mijtenval na winterbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

mijtenval na winterbehandeling

Bericht door marc » di 05 jan 2010, 20:19

Willy gaf elders de link naar een mijtencalculator door : https://secure.fera.defra.gov.uk/beebas ... ulator.cfm
Aan de varroabestrijders wordt aangeraden om bij een hogere natuurlijke mijtenval van 1 mijt/dag (in december) een winterbehandeling uit te voeren. Volgens de calculator zou er dan bij een mijtenval van bv. 1.5/dag ongeveer (x400) 600 mijten in het volk moeten zitten.
Als het rendement van de oxaalbehandeling klopt zouden er dan dus bijna 600 mijten moeten vallen. Kunnen de oxaalverdampers en -druppelaars onder jullie deze berekening bevestigen ?

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door marc » do 07 jan 2010, 14:03

3 mogelijkheden van het stilzwijgen :

- niemand doet een winterbehandeling met oxaalzuur
- men past de methode zomaar toe omdat het in de boekjes voorgeschreven wordt zonder daarbij eerst de effectieve mijtenval voor de behandeling te meten
- men telt nooit achteraf het aantal gevallen mijten om te zien wat het effect was

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door AndreasH » do 07 jan 2010, 14:09

Ik heb de bodem er niet in zitten. Dus het tellen is enigszins lastig na de oxaalzuur behandeling. Maar, ik ben zeker benieuwd naar anderen die wel geteld hebben....

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door Jaap v.Popering » do 07 jan 2010, 15:39

marc schreef:
3 mogelijkheden van het stilzwijgen :

zonder daarbij eerst de effectieve mijtenval voor de behandeling te meten


Wat mij betreft ;de spijker op zijn kop "

Ik heb behoorlijk wat volken , en is het bijna onmogelijk om elk volk apart te tellen en dan te behandelen .

Bovendien behandel ik meerdere keren in de winter de reden daarvoor zijn te zien bij ; Waarnemingen in de winter " of ben jij van gedachte dat dit het enigste volk is met broed in de winter ?? , en je kunt er zeker van zijn dat in dat gesloten broed ook mijten zitten .
Als ik al een keer de mijtuitval na een behandeling bekijk , zijn er bij het ene volk weinig , het volgende veel , en sommige Heeeel veel .


Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door A.A. Staals » do 07 jan 2010, 17:55

marc schreef:
3 mogelijkheden van het stilzwijgen :

- niemand doet een winterbehandeling met oxaalzuur
- men past de methode zomaar toe omdat het in de boekjes voorgeschreven wordt zonder daarbij eerst de effectieve mijtenval voor de behandeling te meten
- men telt nooit achteraf het aantal gevallen mijten om te zien wat het effect was

Marc
In mijn omgeving wordt zo'n behandeling veelvuldig uitgevoerd, inderdaad zonder vooraf de mijtval te controleren, maar om de mijten die zijn overgebleven van de "zomer" behandeling zoveel mogelijk nog te doden. Na de behandeling wordt wel gekeken of de "zomer" behandeling voldoende effectief is geweest. Gebleken is dat we hier rustig verder kunnen gaan met onze winterrust en pas na de laatste oogst (juli) weer aan aan de mijten moeten gaan denken. Dit alles uit jaren lange ervaring met "veel" mensen en volken.

ad staals

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door marc » do 07 jan 2010, 18:36

Het is niet mijn bedoeling om het nut van een oxaalbehandeling in twijfel te trekken, enkel om de mijtencalculator te controleren.
Er bestaat namelijk nogal wat verschil in die vuisregeltjes. Volgens de mijtencalculator vermenigvuldig je de dagelijkse mijtenval met een factor 40 in de zomer tot een factor 400 in putje winter.
De Canadezen rekenen op een heel andere manier als ik de site van Reines Chapleau (de man achter de mierenzuur 'flash' methode via de onderlade) bekijk. Op zijn site : http://www.reineschapleau.wd1.net/artic ... sh.fr.html berekent hij behandelingsrendementen met factoren 70 voor sept. en 40 voor okt. (onder de bruine en groene tabel).
Ik ben gewoon nieuwsgierig, moest er meer gemeten worden door imkers was deze controle eenvoudig geweest. Ikzelf kan niet meespreken over winterbehandelingen.

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie: Roderwolde
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door janmol1h » do 14 jan 2010, 14:43

Eind december de mijten na 1 week geteld op de lades. Bij 1 volk lagen er 9, dat is teveel. Er mogen volgens de WUR-richtlijnen max. 4 vallen in een week.
Dat volk wil ik in ieder geval gaan behandelen, door in de bezette straten 3 ml van een oxaalzuuroplossing te druppelen. (oplossing in de verhouding van 1 liter water en 1 kg suiker en 35 gram oxaalzuur).
Het is nog te koud om te behandelen. Ik wacht binnenkort een goed moment af. De volken moeten ook nog broedloos zijn.....
Ik denk eraan om alle volken te behandelen, ook al zaten die dik onder de norm. Het volk met de 9 mijten is wel mijn dikste volk, daarom ws ook meer mijten?
Wat er na de behandeling valt zal ik hier vermelden......

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door macwlem » do 14 jan 2010, 16:27

Er zijn al weer volken die begonnen zijn met broeden, je kunt je dus serieus afvragen of het nog verstandig is om met oxaalzuur te behandelen.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door willem » do 14 jan 2010, 17:50

janmol1h schreef: (oplossing in de verhouding van 1 liter water en 1 kg suiker en 35 gram oxaalzuur).

1 liter water en 1kg suiker geeft 1,6 liter oplossing.
Om een 3,5% oplossing te krijgen moet je dus 56 gr oxaalzuur toevoegen.
Of een halve liter oplossing weggooien en 35 gr gebruiken.
Of 625 gr suiker plus 0,625 liter water dat geeft weer 1 liter oplossing.

Volgens de nieuwste inzichten moet per bezet straatje 5ml gedruppeld worden.
Zie de NBV webstek bij BIJENGEZONDHEID dan via bijengezondheidscursus naar errata.
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door marc » do 14 jan 2010, 18:03

Volgens mijn bevindingen moet je deze volken vooral gerust laten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten