Meerdere koninginnen in een volk

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Meerdere koninginnen in een volk

Bericht door Tieme »

Hallo allemaal,

In de meest recente aflevering van het Journal of Apicultural Research staat een Chineze methode beschreven voor het houden van meerdere koninginnen in één volk als bedrijfsmethode.

Er worden door het uitprepareren van de kaakklier koninginnen gemaakt die minder koninginnestof af geven. Hierdoor kunnen meerdere moeren in één volk rondlopen.

Volgens het artikel zijn de voordelen heel groot: snelle ontwikkeling, grote volken en veel honing. Er blijken ook nadelen aan de methode te zitten. De volken verkeren in een zeer precair evenwicht. Reizen met de bijen of andere stressactiviteiten kunnen er al voor zorgen dat de bijen doppen aanzetten en de bewerkte moeren de kast uitwerken.

Zou dit nou werkelijk de moeite waard zijn?

Tieme
macwlem
Contacteer:

Re: Meerdere koninginnen in een volk

Bericht door macwlem »

Op de Apimondia was daar ook wel enige aandacht voor alleen lijkt me dat de schrijver van het artikel het niet geheel begrepen heeft.

Het doel van meerdere koninginnen in één volk is een grotere ei-aflage om zodoende grote moerloze volken te kweken om vervolgens daar continue doppen in te laten aantrekken om royal jelly te kunnen onttrekken.

Een kleine bijkomstigheid is om op die manier broed te kweken dat men weer kan hangen in "afgezwakte" bestuivingsvolken.

De doelstelling honing is totaal niet interessant voor dit soort praktijken.

Groet,
Willem
Dirk C
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Bericht door Dirk C »

twee koninginnen in een volk is onder bepaalde omstandigheden niet zo ongewoon.
Enkele malen (met buckfast bijen) maakte ik het reeds mee dat bij een stille moerwissel jonge en oude koningin rond de periode van de lindebloei rustig naast mekaar op de raten liepen.
Dit jaar (Carnica bijen ondertussen) had ik voor de eerste keer twee jonge koninginnen in een volk. vanaf einde mei tot de laatste controle voor inwintering zaten ze rustig hun werk te doen (eitjes leggen), zusterlijk naast mekaar.
Verscheidene imkers (waaronder enkele zeer ervaren) hebben grote ogen getrokken wanneer ze kwamen kijken. Het was niet bewust maar door een vergissing dat deze kunstzwerm twee koninginnen kreeg.
Dat ze het ganse seizoen samen doorgaan is denk ik eerder uitzonderlijk. Dit is wel snel een zeer sterk volk geworden[8D]
Ik kan ook nog even vermelden dat de koninginnen bijna steeds naast mekaar zaten, kwam ik eentje tegen dan zat de andere steeds op het raam ernaast.
Ik ben vooral benieuwd hoe ze gaan uitwinteren, een of twee koninginnen?

groeten,
Dirk
Tieme
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Willem,

Het is inderdaad zo dat deze volken voornamelijk worden ingezet voor de geleiproductie. Die honing heb ik er mischien zelf wel bij verzonnen.

Het lijkt me echter niet dat je in een volk 5 koninginnengaat proberen te houden om het volk nadien moerloos te maken. Broedafnemen om moerloze volken flink te versterken zou wel weer een goede toepassing kunnen zijn.

Groeten,

Tieme
ainanc
Contacteer:

Bericht door ainanc »

Ik heb dit zelf vorig jaar ook meegemaakt. 2 koninginnen in 1 volk, waarvan 1 gemerkt. Na de winter vond ik de gemerkte koningin onder in de kast, dood en de andere liep vrolijk verder in het volk. Ik weet niet of ze vanzelf dood is gegaan of dat ze doodgestoken is, kon ik niet zien. Wel waren het allebei jongen koninginnen van vorig jaar.

Abdurr Inanc
Plaats reactie