Santtu,
Kan wel, als moertje er niet meer in zit, is beetje werk en levert je wel een koningin op ook al kan het een maand duren.
Heb zelf bij zo'n kieler met maar 100 a 200 bijen een stukje ingezet, eigenlijk niet omdat ik die koningin hard nodig had, maar gewoon omdat ik er aardigheid aan had om te zien wat er gebeuren zou en omdat het ding omdat ie maar een paarhonderd bijen bevat, geen overlast veroorzaakt in de tuin (buren worden panisch als er bijen bij hen over komen). Loopt nu een moertje eitjes in te leggen

.
Maar zo eentje wordt niet echt zoals je een koningin wilt hebben met meer bijen word ie beter verzorgt, alhoewel het natuurlijk altijd wat prutsen blijft in vergelijking tot koninginneteelt zoals het bedoeld is. Als je 2 kielers hebt met elk zo'n restje bijen is het slim ze bij elkaar te kieperen dan heb je een goede, heb ik ook gedaan met de andere 2, ik had 3 mislukte, en die zit nu op 4 raatjes en is 5 en 6 aan het uitbouwen.
Om een goede kieler te krijgen is het echt aanbevelenswaardig het ding pas op avond 2 in het schemer buiten te zetten daar ben ik zo langzamerhand wel achter.
Op zich moet het in laten lopen van een moer lukken als ie 2 uur moerloos is en dit laat blijken door luid gebrom. De moer er direct in doen is denk ik riskanter omdat de bijen zich dan nog niet moerloos voelen.
Freek