Honing rechtsreeks uit de kasten deel 2
-
- Imker sinds: 2020
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Honing rechtsreeks uit de kasten deel 2
Ik heb er nooit mee gewerkt, maar het lijkt me echt niet handig. Je kasten moet je erop aanpassen zodat de honing de ramen uit kan lopen. Dan heb je open honing in een in Nederland drachtarme periode, dat lokt dus roverij uit. Je moet daarna nog filteren, wat het een stuk moeilijker maakt. De doorlooptijd is ook langer, want de honing wordt er niet centrifugaal uit geforceerd. En onderhoud aan de ramen lijkt me ook niet prettig; wat als ze op een volk met AVB, EVB of ernstige nosema stonden? Zie ze maar eens goed schoon te krijgen.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Honing rechtsreeks uit de kasten deel 2
Hoi Japs,
Dank voor je reactie!
Mij lijkt het heel handig!
Ik zie bijna alleen maar voordelen:
Geen wasmot op de ramen als ze uit de volken zijn.
Geen roverij als je aan het slingeren bent (altijd alles moet bijendicht...vreselijk!).
Geen gesjouw met volle honingbakken.
Het doorlopen van de honing.....al duurt het een hele nacht...wat maakt het uit.
De ramen moeten zo nu en dan (eens in de twee jaar schoon worden gemaakt). Dit kun je beste doen in warm water rond de 70 graden naar het schijnt....
Als iemand nog flow frames heeft staan die hij of zij niet gebruikt dan neem ik die graag over tegen een schappelijk prijs! Stuur mij dan aub een PB.
GR.
JP
Dank voor je reactie!
Mij lijkt het heel handig!
Ik zie bijna alleen maar voordelen:
Geen wasmot op de ramen als ze uit de volken zijn.
Geen roverij als je aan het slingeren bent (altijd alles moet bijendicht...vreselijk!).
Geen gesjouw met volle honingbakken.
Het doorlopen van de honing.....al duurt het een hele nacht...wat maakt het uit.
De ramen moeten zo nu en dan (eens in de twee jaar schoon worden gemaakt). Dit kun je beste doen in warm water rond de 70 graden naar het schijnt....
Als iemand nog flow frames heeft staan die hij of zij niet gebruikt dan neem ik die graag over tegen een schappelijk prijs! Stuur mij dan aub een PB.
GR.
JP
JP