De eerste zwerm is eraf

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

De eerste zwerm is eraf

Bericht door Tieme »

Beste allemaal,

Gisteren heb ik voor het eerst kans gezien mijn bijen na te kijken. In een volk, dat ik vorig jaar half augustus als zwerm had opgezet, zaten nu gesloten doppen en geen moer meer. Ook geen eitjes meer, maar wel ouder open en gesloten broed. Ik ga er dus vanuit dat de voorzwerm er al af is.
Ik heb het geheel op één dop gezet, maar ik verwacht er niets van. In geen van mijn volken is darrenbroed aanwezig, ook niet in het afgezwermde volk.

groeten,

Tieme
pieter1
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: De eerste zwerm is eraf

Bericht door pieter1 »

Tieme schreef:
Beste allemaal,

Gisteren heb ik voor het eerst kans gezien mijn bijen na te kijken. In een volk, dat ik vorig jaar half augustus als zwerm had opgezet, zaten nu gesloten doppen en geen moer meer. Ook geen eitjes meer, maar wel ouder open en gesloten broed. Ik ga er dus vanuit dat de voorzwerm er al af is.
Ik heb het geheel op één dop gezet, maar ik verwacht er niets van. In geen van mijn volken is darrenbroed aanwezig, ook niet in het afgezwermde volk.

groeten,

Tieme

Dat is wel erg vroeg, er is bij ons nog nauwelijks goede dracht geweest het begint nu pas een beetje te lopen.

Alles over goji bessen:
http://www.gojibes.nl
Mijn artikelen:
http://p1234.infoteur.nl
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Beste Tieme, jammer dat je je heb "bemoeid" met het "afgezwermde" bijenvolk. Ik denk dat er geen zwerm is afgekomen. Het is een natuurwet van een bijenvolk om niet eerder te gaan zwermen voordat de eerste darren hebben gevlogen.

Het is ook jammer dat je alle doppen - op een na - verwijderd hebt.
Weet de omstandigheid niet waar het volk staat en hoeveel tijd je er aan kunt besteden.

Ik zou hebben gewacht totdat ik de eerste tuter zou hebben gehoord en dan de doppen hebben gebroken.

!Hans.
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Ja Hans,

Dat is het, ik heb daar geen tijd voor. Daarom moest hij op één dop.

Tieme
luc
Contacteer:

Bericht door luc »

Twee doppen laten staan zou wat meer zekerheid betekend hebben.
Ik heb de volken hier vorige week ook allemaal geïnspecteerd en had ook zo een geval. Het is het sterkste volk met een geweldig groot broednest maar bij de inspectie waren er 6 moerdoppen en verder op 7 ramen grote delen verzegeld broed. Geen open broed of oude moer te vinden. Het volk heeft ook op alle ramen grote stukken gesloten darrenbroed en er lopen ook al darren rond. Deze wissel was dus duidelijk opgezet spel : de moer nog een groot nest laten opbouwen om ze dan te elimineren. De wilg is hier nog maar pas van vorige week open en in de andere kasten was nog geen darrencel te zien. Heel veel kans dat de jonge moer dus met darren van het eigen volk paart, ik verwacht er veel van.
Rest van de uitwintering : 3 dode volken op 26 kasten.
pieter1
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door pieter1 »

Hans van der Post. schreef:
Het is een natuurwet van een bijenvolk om niet eerder te gaan zwermen voordat de eerste darren hebben gevlogen.
Ik zou hebben gewacht totdat ik de eerste tuter zou hebben gehoord en dan de doppen hebben gebroken.

!Hans.

Even een zijsprongetje nav de reactie van Hans:

Is het dan ook zo wanneer je helemaal niets doet het volk zelf er voor zorgt dat er 1 koningin overblijft?
Dit aangezien er geen darren zijn en zwermen geen zin heeft.

Alles over goji bessen:
http://www.gojibes.nl
Mijn artikelen:
http://p1234.infoteur.nl
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Het zou natuurlijk kunnen dat het volk de moer er alleen maar heeft uitgegooid. In dat geval is er niet gezwermd. Maar dan is het nog raar, waarom zouden de bijen dit doen als er nog geen darrenbroed is.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Misschien is de moer bij een controle omgekomen en zijn je doppen redcellen.
Redcellen bevinden zich vaak in een buiten kring van het broed.
Moerdoppen zitten in het voorjaar vaak tussen de bakken of aan de zijkant van het raam.
Dirk

dertiende
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Mijn vroegste zwerm heb ik gezien einde april (meende 23ste). Dat waren carnica's van schier van het gelijknamige carnicateeltstation Schiermonnikoog. Dit jaar precies 10 jaar terug. De vier grijze knarren met wie ik een dag meemocht imkeren (meesten zijn nu dood) zaten te lunchen terwijl ik zag dat er een zwerm afkwam. Natuurlijk geloofden ze me niet maar we vonden toch enkele zwermcellen. Vakkundig wachtten ze de zwermende koningin (gemerkt) op de vliegplank af. Ik had een topdag die dag.

Dit is echter een heel laat voorjaar. Maar het kan. Hangt helemaal af van hoe groot het volk is en hoe de zwermaanleg is.

JP

JP
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Pieter1 schrijft: Is het dan ook zo wanneer je helemaal niets doet het volk zelf er voor zorgt dat er 1 koningin overblijft?

Als het een stille moerwissel is dan hoef je niets te doen. Ook bij het nog niet op zwermhoogte zijn van het volk - dus nu.

De eerste moer loopt uit en mag verder alle nog niet uitgelopen moeren dood steken er wordt aan de zijkant van de dop een gaatje geknaagd en daar wordt met veel passie de angel gestoken. De bijen halen de resten weg.
Het is natuurlijk op deze afstand gissen maar het komt mij voor dat de moer er plotseling uit het volk is verdwenen. Het is overigens te zien aan de doppen of dit redcel of stille wissel is. - zoekslag woorden: stille moerwisseling. Weet zeker dat er in de voorgaande jaren uitputtend over is geschreven.

!Hans.
Plaats reactie