voerbak

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Bijenhoudster
Contacteer:

voerbak

Bericht door Bijenhoudster »

Er zijn nogal wat soorten voerbakken. Welke kan ik het beste kopen en waarom?

Ik dacht eerst rechthoekige 2 liter, die past ook in een 6 raamskast. Maar met 12 liter dan hoef je misschien minder vaak nieuw voer te geven.

En waarin verschilt de ronde?

Ik hoop in augustus een maand een cursus over duurzaamheid en permacultuur in Duitsland te volgen. Een maand...waarschijnlijk precies in de voertijd. Stel dat ik hulp van een andere imker in moet roepen dan is een grote voerbak (minder werk?) wel handig. Maar misschien zit ik nu wel onzin uit te kramen.
willem
Contacteer:

Re: voerbak

Bericht door willem »

Maar misschien zit ik nu wel onzin uit te kramen.

Hoezo ? [:)]

Stel, je voert 20 liter suikerwater in een bakje van 2 liter, 10 maal in aktie.
Bij een grote voerbak van 5 liter is dat vier maal.
Trouwens in een 5l bak kun je ook 2l voeren.
Aan U de keus
Groeten, Willem
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

Op de cursus kregen we uitleg over de kast, grote kast, kleine voerbak, dus ik dacht misschien moet je evengoed vaker schoon voer geven of controleren.Ik heb mij nog niet in het voeren verdiept. Zit nu in de fase kast opknappen en materiaal aanschaffen.

Maar het is dus hoe groter hoe beter? Die kleine voerbakjes zijn die dan eigenlijk voor een zesramer bedoeld?
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Ik vind die grote voerbakken eigenlijk helemaal niet zo handig. Als je eens een keer iets anders wil voeren dan vloeibaar voer, dan heb je met zo'n klein voerbakje niet meteen 3000 bijen om je heen hangen. Maar da's een persoonlijk iets natuurlijk.

Overigens... Als de bijen die 5 liter niet op tijd naar binnen dragen ben je het voer kwijt (als het gaat gisten door de hitte).... Liever 2 liter dan 5 liter voer kwijt....
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

AndreasH schreef:
Als je eens een keer iets anders wil voeren dan vloeibaar voer, dan heb je met zo'n klein voerbakje niet meteen 3000 bijen om je heen hangen.

Dit snap ik niet helemaal of helemaal niet.

Overigens... Als de bijen die 5 liter niet op tijd naar binnen dragen ben je het voer kwijt (als het gaat gisten door de hitte).... Liever 2 liter dan 5 liter voer kwijt....

Vroeger, tja we worden ouder, had ik voerbakken van zestien liter, waren binnen vijf dagen leeg, niks geen gisten dus. en nog minder werk voor de bijenhouder.
Groeten, Willem
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Het enige nadeel met kleine voerbakjes (2 l.) is het meerwerk met voederen. Dus niet zo geschikt voor standen ver weg of als je maar weinig tijd hebt.
Voor de rest alleen maar voordelen :
- je kan langzamer inwinteren zodat je niet dadelijk het broednest (met belangrijke winterbijen) gaat dichtslibben met siroop (met in het ergste geval een moer die van de leg af gaat), het broednest kan zich langzaam aanpassen
- je kan bij valavond voederen, zodat ze de kleine hoeveelheid 's nachts kunnen opnemen. Geeft veel minder nervositeit en roof.
- je kan inspelen op een prachtige zonnige dag die ertussen in komt, waar je de bijen volop op dracht laat vliegen
- bij koude nachten condenseert het kastvocht in de voederbak, niet zo geschikt wanneer dat dagen blijft staan (gisting)
- de bakjes, meestal in kunststof, gaan zo de vaatwas in en komen er als nieuw terug uit
- geen extra voederrompen nodig of extra rompen waar je die grote bakken in kwijt moet kunnen
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Dit snap ik niet helemaal of helemaal niet.

Ik gebruik die voederbakjes ook om bijvoorbeeld feedbee of nectapol te voeren. Dat doe ik er dan gewoon in en haal het tussenschot eruit zodat de bijen er gewoon bij kunnen. Zo'n grote bak geeft een overvloed aan bijen IN de voerbak. Daar heeft zo'n klein bakje niet zo'n last van.
Plaats reactie