overzetten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
zanzi
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 22 jun 2009, 23:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

overzetten

Bericht door zanzi » za 22 mei 2010, 13:49

Ik heb een veger vanaf mijn hoofdstal meegenomen naar huis(verder dan 3 km) Deze moet 1 dezer dagen terug naar de hoofdstal. Daar het volk nu nog in een 6 ramer zit,ga ik hem in de hoofdstal overhangen in een 10 ramer(na invliegen),nu is mijn vraag: de tienraamskast heeft de kleur blauw incl vliegplank, en de 6 ramer waar t volk nu in zit is totaal groen,geeft dit problemen of geeft dit orientatie-problemen.De 10 ramer komt uiteraard op exact dezelfde plek alleen met totaal andere kleur .
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: overzetten

Bericht door AndreasH » za 22 mei 2010, 18:28

Denk niet dat het echt heel erg veel uitmaakt. Zolang je ze even een avondje rust gunt voordat je de nieuwe kast open maakt. Misschien ook een idee om het in het donker te doen, dan vliegen ze helemaal niet op en blijven ze op de raat zitten. De volgende dag moeten ze zich toch weer invliegen en dan maakt het toch niet meer uit. :-)

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: overzetten

Bericht door Astrid Schoots » zo 23 mei 2010, 11:48

zanzi schreef:
(..) nu is mijn vraag: de tienraamskast heeft de kleur blauw incl vliegplank, en de 6 ramer waar t volk nu in zit is totaal groen,geeft dit problemen of geeft dit orientatie-problemen.De 10 ramer komt uiteraard op exact dezelfde plek alleen met totaal andere kleur .
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee.

Het enige wat belangrijk is, is dat ze -wat je al zegt- op dezelfde plek terecht komen.
De kastkleur mag totaal anders zijn, de vorm van de vliegplank, overzetten van zesramer naar tienramer enz.. Dat maakt allemaal niet uit; ze ruiken hun nestgeur toch wel door de vliegspleet en middels stertselende bijen.
Alleen wanneer je de bijen van een drieramer met hoog gat overzet naar zesramer met laag vlieggat, dan willen ze nog weleens een kwartiertje zoeken, maar ook dat lost zich soepel op.
Astrid

zanzi
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 22 jun 2009, 23:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: overzetten

Bericht door zanzi » zo 23 mei 2010, 19:20

Bedankt voor het antwoord,
Mvg Gijs

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten