Kieler kweekkastje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door A.A. Staals »

Santtu Pikkarainen schreef: Hoeveel moet normaal gesproken in een Kieler? Ik had begrepen 2 koffiebekers, dus dat heb ik er ruim ingedaan. Gaan ze dit nog zelf oplossen of kan ik er nog iets aan doen? Kortweg: is er nog hoop voor dit volkje, stel dat de moer toch nog leeft?

Stel dat...... Kijken daar leer je van.

ad staals
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

A.A. Staals schreef:
Santtu Pikkarainen schreef: Hoeveel moet normaal gesproken in een Kieler? Ik had begrepen 2 koffiebekers, dus dat heb ik er ruim ingedaan. Gaan ze dit nog zelf oplossen of kan ik er nog iets aan doen? Kortweg: is er nog hoop voor dit volkje, stel dat de moer toch nog leeft?

Stel dat...... Kijken daar leer je van.

ad staals
Uiteraard, Ad. Maar ik heb ook geleerd jonge moeren nog niet teveel te storen i.v.m. inballingsgevaar. Ik ga dit weekend zeer zeker in het kastje kijken.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Santtu,

Misschien niet de meest elegante manier maar als de moer niet meer leeft, en je niet meer moeren hebt, werkt het met elastiekjes vastmaken van een klein stukje raat uit een P volk ook. Even uitsnijden met een afbreekmes hoeft maar 2 cm x 4 cm te zijn zoiets maken ze wel weer dicht.
De bijen trekken daar een mooie dop op en daar komt weer een koninginnetje uit.
Heb ik al met 2 van die kielers gedaan,

Groet,

Freek
roelof1945
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Contacteer:

Bericht door roelof1945 »

Santtu Pikkarainen schreef: Ik ga dit weekend zeer zeker in het kastje kijken.
Op 13 juni had ik 4 doppen door een stukje horrengaas gestoken wat boven op de kieler lag.
Op 22 juni kwam ik terug van vakantie het eerste wat ik deed was in de kastjes kijken of ze ook uitgelopen waren.
Er waren 2 uitgelopen en de andere twee was niks, nu probeer niet in de kastjes te kijken tot de koningin gesloten broed heeft en dat valt niet mee.
Als je toch in de kast wil kijken de bijen zijn meestal rustig en kan zonder rook behandeld worden.

Groet, Roel
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Gisteravond heb ik in het kastje gekeken. Er zitten wel bijen in (ze vliegen overdag ook gewoon), niet heel veel. Ze hebben nog helemaal niets uitgebouwd, dus ik kan denk ik wel concluderen dat dit jammerlijk mislukt is :( Gezien het aantal bijen dat nog in het kastje zit is het denk ik ook niet lonend meer om nog een stukje raat met eitjes in te hangen.
Als ik volgend jaar de Kieler weer gebruik ga ik toch eens kijken hoe ik het moertje met een kluisje in kan voeren.
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Santtu,

Kan wel, als moertje er niet meer in zit, is beetje werk en levert je wel een koningin op ook al kan het een maand duren.
Heb zelf bij zo'n kieler met maar 100 a 200 bijen een stukje ingezet, eigenlijk niet omdat ik die koningin hard nodig had, maar gewoon omdat ik er aardigheid aan had om te zien wat er gebeuren zou en omdat het ding omdat ie maar een paarhonderd bijen bevat, geen overlast veroorzaakt in de tuin (buren worden panisch als er bijen bij hen over komen). Loopt nu een moertje eitjes in te leggen :be2:.
Maar zo eentje wordt niet echt zoals je een koningin wilt hebben met meer bijen word ie beter verzorgt, alhoewel het natuurlijk altijd wat prutsen blijft in vergelijking tot koninginneteelt zoals het bedoeld is. Als je 2 kielers hebt met elk zo'n restje bijen is het slim ze bij elkaar te kieperen dan heb je een goede, heb ik ook gedaan met de andere 2, ik had 3 mislukte, en die zit nu op 4 raatjes en is 5 en 6 aan het uitbouwen.
Om een goede kieler te krijgen is het echt aanbevelenswaardig het ding pas op avond 2 in het schemer buiten te zetten daar ben ik zo langzamerhand wel achter.
Op zich moet het in laten lopen van een moer lukken als ie 2 uur moerloos is en dit laat blijken door luid gebrom. De moer er direct in doen is denk ik riskanter omdat de bijen zich dan nog niet moerloos voelen.

Freek
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Freek,

Ze waren hopeloos moerloos: 's middags een schudzwerm gemaakt en behandeld met oxaal. Pas 's avonds (4 of 5 uur later, ze bromden flink) de moer in laten lopen. Daarna 1 nacht in het donker in de schuur gezet en de 2e avond in de schemer op het schuurdak. Bij het inlopen van de moer kwam er een werkster vrij hard het kooitje inrennen, terwijl de moer net in het kastje zat. Toen had ik al direct het gevoel dat het mis ging. Zeker omdat mijn zesramer na 10 muniten stil was, maar de Kieler nog doorbromde. Het lijkt erop dat dat inderdaad zo is...

Hoe lang kunnen eitjes uit het broednest blijven? De Kieler staat niet op mijn hoofdstand, ze zullen dan een half uurtje uit het nest zijn.
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Santtu,

Vochtig doekje eromheen en heel voorzichtig mee omgaan, zo verhuis ik zoiets, je drukt zo'n stukje was snel in elkaar.
Maar dan moet het toch echt wel lukken om ze een half uurtje buiten een bijenkast te hebben.

Zie trouwens in je profiel dat je buckfast bijen hebt, ik probeer die ook te houden (ik maak van wat Carnica bijen en drie BF F1 moer buckfast volken voor volgend jaar).
Omdat je dicht bij zit, ben wel benieuwd hoe ze je voldoen (zal ongeveer zelfde dracht omgeving hebben als ik misschien?).

Freek
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Santtu Pikkarainen schreef:Gisteravond heb ik in het kastje gekeken. Er zitten wel bijen in (ze vliegen overdag ook gewoon), niet heel veel. Ze hebben nog helemaal niets uitgebouwd, dus ik kan denk ik wel concluderen dat dit jammerlijk mislukt is :( Gezien het aantal bijen dat nog in het kastje zit is het denk ik ook niet lonend meer om nog een stukje raat met eitjes in te hangen.
Als ik volgend jaar de Kieler weer gebruik ga ik toch eens kijken hoe ik het moertje met een kluisje in kan voeren.
Je kan ze natuurlijk nog een keer vullen met 1 beker bijen, en dan Woensdag nog een moertje komen halen?
Ik heb Woensdag 2 Juli nog ruimte in de teelt.
En wat de tijd betreft, kun je nog jonge moeren aan de leg krijgen t/m Augustus.
Kun je de volken tenminste nog van een nieuwe F1 voorzien.

Hennie....
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Heeft ie voor 4 euro de boel weer voor elkaar...;).

Freek
Plaats reactie