Doppen teelt en de Linde dracht

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Doppen teelt en de Linde dracht

Bericht door Kroese »

Doppen teelt en de Linde dracht:

Zo kwamen vandaag mijn uitgebouwde en net gesloten doppen uit de Pleegvolken.
Door de enorme Lindedracht op dit moment willen de bijen iedere ruimte die er beschikbaar is volbouwen.

Tegenwoordig plaats ik de lat met uit te bouwen doppen kort bij de onderlat van een standaard broedraam. Omdat ik dat raam tussen 2 DUHOKA (DUbbelHOningKAmer)ramen met open broed inhang, bouwen ze ook onder de lat nog een strook van zo'n 7 cm raat.

Vorzichtig afvegen, niet stoten anders worden het snotdoppen.
Afbeelding

Volle score van 15 dopen, prachtig uitgebouwd, en niet vastgebouwd tussen de raat.
Afbeelding

jaja, mooi he!
Afbeelding

Nog een paar foto's, onder de toets "FOTO"
http://home.hetnet.nl/~buckfast/

Groeten,
Hennie.......
hofstede
Contacteer:

Re: Doppen teelt en de Linde dracht

Bericht door hofstede »

Hennie wie kijkt daar door het raam ?
Bromsnor? ,nee ik zie het al je bent het zelf.
groet uit rouveen
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Doppen teelt en de Linde dracht

Bericht door Dirk Blanken »

Ziet er goed uit Hennie,

Het niet vastbouwen van de doppen voorkom ik bijna altijd door ze na het sluiten in de broedstoof te plaatsen.

Natuurlijk is het vastbouwen van de doppen erg lastig omdat je dan elke dop heel voorzichtig moet ontdoen van de ombouw.

Ik denk dat het beter is om series tijdens extreem honinghaalweer niet serieus te nemen en het later nog eens te proberen met de zelfde teeltkoningin.
De doppen worden door de starterbijen nog wel goed verzorgd maar in het pleegvolk valt het tegen of je moet zorgen dat er in het pleegvolk alleen jonge bijen zitten á la broeder Adam.

Het gevolg is kleine koninginnen die niet het maximale vermogen(ovaria) hebben wat zou kunnen bij een zeer goede verzorging.

Ik teel natuurlijk ook in moergoede volken(golzvolken) tussen moerroosters en dat lukt heus wel maar de eerste vroege series zijn bijna altijd het beste wat betreft de verzorging en als het weer in de aanparingstijd dan nog meewerkt krijg je superkoninginnen.

Bij een hele goede teeltmoer heb wil ik toch de methode van Adam toepassen maar als je 10 series per jaar doet met veel teeltmoeren die zich nog niet zo duidelijk hebben bewezen is het bijna onmogelijk.

Het plenst hier lekker.

Zonder regen geen honing!
Succes met de teelt, ik heb er een punt achter gezet

Dirk

dertiende
Plaats reactie