1e maal darreraam uitgesneden
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
1e maal darreraam uitgesneden
Ik werk met een darreraam dat onderverdeeld is in 3 delen.
Vorige week dinsdag heb ik in iedere kast zo'n raam ingehangen (zonder waswafel uiteraard).
Bij de meeste kasten was het raam vandaag al volledig uitgeboud en belegd met eitjes en larfjes, op 2 kasten na, waar ze zo goed als nog moesten beginnen. Het gaat hier dan ook over 2 zwakkere volken die ik ingewinterd heb en waar ik in juni een nieuwe koningin ga insteken.
Vandaag heb ik voor de eerste maal 2 van de 3 'hokken' uitgesneden per raam. Volgende week snij ik maar 1 hok meer uit en zo week na week 1 hok met verzegeld darrenbroed per raam. Op die manier doe ik aan natuurlijke mijtbestrijding (daar de mijten liefst eieren leggen in de grootste cellen), zorg ik ervoor dat de volken constant kunnen bouwen en heb ik een goed zicht op de individuele ontwikkeling van de volken. De darren heb ik niet nodig omdat mijn koninginnen bevrucht worden in een bevruchtingsstation (dat spaart dus ook al wat eten uit voor die 'luie' darren).
Vorige week dinsdag heb ik in iedere kast zo'n raam ingehangen (zonder waswafel uiteraard).
Bij de meeste kasten was het raam vandaag al volledig uitgeboud en belegd met eitjes en larfjes, op 2 kasten na, waar ze zo goed als nog moesten beginnen. Het gaat hier dan ook over 2 zwakkere volken die ik ingewinterd heb en waar ik in juni een nieuwe koningin ga insteken.
Vandaag heb ik voor de eerste maal 2 van de 3 'hokken' uitgesneden per raam. Volgende week snij ik maar 1 hok meer uit en zo week na week 1 hok met verzegeld darrenbroed per raam. Op die manier doe ik aan natuurlijke mijtbestrijding (daar de mijten liefst eieren leggen in de grootste cellen), zorg ik ervoor dat de volken constant kunnen bouwen en heb ik een goed zicht op de individuele ontwikkeling van de volken. De darren heb ik niet nodig omdat mijn koninginnen bevrucht worden in een bevruchtingsstation (dat spaart dus ook al wat eten uit voor die 'luie' darren).
- martin b
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
Re: 1e maal darreraam uitgesneden
Joachim, uit onderzoek is gebleken dat een volk met darren het beter doet. Darren doen misschien niet veel voor de kost, toch stimuleren ze het vrouwe volk om beter te presteeren. Dus is het beter om toch darren in het volk te hebben.
martin
martin
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Moeilijk probleem vind ik dit. Dat onderzoek waar jij (Martin) het over hebt bestaat ongetwijfeld. Toch wordt ons door bijenetwur of zoiets ook aangeraden om de/een darrenraatmethode toe te passen om de mijtenpopulatie beheersbaar te houden. Wat Joachim doet is dus 'volgens het boekje'.
Toch besluit ik ook dit jaar om de darren maar eens lekker te laten zitten. Ik heb in december met oxaalzuur gedruppeld en net als het jaar daarvoor ben ik daar zo succesvol mee geweest, dat ik al heel lang geen mijt meer heb zien vallen, net als vorig jaar. Die mijten komen wel weer natuurlijk, maar omdat de bijen over anderhalve maand of zo de darren heel hard nodig hebben, laat ik ze fijn uitlopen.
Groet,
Bart
Toch besluit ik ook dit jaar om de darren maar eens lekker te laten zitten. Ik heb in december met oxaalzuur gedruppeld en net als het jaar daarvoor ben ik daar zo succesvol mee geweest, dat ik al heel lang geen mijt meer heb zien vallen, net als vorig jaar. Die mijten komen wel weer natuurlijk, maar omdat de bijen over anderhalve maand of zo de darren heel hard nodig hebben, laat ik ze fijn uitlopen.
