oh...was ik maar een imker....

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Trix
Berichten:1
Lid geworden op:ma 11 mei 2009, 22:50
Contacteer:
oh...was ik maar een imker....

Bericht door Trix » ma 11 mei 2009, 23:07

Waarschijnlijk zal ik nooit een imker worden omdat ik volledig neurotisch geraak wanneer vliegende, zoemende wezens ál te dicht in mijn buurt komen. Zonder horrengaas voor alle ramen van mijn huis ben ik zo weerloos als een bloem voor de honingbijenwerksters.
Toch waren er steeds bijen op mijn zolder. En op de trap en in de slaapkamers. Ze zaten er zomaar van het ene moment op het andere en kropen soms heel langzaam en bijna verdoofd over de vloer. Ik heb ze één voor één in een glas gevangen en naar buiten gebracht. Met een vergrootglas heb ik er eentje bekeken en volgens mij zijn het darren.
Ik heb inmiddels veel geleerd over bijen. Wat een bijzonder en intelligent volk! Wel sneu dat de darren eigenlijk niets in te brengen hebben, behalve dan dat ze even paren mogen met een koningin. Wat dénkt die koningin wel?!
Heel boeiend, zo'n bijenvolk.
Zijn er nog steeds bijen op mijn zolder? Geen idee, want ik kom daar niet meer.
De laatste keer dat ik naar de zolder ging, moest ik persé de badgeiser aansteken omdat de waakvlam was uitgewaaid door een harde oostenwind. Gelukkig waren er niet heel veel bijen, wel veel dode op de zoldervloer. Ik zag dat er door de kier van het zolderraampje bijen in en uit kropen en besloot eerst het zolderraampje met een handdoek en punaises dicht te maken. Nu nog even de badgeiser aansteken. Lastig, want het was inmiddels stikdonker door mijn eigen schuld. Met het karige lamplicht lukte het gelukkig toch.
Zo. Er kunnen geen bijen meer in! Daar ben ik maar van af!
De dagen daarna zie ik een bij(dar)op mijn slaapkamer en één op de trap. Hoe kómen ze daar? Ik vang er eentje, breng hem naar buiten, loop weer naar boven en wéér zit er een bij op de trap! Zo gaat het nog een poosje door.
Was ik maar een imker!!! dan zou ik begrijpen waarom en hoezo! Maar ik ben geen imker en zal dat ook nooit worden. Dus durf ik haast niet in mijn bed en zoek en zie overal bijen, ook als ze er niet zijn. Darren prikken niet eens, ja hoogstens de koningin dus. Het maakt me ook niets uit of ze wel of niet prikken, ik wil ze NIET in mijn huis! Bijen willen MIJ toch óók niet in hun bijenkast of nest of whatever?? Heb IK dan geen rechten?
Ik besluit alle gaten die ik maar zie dicht te maken met krantenproppen. Tevergeefs. Ik weet het niet meer.
Dan ineens kijk ik naar het zolderluik. Omdat het nu veel donkerder is op zolder, vliegen (kruipen) de bijen misschien wel naar het minieme kiertje rond het zolderluik. Zó'n klein kiertje? Daar kunnen toch geen bijen door???
Ik haal de trap en een rol verhuizerstape. Het complete luik wordt afgedicht met tape. Zo.
Sindsdien heb ik geen bij (dar) meer in huis gezien. Yes!!!
Maar vandaag waaide er weer een harde oostenwind en is de badgeiser uitgegaan. Ik moet dus kiezen uit 'niet douchen' of 'naar zolder gaan'.
Was ik maar een imker maar dat ben ik niet. En ik ga de gemeente ook niet bellen zodat zij in astronautenpakken mij zullen moeten gaan redden, wat een belachelijke vertoning!
Misschien gaan de bijen morgen wel weg, een nieuw nest zoeken....misschien is er wel niet eens een koningin meer...misschien vonden ze er wel niets meer aan op mijn zolder...
Was ik maar een imker, dan kon ik weer lekker douchen en slapen....
[:(]

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oh...was ik maar een imker....

Bericht door Oude Essink » di 12 mei 2009, 10:29

Afbeelding
Wat een mooi verhaal, Trix; een leuke binnenkomer op ons forum;
"wordt vervolgd" zou ik willen lezen.
Ik weet trouwens een mooie oplossing: zet je zolderraampje open en plaats er een bijenkastje in met een volkje. ik verzeker je, dat jouw probleem is opgelost. Moet je nog wel even leren imkeren met dat kastje. Maar: imker worden is niet moeilijk; imker zijn is bevredigend naarmate het lastiger is.











Afbeelding
Als jouw zolder echt behekst is door darren, helpt mijn advies niet.
In dat geval moet je een bankorf plaatsen: klik op het tapje "zoeken"; zoek naar "bankorven"; klik "archief" aan en "alle deelnemers" en je zult er een paar voorbeelden van zien.




Met groet,
hennie oes

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: oh...was ik maar een imker....

Bericht door LWPisa » di 12 mei 2009, 10:45

Hoi Trix...je zou een lokale imker eens even naar je zolder kunnen laten kijken? Wie weet is het makkelijk op te lossen?

L

Joachim Brusseel
Berichten:32
Lid geworden op:zo 01 mar 2009, 18:42
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: oh...was ik maar een imker....

Bericht door Joachim Brusseel » wo 13 mei 2009, 02:05

Kan je misschien even een foto plaatsen van die darren? Lijkt me nogal raar dat je enkel darren tegen komt. Misschien betreft het hier wel hommels ofzo?

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: oh...was ik maar een imker....

Bericht door pim123 » wo 13 mei 2009, 21:30

lol, ze heeft de zolder dichgetaped en durft zelfs de geizer niet aan te gaan steken...die gaat echt geen foto maken ! :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten