mijtvrije afleggers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

mijtvrije afleggers

Bericht door joselito »

Mijn werkwijze van dit jaar.
In mijn tuin staan vier kasten met elk vier volkjes. Deze volkjes hebben ieder de beschikking over 6 halve Dadant Blatt ramen. De raampjes kunnen aan elkaar gemaakt worden en vormen dan een standaard raam. Mijn ervaring is dat deze kastjes altijd goed overwinteren. Ze profiteren van de warmte van elkaar. En in de lente gaat de ontwikkeling zeer snel. Ook dit jaar waren ze alle zestien goed uit de winter gekomen. Eén was een beetje zwakker maar na dit volkje twee raampjes broed van de sterksten gegeven te hebben was het probleem opgelost. Op 20 april zaten ze barstens vol, dus werd er een bak opgeplaatst met terug 6 halve raampjes voor ieder volkje. Dus ieder volk was nu in feite een zesramer. Twee raampjes broed gingen naar boven tegen het midden en de rest werd opgevuld met wasraat. Op 1 mei was het dan zo ver. De kastjes zaten weer overvol. Dus werd alles ontmanteld. Al de raampjes werden in elkaar geschoven en gingen in een zesramer. Dus van iedere kast kwamen 4 zesramers. Die werden in de hal gezet. De kast ging terug op één bak. Al de vliegbijen gingen terug en kregen hun koningin terug. In de kastjes bevond zich een raam met voedsel en 5 raampjes met wasraat.
De zesramers trokken redcellen. 2 weken later was er in iedere kast een koningin. De meesten hebben gewoon de andere cellen uitgebeten. Alleen 2 bleven tuten en kwaken en daar heb ik dan de cellen maar weg gedaan.
Een week later was al het broed uitgelopen en heb ik behandeld met oxaalzuur. En een viertal dagen geleden waren al de koninginnen aan het leggen. Uitgezonderd 3, waarvan de koningin niet terug gekeerd was. Daar heb ik een koningin van een bevruchtingskastje ingevoerd. Op dat moment heb ik al de halve raampjes eruit gehaald en vervangen door één raam met eten en 5 wasraten en heb ik ze 2 liter gevoederd. Deze morgen heb ik ze eens vlug nagekeken en ze zijn allemaal in orde.
Het is een pracht om te zien. Al de zesramers op een rij met niets dan nieuwe raat en bijna geen mijten.
Wat ik volgend jaar nog ga veranderen aan het systeem is dat ik ga omlarven in de zesramers waardoor ze direct een F1 koningin hebben. Nu hebben ze een F2.
En de originele volkjes hebben terug broed op 3 tot 4 raampjes, dus dat komt ook in orde.
Tot daar mijn relaas
joselito
Contacteer:

Re: mijtvrije afleggers

Bericht door joselito »

zie andere post
jawi
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door jawi »

Handig, die in elkaar schuivende raampjes! Zelf gemaakt?

Jan-Willem
zanna
Contacteer:

Bericht door zanna »

Prachtig Jos!!
Staan de raampjes in warm- of koudbouw?
jawi
Contacteer:

Bericht door jawi »

Nog een vraagje: wat is het doel van het hele systeem? Kweek je de zesramers vervolgens op tot je productievolken voor volgend jaar?
En de halve raampjes die je uit de zesramers haalt, gebruik je die vervolgens weer om je kleine volkjes mee te versterken?

Jan-Willem
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

zanna schreef:Prachtig Jos!!
Staan de raampjes in warm- of koudbouw?

Iedere zijde heeft een vlieggat, dus 2 staan in warme bouw en 2 in koude bouw
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

jawi schreef:Nog een vraagje: wat is het doel van het hele systeem? Kweek je de zesramers vervolgens op tot je productievolken voor volgend jaar?
En de halve raampjes die je uit de zesramers haalt, gebruik je die vervolgens weer om je kleine volkjes mee te versterken?
Jan-Willem

Dit worden inderdaad de productievolken voor volgend jaar.
De halve raampjes die ik uit de zesramers haal zijn dan leeg. Er zit enkel nog voedsel in. Dat voedsel wordt geslingerd en terug aan de bijen gegeven. De was in de raampjes wordt gesmolten, ze worden zuiver gemaakt en weggelegd tot volgend jaar.
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Jos,
Waar koop je die raampjes?
Groeten, Willem
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

willem schreef:Jos,
Waar koop je die raampjes?
Groeten, Willem

Die maak ik zelf
jawi
Contacteer:

Bericht door jawi »

Dit is eigenlijk wel een hele interessante bedrijfsmethode.
Het probleem is wellicht wel dat de zesramers tegen de tijd dat ze productievolken zijn wel weer veel mijten kunnen hebben, of zie ik dat verkeerd?

En die raampjes zijn heel erg handig bedacht! Complimenten.

Jan-Willem
Plaats reactie