Darren, dekseltjes, en diner

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

RoosBoum
Berichten: 20
Lid geworden op: di 25 aug 2009, 07:24
Contacteer:

Darren, dekseltjes, en diner

Bericht door RoosBoum »

Heb me net voorgesteld, kom gelijk met een vraag.

Ik lees dat darren gevoerd worden door de werksters.

Is dit omdat ze niet zelfstandig kúnnen eten? Ontbreekt de mechaniek? Hebben ze geen zuigmond?

Overigens wat me nog niet duidelijk is, de cellen waar voedsel in wordt opgeborgen worden op een gegeven moment afgesloten met een dekseltje. Als dit dekseltje er weer afgeknaagd wordt om bij het eten te kunnen, waar blijft dit dekseltje dan? Of wordt het hergebruikt? Of eten ze het helemaal op?

En nog zo'n domme vraag waarschijnlijk. Gedurende de zomer brengen ze de nectar naar huis, die in de cellen fermenteert tot honing. Wat eet een bij in de zomer. Gaat ze honing eten? Of kan ze leven op de nectar die ze niet afgeeft aan haar collega's?

bedankt alvast voor het antwoorden, groetjes Roos Boum
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Darren, dekseltjes, en diner

Bericht door LWPisa »

1) Waar lees je dat? Darren kunnen ook prima zelfstandig eten. Ze hebben een normale "zuigsnuit". In de volken kan je ze goed op open voer vinden.

2) Het dekseltje eten ze niet op. Ik vermoed dat ze het in stukjes laten vallen waardoor het op de bodem komt te liggen (wasmul). Misschien dat ze het kunnen hergebruiken maar de meeste dekseltjes zullen worden gebroken in een tijd dat er weinig gebouwd wordt (winter).

3) Domme vraag is het niet, waar haalt een volwassen bij haar energie vandaan? Er is vast eens naar gekeken met radioactief gelabelde suikers of kleurstoffen maar een publikatie schud ik niet zo even uit de mouw. Ik vermoed dat bijen zo geconcentreerd mogelijke suikeroplossing eten met voor hun optimale suikers...maw rijpende honing/ingedikte nektar.
In veel nektar zit een deel sucrose en dat moet eerst gesplitst worden in simpele suikers voordat een bij het kan gebruiken en dat gebeurt tijdens de transformatie nektar >> honing door een enzym.
Ook is het het meest gunstig om zoveel mogelijk energie per gegeten massa in te nemen maw een geconcentreerde suikeroplossing van de juiste suikers. Ik vermoed dat volwassen bijen vooral draaien op rijpende en geprocessde honing maar misschien in geval van nood nektar kunnen gebruiken.
In de honingmaag van een bij, waarin ze de nektar transporteert, zit een klepsysteem om te voorkomen dat nectar verder in de spijsvertering komt. Ik zie ze ervoor aan dat ze tanken voordat ze gaan vliegen.

L
RoosBoum
Berichten: 20
Lid geworden op: di 25 aug 2009, 07:24
Contacteer:

Re: Darren, dekseltjes, en diner

Bericht door RoosBoum »

Hi Pisa, dank voor je uitgebreide antwoord. Ik lees net op http://library.wur.nl/way/bestanden/clc/1866583.pdf
dat bijen kennelijk stiekem zelf wat nectar achterhouden. Dit zou echter in tegenspraak zijn met de klep in hun honingmaag die jij noemt. Ik neig zelf er ook meer naar, net als jij, te denken dat ze van de honing eten. Ook immers omdat ze zich voordat ze gaan zwermen voltanken, dus ik kan me voorstellen dat ze bij gewone dagelijkse bezigheden een beetje honing tanken.

Dank voor de dekseltjes. Wasmul was me nog niet bekend, dus ik denk dat dat een goede optie is voor de opgeknaagde dekseltjes.

De darrenkwestie dat ze zelf niet eten las ik o.a. in: BIJENHOUDEN ALS HOBBY Oriëntatiecursus VBBN Afdeling Nietap (uitgave 2006) Samengesteld door: Piet Kamstra, Herman van der Meij en Bouke Scheffer.

Ik citeer uit bovenstaande document:

De darren zijn nodig voor de harmonie in een volk en helpen o.a. mee om de temperatuur in het volk op peil te houden. Hun hoofdtaak is het bevruchten van een jonge koningin. Zij worden door de werksters in het volk gevoed. De vliegafstand van een dar is verder dan die van een werkbij. De afstand kan wel ongeveer 7 km zijn. In tegenstelling tot de werksters worden darren in alle kasten toegelaten. In augustus zijn de darren niet meer nodig en worden
de darren niet meer geduld. Ze worden uit de kast verdreven en afgestoken. We noemen dit de darrenslacht.

