Nog even en dan hoop ik mijn 18e verjaardag te gaan vieren. Dat is natuurlijk ook mooie gelegenheid weer wat materiaal voor de bijen te krijgen, dus ik heb al een mooi verlanglijstje gemaakt.
Nou wil ik graag koninginnekooitjes, maar ik zie verschillende soorten. Ik zie gewoon plastic koninginnekooitjes en ik zie uitloopkooitjes. Wat is het verschil, en wat is verstandig?
Het doeleinde van de kooitjes is voor mij jonge koninginnen die uitlopen een 1 of 2 in kooitje te stoppen en laten inlopen in een afleggertje.
Arjan
Konninginnekooitje of uitloopkooitje
-
- Contacteer:
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Konninginnekooitje of uitloopkooitje
De mooiste vind ik die Nicot-kooitjes. Ze zijn geel en plat en behalve het moertje past er nog een handjevol bijen bij. Er zit zo'n mooi reservoirtje in waar je een kluitje suikerdeeg in kunt doen. Erg handig allemaal. Ik vind ze veel handiger dan die 'krulspelden'.
Zouden er nog meer kooitjes op de markt zijn? Geen idee.
Bart
Zouden er nog meer kooitjes op de markt zijn? Geen idee.
Bart
-
- Contacteer:
Ja er zijn er nog wel meer op de markt, zag ik op de webwinkel van het bijenhuis. Maar met die uitloopkooitjes bedoelde ik inderdaad ook die nicot.
Ikzelf dacht dat deze misschien handiger zouden wezen ivm met ruimte voor de bijen om de koningin dood te steken. Of zou het zo wezen als ze haar niet willen dat ze net zo lang doorgaan tot ze haar te pakken krijgen?
Ikzelf dacht dat deze misschien handiger zouden wezen ivm met ruimte voor de bijen om de koningin dood te steken. Of zou het zo wezen als ze haar niet willen dat ze net zo lang doorgaan tot ze haar te pakken krijgen?
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Om een jonge moer op de vangen doordat je een dop moet kooien zijn de "krulspelden" of die houten duitse uitloopgevallen het handigst...daar kan je een dop in doen om uit te lopen. Voor de platte plastic moet je ze gaan vangen met kans op beschadigen/stress.
L
L