Groet,
Bart
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Sommige feministen vinden het een verademing: zo weinig mogelijk darren in de wereld. Maar goed de evolutie dwingt ons nu eenmaal ook oog te hebben voor darren (gelukig kan men niet zonder ons mannen[;)]).
Maar uh misschien valt er te polderen (zijn jullie toch zo goed in dat lage land van jullie)?? Van de drie hokjes snijd je er 1 uit. Je telt de mijten. Bij veel mijten: snijd je de ander twee hokjes ook uit. Anders laat je ze zitten.
JP
Maar uh misschien valt er te polderen (zijn jullie toch zo goed in dat lage land van jullie)?? Van de drie hokjes snijd je er 1 uit. Je telt de mijten. Bij veel mijten: snijd je de ander twee hokjes ook uit. Anders laat je ze zitten.
JP
Jelte Pieter Dijkstra schreef: Bij veel mijten: snijd je de ander twee hokjes ook uit. Anders laat je ze zitten.
JP
Wat noem jij te veel [?]
Willem
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Goede vraag!
daar zou je criteria voor moeten aanleggen. Die schijnen er wel te zijn. Maar aangezien ik niet bestrijd en me dus daar helemaal niet mee bezig houdt...tja heb ik geen flauw idee. Je zou bijv. een inschatting kunnen maken van al het darrenrboed (dm2) en vervolgens het werksterbroed. Er is vast een instapratio bekend van werkster- versus darrenbroed. Op basis hiervan kun je een groffe berekening doen om te erachter te komen hoeveel mijten in het volk zitten.
JP
JP
daar zou je criteria voor moeten aanleggen. Die schijnen er wel te zijn. Maar aangezien ik niet bestrijd en me dus daar helemaal niet mee bezig houdt...tja heb ik geen flauw idee. Je zou bijv. een inschatting kunnen maken van al het darrenrboed (dm2) en vervolgens het werksterbroed. Er is vast een instapratio bekend van werkster- versus darrenbroed. Op basis hiervan kun je een groffe berekening doen om te erachter te komen hoeveel mijten in het volk zitten.
JP
JP
- martin b
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
Wat ik bedoel is dat men best de darrenraat methode toe mag passen. Doe ik ook, maar hang wat later wat extra darrenraat in, dat uit mag komen.
Maar men moet er wel voor zorgen dat er darren in het volk komen.
Waar ik van dat onderzoek gelezen heb weet ik niet meer. Misschien heeft iemand anders het ook gelezen. Maar er bleek uit dat volken met darren het beter deden.
martin de vergeetachtige
Maar men moet er wel voor zorgen dat er darren in het volk komen.
Waar ik van dat onderzoek gelezen heb weet ik niet meer. Misschien heeft iemand anders het ook gelezen. Maar er bleek uit dat volken met darren het beter deden.
martin de vergeetachtige
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Ik meende dat het de Ambrosiushoeve ooit was?
Jp
JP
Jp
JP
geplaatst door Jelte Pieter Dijkstra Bij veel mijten: snijd je de ander twee hokjes ook uit. Anders laat je ze zitten.
willem schreef:JP
Wat noem jij te veel [?]
Willem
Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Goede vraag! Daar zou je criteria voor moeten aanleggen.
JP
Ik heb ergens kortgeleden opgevangen of gelezen, weet niet meer waar, dat je bij minder dan 6 mijten op 25 cellen moet stoppen met het wegsnijden van darrenraat.
Misschien weet een andere forumer meer ?
Willem
- Jeroenvt
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): hele leuke
- Contacteer:
Hoi Willem,
Volgens mij is dat ter sprake geweest op de afgelopen bijeenkomst in Almere.
--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl
Volgens mij is dat ter sprake geweest op de afgelopen bijeenkomst in Almere.
--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl