Ervaringen schoonmaken moerroosters
Ervaringen schoonmaken moerroosters
Wat zijn de ervaringen met het schoonmaken van de moerroosters?
Abdurr Inanc
Abdurr Inanc
Re: Ervaringen schoonmaken moerroosters
In ieder geval een stuk goedkoper dan iedere keer nieuwe kopen 
De metalen (met van die buisjes) zijn redelijk makkelijk schoon te maken met zo'n speciale krabber en vervolgens afvlammen. Die van plastic zijn wat lastiger schoon te krijgen vermoed ik. Beschadigen ook sneller bij het schoonkrabben.

De metalen (met van die buisjes) zijn redelijk makkelijk schoon te maken met zo'n speciale krabber en vervolgens afvlammen. Die van plastic zijn wat lastiger schoon te krijgen vermoed ik. Beschadigen ook sneller bij het schoonkrabben.
Ik heb metalen roosters. Als je het verbrandt, hou je propolis, is mijn ervaring. Vorig jaar in de oven gedaan, gaat wel goed, alleen is het een hele karwei en de reuk de hele dag thuis. Maar ik denk dat ik het nu ga afvlammen en ga krabben. Hoe kom je aan die krabbers trouwens?
Abdurr Inanc
Abdurr Inanc
zo'n krabber kun je kopen bij iedere, zichzelf respecterende imker-benodigdhedenwinkel. Zijn er een aantal van zoals natuurlijk het bijenhuis in wageningen en de werkbij in rhenen.
Ja, ik zie het. DRAADROOSTERKRABBER
Abdurr Inanc
Abdurr Inanc
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
De roosters in de zonnewassmelter leggen. Dan loopt het grootste gedeelte van de was en de propolis ervan af. Neem ze eruit als ze nog heet zijn en dan kun je ze met een stalen borstel afborstelen.
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Je kunt ze ook weken in een hete sterke soda oplossing en ze dan schoon borstelen.
groeten,
Tieme
groeten,
Tieme
Het meest grove werk doe ik gewoon met een grote schroevendraaier of met mijn beitel. Leuk werkje waar je nog eens op bezoek kan gaan bij je eigen geest :- ) Of gewoon ff in de vriezer ermee en met de staalborstel erover.
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
En ik kook ze gewoon in een bak op het gastel.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Voor het schoonmaken van mijn moerroosters gebruik ik een stalen rolborstel, die ik mijn handboormachine zet. Het gaat het beste bij wat koud weer omdat dan de propelus er makkelijk afspringt.
De roosters zet ik vast met hulp van een workmate, waarin ik spijkertjes
sla of schroefjes draai, die tussen de spijlen van de draadroosters haken. Ze worden weer als nieuw. Succes Woud.
De roosters zet ik vast met hulp van een workmate, waarin ik spijkertjes
sla of schroefjes draai, die tussen de spijlen van de draadroosters haken. Ze worden weer als nieuw. Succes Woud.