Vandaar mijn vraag. Maar mechanisch zitten ze dus niet anders in elkaar volgens jou. Mogelijk interpreteer ik het verkeerd? Ik hoop op nog meer reacties van de leden, en alvast weer bedankt voor het meedenken.

Roos
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Darren, dekseltjes, en diner

Bericht door LWPisa »

Ah iemand die kan zoeken en referenties geeft...dat schiet op.

Lijkt me geen questie van interpretatie, het staat er gewoon. Misschien hebben Kamstra/Meij/Scheffer oudere literatuur overgeschreven? Als je een paar darren in een jampot doet en ze dan honing of raat met honing aanbiedt nemen ze daar van, ze zijn niet afhankelijk van werksters.

Het is een aanrader om volgend jaar een observatiekast te maken of bijen/darren/moeren in containers te doen en eens goed te kijken wat ze eigenlijk doen. Over darren is het laatste woord nog niet gezegd...
RoosBoum
Berichten: 20
Lid geworden op: di 25 aug 2009, 07:24
Contacteer:

Re: Darren, dekseltjes, en diner

Bericht door RoosBoum »

Hallo Pisa, dank voor het mee filosoferen. Ik denk idd dat het misschien verouderde meningen zijn? Hoewel het redelijk recent is, 2006, geloof ik je graag. Jij hebt me bewezen omdat je het zelf gezien hebt, dat darren zelfstandig kunnen eten in ieder geval. Dat is wat ik nodig heb. Ik hou het dan op allebei. Darren kunnen best zelf eten, maar vinden het best makkelijk om gevoed te worden door de werksters, omdat ze immers wel een andere positie binnen het volk bekleden. Een beetje een erepositie om ooit misschien even koning te mogen zijn.

Dank Roos
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Darren, dekseltjes, en diner

Bericht door maartenkleijne »

Heb ook gelezen dat de bijen als ze nectar ver halen, de nectar opd e terugvlucht deels weer verbruikt wordt voor de vliegmotor. Dat geeft de begrenzing aan tot hoever ze nectar kunnen halen: het moet meer opbrengen dan het kost om de afstand te vliegen.

gr,
m
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Darren, dekseltjes, en diner

Bericht door LWPisa »

Ik weet niet of je hier iets mee kunt maar er staan veel antwoorden in over vragen mtb ontwikkeling/metabolisme/voeding van werksters en darren.

Oa dat darren vooral gevoerd worden en voor hun eiwitten/vetten als adulten voor het overgrote deel afhankelijk zijn van voeding door werksters (kliersap). Darren worden ook door werksters gevoerd wat koolhydraten betreft maar ze kunnen ze ook zelfstandig opnemen.

http://www.apidologie.org/index.php?opt ... /M4074.pdf
RoosBoum
Berichten: 20
Lid geworden op: di 25 aug 2009, 07:24
Contacteer:

Re: Darren, dekseltjes, en diner

Bericht door RoosBoum »

Hallo Maarten en Pisa, dank voor jullie reacties weer. Klinkt heel logisch wat je zegt Maarten. Inderdaad moet er natuurlijk ook op brangdstof gevlogen worden en het is logisch inderdaad nu ik erover nadenk dat het een niet tegen het ander mag opwegen. Slim. Dank.

En Pisa, wauw! Wat een mega gaaf boek zeg. Mijn engels is gelukkig goed genoeg en ik ben al een stuk erin aan het lezen. Mega interessant. En dus inderdaad krijgen de darren voorgekauwd voer van de meiden. Alles wat met voer te maken heeft is kennelijk minder ontwikkeld dan bij de dames. Kleinere maag, tong, etc. Dus ze zullen wel zelf wat kunnen likken in nood, maar gevoerd worden is dus wat er gebeurd. Mega interessant allemaal.

Tnx beiden. Roos
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Darren, dekseltjes, en diner

Bericht door AndreasH »

Even een zijstapje: Doet de koningin ook aan een reinigingsvlucht?? Of poept die gewoon in de kast? Ik kan me zo voorstellen dat door het fysiologische verschil tussen werkster en koningin de ontlasting van de koningin anders van samenstelling is en ook nog opgeruimd zal gaan worden door werksters.....

Vroeg het me laatst af toen ik aan het kijken was naar m'n kasten en me de reinigingsvlucht in het voorjaar voorstelde.

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
RoosBoum
Berichten: 20
Lid geworden op: di 25 aug 2009, 07:24
Contacteer:

Re: Darren, dekseltjes, en diner

Bericht door RoosBoum »

Geen idee dus over een poepende koningin in de kast, maar het zou me niet verbazen als ze zich laat bedienen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 138 gasten