"Natuurlijke" sterfte vooral door roofdieren

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Albert Stoter
Contacteer:

"Natuurlijke" sterfte vooral door roofdieren

Bericht door Albert Stoter »

Piet Jager in http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtop ... hichpage=2 schreef:
* De gemiddelde levensduur van foeragerende bijen variëert tussen 2 en 17 dagen, met een gemiddelde van 7,7 dagen. De maximale inspanning wordt geleverd tussen 7 en 10 dagen foerageren.
Daarna neemt de inzet aanzienlijk af. Slechts 21% overleeft de periode van 10 dagen. De doodsoorzaak ligt voornamelijk in predatie (als prooidier gevangen worden).
(P.K. Visscher en R. Dukas in Insectes Sociaux 44 , 1997, 1-5).

Om welke "roofdieren" gaat het dan Piet? Vogels, libellen, spinnen? Werd er in het onderhavige artikel ook daar iets over verteld? Ik vermoed vooral spinnen?
Ik ben er ook erg in geïnteresseerd hoe ze hebben vastgesteld dat sterfte vooral door predatie komt.
Piet Jager
Contacteer:

Re: "Natuurlijke" sterfte vooral door roofdieren

Bericht door Piet Jager »

Albert,

Onderstaand een paar notities van Romee, welke op ons eigen forum te vinden zijn bij de methode Renson (zie boven in de groene balk onder 'methoden').

Ja, welke roofdieren dat allemaal zouden kunnen zijn zou ik niet exact weten. Misschien wespendieven, hagedissen, padden, zwaluwen, korhoenders, fazanten, vleermuizen, roofvogels, wespen, hoornaars, bijeneters, etc.

Als je de Engelse taal een beetje beheerst, zie hier het dokument.
Visscher, P.K. & Dukas, R. 1997. Survivorship of foraging honey bees. Insectes Sociaux 44:1-5.

!Piet

De gemiddelde levensduur van foeragerende bijen variëert tussen 2 en 17 dagen, met een gemiddelde van 7,7 dagen.
De maximale inspanning wordt geleverd tussen 7 en 10 dagen foerageren.
Daarna neemt de inzet aanzienlijk af. Slechts 21% overleeft de periode van 10 dagen. De doodsoorzaak ligt voornamelijk in predatie (als prooidier gevangen worden).
(P.K. Visscher en R. Dukas in Insectes Sociaux 44 , 1997, 1-5).

Van de aanwezige werksters neemt tussen de 0 en 67% deel aan het foerageren. De hoeveelheid is afhankelijk van het nectaraanbod per dag.
Een vliegbij maakt gemiddeld 3,5 vluchten per dag, verspreid over zo'n 4,5 uur. Ook al is er 15 uur lang nectar te verkrijgen, het aantal vluchten neemt niet toe.
Het bijenvolk benut die tijd, door meer werksters in te zetten.
(Corinna Thom, Thomas Dyer Seeley, Jürgen Tautz, Apidologie, 31, 2000, 737-738)
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Piet,
Van het onderzoek van Visscher en Dukas heb ik helaas alleen een summiere samenvatting kunnen vinden (jouw linkje verwees naar een ander onderzoek).

Uit die summiere samenvatting begrijp ik dat de doodsoorzaak predatie wordt verondersteld, niet vastgesteld.

E.e.a. wordt gebaseerd op het onderzoeksresultaat:
- dat het niet zo is dat de jongere vliegbijen (bijna) allemaal overleven, om pas op latere leeftijd (door slijtage) te overlijden, maar
- dat er een voortdurende afname in de vliegbijen van alle leeftijden is (zodanig zelfs dat de meeste vliegbijen de leeftijd van lichamelijke slijtage niet eens bereiken).

De veronderstelling dat dit waarschijnlijk door predatie komt kan ik me daarbij overigens wel goed voorstellen.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

In elk geval voor de nazomer -zeker op de heide- wordt vaak aangenomen dat de spinnen de hoofdpredators zijn.
Al er op een stand 500.000 bijen zijn en 1.000.000 spinnewebben in de naaste omgeving kan dat gauw gebeuren.

gr,
m
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ik denk ook Maarten dat een en ander sterk afhankelijk is van de soort dracht en de tijd van het jaar.
Misschien is daar de zwermtijd in mei wel op georienteerd.
Vrijdag hebben ze weer lekker massaal kunnen poepen en zelfs stuifmeel kunnen halen.
De zwakkere ziekelijke bijen komen dan niet meer thuis en dat is ook gunstig.
Dirk

dertiende
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

"Er wordt aangenomen dat..... Ik vermoed dat.....Ik denk ook dat... Er wordt verondersteld dat...Ik zou het exact niet weten, maar ik vermoed dat...."
Waarom staat dit onderwerp onder "Wetenschappelijk over bijen" [?]

Afbeelding
Plaats reactie