Introductie en Hopeloos moerloos F16 canica volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:
Introductie en Hopeloos moerloos F16 canica volk

Bericht door Barbapapa » vr 31 jul 2009, 13:42

Beste mensen,

Dit forum lees ik geregeld sinds een jaar. Mijn dank is groot, de kennis die dit forum op het internet verspreid is mij nuttig gebleken. Maar nu moet ik toch een vraag stellen:
Tot mijn grote schrik is mijn (tot nu toe enige) volk moerloos. Er is zelf geen gesloten broed meer.

Ik heb 2 speeldoppen gevonden en een moerdop, maar deze is aan de zijkant kapot (open) en het is leeg.
Stad en land afgebeld, opzoek naar een volkje om te verenigen, geen succes.
Nu heb ik een 2 moeren besteld in Duitsland bij Heinz Pieper, nu is mijn vraag: Hoe kan ik het inlopen van deze moer het best doen, gezien er alleen nog vliegbijen over zijn en gezien de periode van het jaar?

Groeten,
Raymond

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Introductie en Hopeloos moerloos F16 canica volk

Bericht door AndreasH » vr 31 jul 2009, 14:12

Raymond,

Waar woon je ergens??

Wat het laten inlopen betreft...Daar zijn anderen beter in. Zijn het trouwens bevruchtte koninginnen?

Gr,

Andreas

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Introductie en Hopeloos moerloos F16 canica volk

Bericht door Barbapapa » vr 31 jul 2009, 14:39

Hallo Andreas,

Bedankt voor de reactie.[:)]

Ik woon in Heerewaarden, het zijn bevruchte moeren.

Wat bedoel je met:
Daar zijn anderen beter in
[?]

Groetjes,
Raymond

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Introductie en Hopeloos moerloos F16 canica volk

Bericht door AndreasH » vr 31 jul 2009, 14:48

Heerewaard.... Zegt me helemaal noppes. (-:

Ik bedoel dat anderen er meer ervaring mee hebben om een moer in te voeren. Heb het nog niet gedaan, dus geen ervaring mee.

Gr,

Andreas

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Introductie en Hopeloos moerloos F16 canica volk

Bericht door Barbapapa » vr 31 jul 2009, 15:23

Jou profiel lijkt sprekend op mijn profiel, alleen ik heb het niet ingevoerd.[;)]

Ik moet het volk gaan bijvoeren voor dat de moer ingevoerd wordt.
Voor de rest, zo heb ik gelezen, zal het volk de nieuwe moer met open armen moeten ontvangen. Na Augustus zou het invoeren nog beter moeten gaan, toch is het advies na Aug. verenigen. Maar eind Aug. heb ik geen volk meer over.

Groetjes,
Raymond

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Introductie en Hopeloos moerloos F16 canica volk

Bericht door remolen » vr 31 jul 2009, 15:41

Als het volk hopeloos moerloos is moeten ze volgens mij de moer wel aannemen. Zorg dat je tegen de tijd dat de moer wordt ingevoerd (in een kooitje met wat deeg) een beetje voert. Elke dag een klein beetje zonder het volk te verstoren. Zo komt de moer lekker aan de leg.. en komen er toch nog genoeg jonge bijtjes..
Wat ook erg belangrijk is na negen dagen controleren op doppen. Een volk wil nog wel eens de nieuwe moer niet echt accepteren en haar alleen tijdelijk accepteren. Zodra er dan eitjes/larfjes zijn gaan ze zogenaamde wisselcellen aanzetten om de moer te vervangen.
deze wisselcellen moeten worden weggebroken.

Groet REne

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Introductie en Hopeloos moerloos F16 canica volk

Bericht door joselito » vr 31 jul 2009, 15:54

Barbapapa schreef:

Ik heb 2 speeldoppen gevonden en een moerdop, maar deze is aan de zijkant kapot (open) en het is leeg.
Stad en land afgebeld, opzoek naar een volkje om te verenigen, geen succes.
Nu heb ik een 2 moeren besteld in Duitsland bij Heinz Pieper, nu is mijn vraag: Hoe kan ik het inlopen van deze moer het best doen, gezien er alleen nog vliegbijen over zijn en gezien de periode van het jaar?



Dat is een probleem. Je hebt enkel nog oude bijen en dan is het moeilijker om een koningin in te voeren. Bovendien weet je niet of er geen koningin in de kast zit. De uitgebeten dop betekent dat een andere dop is uitgelopen en dat ze deze uitgebeten hebben. En daarna is de koningin achter gebleven bij de bruidsvlucht.Open broed geven zou hier uitsluitsel kunnen geven. Als ze na twee dagen redcellen hebben zijn ze inderdaad moerloos. Broed geven voorkomt ook ander probleem. En dat is als er inderdaad geen koningin in de kast zit, de werksters al snel kunnen gaan leggen en dan is het onmogelijk om nog een bevruchtte koningin in te voeren. Ken je geen imker die aan omlarven doet? Een aantal omgelarfte doppen alleen zou ook al genoeg zijn om te weten of er een koningin inzit en om te voorkomen dat de werksters gaan leggen.

Als je ze in twee deelt kan ze natuurlijk maar in een kast zitten als er een koningin in de kast zou zitten en aangezien je twee koninginnen bestelt hebt kan je natuurlijk op twee paarden wedden.
Als je de koninginnen in plastic kooitjes krijgt hoef je enkel de begeleidende bijen eruit te laten ( doe dit wel binnenshuis tegen een venster), het lipje uit te breken en het kooitje tussen de ramen te hangen.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Introductie en Hopeloos moerloos F16 canica volk

Bericht door remolen » vr 31 jul 2009, 16:07

wat ik me inderdaad nog af vraag als er alleen oude bijen zijn kunnen dan nog larfjes worden gevoed? Te oude bijen hebben toch geen goede voedersapklieren meer ?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Introductie en Hopeloos moerloos F16 canica volk

Bericht door LWPisa » vr 31 jul 2009, 16:30

Bijvoeren kan zowiezo geen kwaad.

Maar die open/kapotte dop...zou het kunnen dat daar een moer uit gekomen is die nu in je volk rond loopt? Hoe gedraagt het volk zich?

Moeren invoeren is wel gedoe/risico...je zou er een raam/strook eitjes/larven in kunnen hangen, dat is het makkelijkst. Tevens kan je zou ook checken of er een moer in zit: wel/geen doppen.
Als er geen inzit dan hebben ze er over 3 weken wel 1 en onderwijl kan je bevruchte moeren in kleinere afleggers invoeren.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Introductie en Hopeloos moerloos F16 canica volk

Bericht door AndreasH » vr 31 jul 2009, 16:39

Als ik het goed gelezen heb, heeft'ie geen extra ramen met broed uit een ander volk....

Tja, hoe kom je erachter dat er een moer in zit. Op de kast kloppen, als ze huilen zit er niks meer in. En jah, als er (toch) een nieuwe koningin in zit zul je haar toch wel niet vinden vermoedelijk. Het afknagen van doppen is volgens mij meer een teken dat ze zowiezo wel blij zijn met de nieuwe koningin. En anders toch even de locale imker vereniging opzoeken....

anyway... goog luck! tis weekend!! ((-:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 81 gasten