Apifonda

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
wccoyote
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 13:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Apifonda

Bericht door wccoyote » ma 12 okt 2009, 10:52

IK ben sinds kort (voor het 1st) begonnen met Apifonda voeren. Dit kan ik gewoon gebruiken voor het winter voeren, neem ik aan? Ik doe dit door de Apifonda op de ramen te leggen open gesneden en wel. Mijn vraag is Kan Apifonda eiegenlijke verdund worden? met bijv water. Of is dit nutteloos?

Is het goed om Apifonda als wintervoer te gebruiken of moet ik toch weer terug overstappen op Suikerwater?

graag advies collega's

Willem

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Apifonda

Bericht door LWPisa » ma 12 okt 2009, 11:31

Om een goede hoeveelheid wintervoer in een volk te krijgen ben je nu laat. Te laat eigenlijk. De temperatuur gaat naar 10 graden zakken met 's nacht 2 a 3 graden.

Als het weer tegen zit dan nemen de bijen het nauwelijks op. Met geluk wordt het nog enigzins warm en krijgen ze het nog in de raten. Deeg gaat ietsje beter omdat ze daar dichter op zitten maar het is ook tricky, het kost de bijen moeite/tijd om het te verwerken wat ze bij koude liever niet doen.

Maar bijen zijn ook flexibel, als de temperatuur aan de kamertemperatuur kant blijft/schommelt en ze weinig broeden dan zouden ze het wel eens kunnen overleven met een pak deeg bovenop.

Ikzelf zou bij suikerwater blijven als ik nu nog zou moeten voeren. En evt denken aan voeren in een schuur in het donker waar het een graad of 15 a 18 is waarna je je bijen weer buiten zet?

L

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Apifonda

Bericht door Bart de Coo » ma 12 okt 2009, 13:11

Ik heb ook uitstekende ervaringen met suikerdeeg in het vroege voorjaar. Als je in de loop van februari bang wordt dat je volk geen voer meer heeft, dan is dat probleem op slag opgelost door op het voergat een pak suikerdeeg te leggen, waar je een gat in hebt gemaakt natuurlijk.

Maar voorkomen is beter dan genezen. Dit had eigenlijk niet mogen gebeuren, maar ja. Schijt gebeurt.


Groet,

Bart

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Apifonda

Bericht door Dirk Blanken » ma 12 okt 2009, 18:04

Gewoon direct na de laatste dracht(ongeveer begin augustus) beslissen welke volken ingewinterd worden en dan ermee beginnen.
Dan ben je op tijd klaar en kan je het dure suikerdeeg bewaren voor de bevruchtingsvolkjes volgend jaar of voor de volken die te kort zijn gekomen.
Je kan natuurlijk ook proberen om ze op tandpasta te overwinteren en vragen op het forum hoe dat moet.
Ik vind dat je als weldenkend imker moet doen wat goed is voor de overwintering van de volken en het gemekker over ik ben te laat hoe moet dat nou, getuigt van ongeschiktheid als imker.
Dit soort imker lukt het nooit, en kan maar beter overtuigt worden om er mee te stoppen, want het zijn alleen maar ziektebespreiders.
Ze kijken zeer weinig om naar hun bijen en verbazen zich als het mis gaat.
Dirk


dertiende

wccoyote
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 13:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Apifonda

Bericht door wccoyote » di 13 okt 2009, 07:50

Toch even een reactie van mijn kant. Begonnen met voeren (met suikerwater) ben ik begin september na een wel gemaakte keuze welke kasten ik zou laten overwinteren. Ik ben alleen begonnen nu sinds kort met Apifonda. Misschien had ik de vraag anders moeten stellen. Is mijn fout.

En Dirk?? ik ben een beginneling en moet nog veel leren. Op een vraag verwacht ik ook een antwoord waar ik van kan leren, dat is de bedoeling van dit forum. Misschien had ik de vraag anders moeten stellen. zoals gezegd ik heb geen ervaring met Apifonda, en het is nu wel duidelijk ik kan het beter bewaren tot het voorjaar als nood voer en gewoon doorgaan met suikerwater voeren.

wat ik bedoelde was kan ik tussendoor het menu wijzigen voor het winter voeren.

Willem

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Apifonda

Bericht door Dirk Blanken » di 13 okt 2009, 19:15

Willem,
Ik ben af en toe waarschijnlijk te scherp.
Een beginnende imker heeft veel meer onzekerheden dan de oude rotten beseffen.
Maar inwinteren moet je tijdig doen met suiker(Kristal)of met invertsuiker.

Met Apifonda (grote vierkante blokken) inwinteren wordt wel gedaan in Duitsland maar dat moet ook tijdig.

Ik heb imkers meegemaakt die er prat op gingen dat ze de bijen pas in Oktober inwinterden soms gaat dat goed maar meestal is dat te laat en slecht voor de uitwintering.

Je zorgt zo goed mogelijk voor je bijen en soms lukt dat wel eens niet door uitzonderlijke toestanden.

Bijen hebben een weldenkende imker nodig nu ze in de zg. natuur zich op de lange termijn niet meer kunnen handhaven.

Terugblikkend was weldenkend geweest om met de plaatselijke bij verder te gaan.
Dat is niet gebeurd en nu moeten we verder met de importrassen.
Daarbij moeten we telkens afwegen waarmee we bezig zijn.

Om eigenschappen vast te leggen wordt vaak tijdelijk inteelt bedreven in de bijenteelt.
Bevruchtingsstations kunnen daarbij betrokken worden maar niet steeds dezelfde stations.
Als steeds dezelfde bevruchtringsstations gebruikt worden wordt de inteelt over een groot gebied verspreid.


Inteelt om eigenschappen vast te leggen moet nl. zo beperkt mogelijk toegepast worden anders kunnen ziekten etc toeslaan omdat de volken alleen nog de eigenschappen hebben die de mens hun wilt toeeigenen en niet meer de eigenschappen die belangrijk zijn als rampen gebeuren.
Ik heb hier met biologen over geopraat.
Ze geven je gelijk en gaan gewoon door met de inteelt toestanden.

Dirk







dertiende

wccoyote
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 13:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Apifonda

Bericht door wccoyote » do 15 okt 2009, 13:44

Dirk

Bedankt voor je antwoord, ik ben blij en bedankt voor de Les
ben weer aardig wat wijzer geworden

willem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten