Ik heb inmiddels een slinger. een ontzegelvork..
maar wat heb ik nu verder echt nodig om honing te kunnen verwerken in potten.
Ik lees over een snijvat. Die roestvrijstalen vaten kosten 100 euro en meer. Kan dit ook anders? Zijn er goede goedkope zeven beschikbaar? Mijn budget is nagenoeg op! haha.
wie kan mij vertellen hoe ik goedkoop honing kan winnen zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit!
Groet Rene
honing slingeren benodigdheden..
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: honing slingeren benodigdheden..
Das eenvoudig. Je slingert je honing en laat het over een zeef lopen in een schone emmer. Dan maak je je slinger schoon en giet je de emmer weer terug in de slinger. Daarna gebruik je slinger als snijvat met snijkraan.
L
L
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Lijkt mij nogal omslachtig. De honing kan je nog niet direct afvullen (eerst afschuimen en roeren), dus je slinger zal waarschijnlijk al proper gepoetst terug opgeborgen staan of teruggegeven zijn aan diegene vanwie je hem gebruikt hebt.
Zorg voor een grote plastic emmer waarin je de honing opvangt. Op deze emmer kan je dan een snijkraan monteren. Deze zijn te koop in de handel voor € 10.
Na montage eerst de dichtheid testen door de emmer te vullen met water en een nachtje te laten staan. Bij lekkage zijn er 2 mogelijkheden. Ofwel monteer je de kraan opnieuw ofwel gebruik je de emmer enkel op het moment van het afvullen zelf.
Groeten
Joachim
Zorg voor een grote plastic emmer waarin je de honing opvangt. Op deze emmer kan je dan een snijkraan monteren. Deze zijn te koop in de handel voor € 10.
Na montage eerst de dichtheid testen door de emmer te vullen met water en een nachtje te laten staan. Bij lekkage zijn er 2 mogelijkheden. Ofwel monteer je de kraan opnieuw ofwel gebruik je de emmer enkel op het moment van het afvullen zelf.
Groeten
Joachim
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Bij het testen van de dichtheid moet je een druppeltje zeepsop in het "testwater" doen. Daarmee verlaag je de dampspanning. Wat bij gewoon water nog dicht is, is soms lek bij water met zeepsop.
Wat bij het monteren van zo'n snijkraan nog wel eens wil helpen is het (voorzichtig) warm maken van de plastic emmer, zodat je er iets een vlakke kant in de ronding kunt maken. Een snijkraan heeft het meeste nut als die zo laag mogelijk in de emmer gemonteerd zit, maar dat is juist het moeilijkst dicht te krijgen doordat de bodem zorgt dat de ronding gehandhaafd blijft. Als je de hoek tussen bodem en zijkant ronding voorzichtig met een gasvlam iets warm maakt, kun je er misschien een vlak stukje in krijgen. Een snijkraan is wel erg gemakkelijk bij het vullen van potjes!
Groeten, Eddy
Wat bij het monteren van zo'n snijkraan nog wel eens wil helpen is het (voorzichtig) warm maken van de plastic emmer, zodat je er iets een vlakke kant in de ronding kunt maken. Een snijkraan heeft het meeste nut als die zo laag mogelijk in de emmer gemonteerd zit, maar dat is juist het moeilijkst dicht te krijgen doordat de bodem zorgt dat de ronding gehandhaafd blijft. Als je de hoek tussen bodem en zijkant ronding voorzichtig met een gasvlam iets warm maakt, kun je er misschien een vlak stukje in krijgen. Een snijkraan is wel erg gemakkelijk bij het vullen van potjes!
Groeten, Eddy