Ik denk dat elkaar helpen net hetgeen is waar een forum als dit voor is bedoeld. mvg, Erik.
Moderator: Hans van der Post.
ErikS schreef:@Dirk, dergelijke commentaren graag duidelijk aan een persoon richten. Nu stuur je een algemene kreet in het rond, bedoeling niet duidelijk. Ik geef een beginnende collega imker een helder advies en bied hem een volk aan, of als je wil, vraag hem een volk van me tijdelijk onderdak te bieden, ter lering en vermaak. Denk dat elkaar helpen net hetgeen is waar een forum als dit voor is bedoeld. mvg, Erik.
Hello,Erick schreef:Ok dan wil ik het proberen, met de imkercursus die in januari begint, kan ik de theorie in de praktijk op "mijn eigen leen" volk toepassen wanneer mag ik dan een volkje verwachten? april? mei? eerder? of later?.ErikS schreef:Hallo Erick,
Je houding is heel herkenbaar, daarom ook mijn aanbod om een kastje gewoon bij je te plaatsen, blijft mijn verantwoording maar geeft vertrouwen.
Bijen zijn dieren die heel goed voor zichzelf kunnen zorgen. We zorgen ook nog eens voor een goede behuizing en waken over wintervoorraad en varroa. Als je zorgt dat de dieren gezond zijn om mee te beginnen, en dat is niet anders als bij een ander dier, dus bekende afkomst, goede voeding en huisvesting. En waakt over de gezondheid, schone raten, rein werken en besmettingsbronnen ver houden, gaat het 99% zeker helemaal goed.
Varroa is een kreng van een parasiet maar met de moderne middelen en methoden hoeft varroa geen probleem te zijn.
Of zoals ik het vaker verwoord: Bijen houden lijkt meer op tuinieren als een huisdier verzorgen. Je zorgt voor goede (goede, perfect hoeft echt niet) omstandigheden en de rest regelen ze zelf.
Waak over ruimte en parasieten, indien nodig ingrijpen, en verder de natuur zijn gang laten gaan. Vertrouw je het niet is snel advies ingewonnen of moderne tijd een foto gemaakt en gestuurd.
mvg
erik.
helaas alles was op andere nummers gevallen, ik had net overal pechjoselito schreef:Heb je niet alle benodigdheden gewonnen in Maastricht met de tombola?Erick schreef:Ik moet sparen om alle noodzakelijke benodigdheden bij elkaar te krijgen.![]()
Ik heb wel een ceramisch kunstwerk die ik wel wil ruilen................
Ik krijg bij de cursus, bij de Lieteberg in Zutendaal [België] een "stand bevruchte" koningin, ik meen carnica, maar of daar een volkje bij is weet ik niet.ErikS schreef:...........Bij de cursus krijg je volgens mij een bijenvolk op een gegeven moment, ben niet op de hoogte van de details maar ik zal je een mailadres doorzetten voor info..........
Da's ech nix, een honingbijenkoningin zonder volk!Erick schreef:Ik krijg bij de cursus, bij de Lieteberg in Zutendaal [België] een "stand bevruchte" koningin, ik meen carnica, maar of daar een volkje bij is weet ik niet.ErikS schreef:...........Bij de cursus krijg je volgens mij een bijenvolk op een gegeven moment, ben niet op de hoogte van de details maar ik zal je een mailadres doorzetten voor info..........
Mijn vrouw vindt het wel mooi maar het past niet zo goed met onze interieur, zodoende dit:HeHo schreef:De tombola viel me mee, 3 prijzen mee naar huis kunnen nemen waaronder de laatste prijs een grote roos gemaakt van ceramiek en rode glazuur, gelukkig vind mijn vrouw het mooi dus staat het nu in de kamer op een hoektafeltje.
Al met al een interessant dag
helaas alles was op andere nummers gevallen, ik had net overal pech![]()
Beste Erik dit komt niet erg geloofwaardig over.
Daarom ook de vraag van joselito.
Maar nu zoals Dirk zegt terug naar onderwerp.
Groetjes Henk
![]()
Ik vind het juist mooi te lezen hoe actief Erik andere imkers helpt, en lees die ontwikkelingen graag mee!Dirk Blanken schreef:Dit begint een soort facebook te worden.
Kunnen jullie elkaar gewoon niet even bellen??
Dirk
Er is meer dan één ErikPhilipa schreef:Ik vind het juist mooi te lezen hoe actief Erik andere imkers helpt, en lees die ontwikkelingen graag mee!Dirk Blanken schreef:Dit begint een soort facebook te worden.
Kunnen jullie elkaar gewoon niet even bellen??
Dirk
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 8 gasten