Noordenwind

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Noordenwind

Bericht door Bart de Coo »

Wat kan ik van de dracht verwachten bij noordenwind?

Linde, tamme kastanje. malva/kaasjeskruid/lavatera, bramen, lavendel, fluweelboom, campanula, heucheria, berenklauw, teunisbloem, wilgenroosje, distel, korenbloem, klaproos en natuurlijk...

de witte klaver.

Ik heb ze nog nooit zo veel gezien als dit jaar. Uitgestrekte tapijten op een steenworp van mijn productievolken op twee standen. Geweldig.

Kortom, in potentie is de dracht op dit moment fantastisch. Op papier zitten de honingkamers nu al vol. Er zijn virtuele recordoogsten aan de gang. Maar in werkelijkheid durf ik niet te kijken. Zodra de linde is uitgebloeid, tweede week van juli, dan moest ik maar eens gaan slingeren. Maar wie weet wat mij te wachten staat?

De weersvoorspellingen voor komende week luiden: warm, maar de wind komt uit noordelijke richtingen.

Wat denken jullie? Gaat de noordenwind roet in het eten gooien of kan ik in de loop van juli vette, zware, witverzegelde ramen gaan slingeren?

Laat uw licht er eens over schijnen!

Groet,

Bart de Coo
Piet Jager
Contacteer:

Re: Noordenwind

Bericht door Piet Jager »

Bart,

Een oud gezegde luidt: 'Wind uit het Noorden helpt bijen vermoorden'
Bij mij bloeit de linde ook en gistermorgen vroeg rook ik heel even, dat ze op de linde vlogen. Maar als je de kasten open maakt, dan teren ze op hun voedselvoorraden in. De laatste 2 weken hebben ze hier zo goed als niets gehaald. Bij noordenwind honingt de plant nauwelijks of niet.

!Piet
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

De windrichting is niet van invloed, maar noordenwind brengt kou mee. Deze week draait de de wind naar het oosten en wordt het warm. Het staartje van de linde zo wel eens heel goed kunnen zijn.

gr,
m
Tieme
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hier in Zwolle hebben mijn bijen de laatste twee weken toch weer honingkamers gevuld. Zo tussen de regen door biedt de linde dit jaar een massadracht.

Maar misschien ligt het eraan dat het geteelde en gecontroleerd gepaarde koninginnen zijn.......

Tieme
Bart de Coo
Moderator
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Wat mij nog te binnen schiet.

Op dit moment vliegen mijn bijen als gekken. Ze komen thuis met stuifmeel in alle kleuren van de regenboog. Dit beeld is voor mij heel normaal in de maand juni. Maar vorig jaar, toen ik dus hetzelfde waarnam, haalden de bijen in juni werkelijk geen druppel honing, maar dan ook echt geen druppel, terwijl er zo ontzettend goed gevlogen werd. Vreemd. Dus de intensiteit waarmee ze vliegen lijkt niet echt een aanwijzing te zijn of er nectardracht is of niet, denk ik.

Vraag aan Piet: hoe rook jij dat ze heel even op de linde vlogen? Ruik je dan die typische lindegeur bij je kasten of zo?

Nog een vraagje aan iedereen. Ik herinner mij dat iemand op het forum wel eens schreef dat je aan de landende bijen kunt zien of ze met nectar thuiskomen of niet. Hadden ze dan niet hun pootjes stijf tegen het lichaam aan gedrukt of zo? Er staat me iets bij.

Bedankt weer.

Bart de Coo
pxsloot
Contacteer:

Bericht door pxsloot »

Tieme schreef:Maar misschien ligt het eraan dat het geteelde en gecontroleerd gepaarde koninginnen zijn.......

:D boefje

grgr

Peter S.

Onderteken de petitie http://stopbijensterfte.petities.nl
LWPisa
Imker sinds: 1997
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ik was tijdens de lunch even kijken en het zag er goed uit, de HK zitten weer redelijk vol en het weer wordt alleen maar beter...we gaan het zien...

De linde staat goed te bloeien of komt eraan en de liguster is ook goed bezig.

l
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Vraag aan Piet: hoe rook jij dat ze heel even op de linde vlogen? Ruik je dan die typische lindegeur bij je kasten of zo?
Ja, dat kan niet missen, als je voor de kasten of achter de kasten in de stal staat ruik je die - voor mij althans - bekende geuren.

!Piet
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Hier in Lampengat vliegen de bijen 's morgens massaal, in de middag is het opvallend rustig, linde en kastanje worden nauwelijks bevlogen. Er wordt gevlogen op bladhoning (ik heb ze gezien op laurier).

ad staals
LWPisa
Imker sinds: 1997
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

YES.

Hier in het westen harde wind maar het stroomt toch behoorlijk vol.

L
Plaats reactie