Kieler kweekkastje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FrancA »

Jonge bijen uit de honingkamer in een grote plastic mengbak gedaan, de bijen ruim de tijd gegeven om af te vliegen en daarna een ruime soeplepel bijen in de bevruchtingskastjes geschept.

Misschien is er wat anders gebeurd?
Bij allebei de bevructingsvolkjes lijkt precies hetzelfde gebeurd te zijn..
Het blijft raden, maar voor de zekerheid bouw ik de volgende keer wat meer moerloosheidtijd in.

Binnenkort waag ik een 2e poging met een bevruchtingskastje en met een 3-ramer met wat meer bijen, wat voer en wat uitgebouwd raat :)
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Wel bijen uit de HK gebruikt ??
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

FrancA schreef:Jonge bijen uit de honingkamer in een grote plastic mengbak gedaan, de bijen ruim de tijd gegeven om af te vliegen en daarna een ruime soeplepel bijen in de bevruchtingskastjes geschept.
Wellicht de volgende keer een introductiekooitje gebruiken? :|
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

A.A. Staals schreef:Na de winter kastjes uit elkaar trekken is een hels karwei
Albert Stoter schreef:Om dat volgend voorjaar (hoop ik) te vergemakkelijken heb ik dit jaar strookjes hard plastic bovenop de toplatten gelegd.
En het was dit voorjaar inderdaad een stuk gemakkelijker. Ik kon de raatjes gewoon uit de kastjes lichten.
Image
roelof1945
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Contacteer:

Bericht door roelof1945 »

roelof1945 schreef:Misschien dat er nu over twee weken wel gesloten broed in zit.
Het is nu 2 weken later, er waren 4 raampjes uit gebouwd maar geen brias en nog een klein beetje voer.
De koningin liep weer aan de onderkant van de kieler met een paar werksters.
Ik heb haar weer in het kastje gezet, miss dat ze er nu in blijft.
Wordt vervolgt.

Vr. groet, Roel
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Gauw suikerdeeg geven....zulke volkjes hebben voldoende voer nodig om er voor te zorgen dat de koningin gaat leggen.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Vorige week dinsdag heb ik een Kieler gevuld met 2,5 koffiebeker bijen uit de honingkamer. 's Avonds heb ik een moertje ingevoerd. Ik heb echter het idee dat ze haar direct doodgestoken hebben, ze bleven vrij lang doorbrommen nadat ik het moertje in had laten lopen. Op dit moment zitten de bijen vooral helemaal bovenin de Kieler en hebben ze (voor zover ik kan zien door het bodemgaas) nog niets uitgebouwd. Er zit genoeg suikerdeeg in het voerbakje en ze vliegen ook wel op de dracht.
Wat heb ik fout gedaan?
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door petro »

Zo te lezen heb je niets fout gedaan,maar hebben de bijen hun eigen "plan"getrokken.
Petro
Santtu Pikkarainen schreef:Vorige week dinsdag heb ik een Kieler gevuld met 2,5 koffiebeker bijen uit de honingkamer. 's Avonds heb ik een moertje ingevoerd. Ik heb echter het idee dat ze haar direct doodgestoken hebben, ze bleven vrij lang doorbrommen nadat ik het moertje in had laten lopen. Op dit moment zitten de bijen vooral helemaal bovenin de Kieler en hebben ze (voor zover ik kan zien door het bodemgaas) nog niets uitgebouwd. Er zit genoeg suikerdeeg in het voerbakje en ze vliegen ook wel op de dracht.
Wat heb ik fout gedaan?
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

petro schreef:Zo te lezen heb je niets fout gedaan,maar hebben de bijen hun eigen "plan"getrokken.
Petro
Santtu Pikkarainen schreef:Vorige week dinsdag heb ik een Kieler gevuld met 2,5 koffiebeker bijen uit de honingkamer. 's Avonds heb ik een moertje ingevoerd. Ik heb echter het idee dat ze haar direct doodgestoken hebben, ze bleven vrij lang doorbrommen nadat ik het moertje in had laten lopen. Op dit moment zitten de bijen vooral helemaal bovenin de Kieler en hebben ze (voor zover ik kan zien door het bodemgaas) nog niets uitgebouwd. Er zit genoeg suikerdeeg in het voerbakje en ze vliegen ook wel op de dracht.
Wat heb ik fout gedaan?
Mogelijk hangen ze boven het voer. Dit gebeurd als er te weinig bijen inzitten.
ad staals
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

A.A. Staals schreef:
petro schreef:Zo te lezen heb je niets fout gedaan,maar hebben de bijen hun eigen "plan"getrokken.
Petro
Wat heb ik fout gedaan?
Mogelijk hangen ze boven het voer. Dit gebeurd als er te weinig bijen inzitten.
ad staals
Hoeveel moet normaal gesproken in een Kieler? Ik had begrepen 2 koffiebekers, dus dat heb ik er ruim ingedaan. Gaan ze dit nog zelf oplossen of kan ik er nog iets aan doen? Kortweg: is er nog hoop voor dit volkje, stel dat de moer toch nog leeft?
Plaats reactie