volkje met lege cellen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
martijnfc
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 07 jul 2010, 08:31
Contacteer:

volkje met lege cellen

Bericht door martijnfc » do 26 aug 2010, 09:34

Ik kreeg vorige maand een 6 raams Buckfast volkje inclusief een legende koningin. Gister in de kast gekeken en tot mijn verbazing waren alle cellen leeg, geen voer, geen open of gesloten broed, geen honing, niets, niets. De bijen en koningin zitten rustig op de raten en tja...wat is hier aan de hand?
Dank voor jullie antwoord,
Martijn

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: volkje met lege cellen

Bericht door Bouna » do 26 aug 2010, 10:08

Staan er andere (grotere) volken naast? Of in de buurt?

Gebruikersavatar
martijnfc
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 07 jul 2010, 08:31
Contacteer:

Re: volkje met lege cellen

Bericht door martijnfc » do 26 aug 2010, 10:42

Ja, er staan nog 3 kasten naast....ik zie de bui al hangen.....

Gebruikersavatar
martijnfc
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 07 jul 2010, 08:31
Contacteer:

Re: volkje met lege cellen

Bericht door martijnfc » do 26 aug 2010, 11:10

Als het volkje idd wordt leeg geroofd hoe voorkom ik dit dan? Ik heb gister, woensdag ramen met voer geplaatst in het volk, wordt dit opnieuw leeg geroofd? En zo zonder eitjes, komt dit volk wel de winter door?
Dank voor jullie antwoordt,
Martijn.

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: volkje met lege cellen

Bericht door Bouna » do 26 aug 2010, 11:25

Bingo.

Zo wie zo het vlieggat heel klein houden van de zesramer en misschien kan je dat kleine volkje (tijdelijk) ergens anders plaatsen.
Ben je de grote volken aan het voeren?

Gebruikersavatar
martijnfc
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 07 jul 2010, 08:31
Contacteer:

Re: volkje met lege cellen

Bericht door martijnfc » do 26 aug 2010, 11:28

Het vlieg gat is al erg klein, aan voeren van de naast liggende kasten ben ik nog niet toe gekomen. Moet ik dat juist wel of juist niet doen?
Martijn.

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: volkje met lege cellen

Bericht door Bouna » do 26 aug 2010, 11:46

Ze gaan juist roven omdat er weinig nog te halen valt en omdat ze misschien zelf niets hebben.
Maar, als je gaat voeren gaan ze weer op jacht naar stuifmeel, water, nog meer nectar en misschien weer bij de buren halen. Maar ik zou niet te lang wachten met voeren. Je kunt het maar gedaan hebben.

Mijn advies;
Haal je zesramer daar weg, nadat je een raam gesloten broed van de buren hebt overgehangen en misschien ook wat voer. Overdrijf niet, want je zesramer moet het nest warm kunnen houden, het voer kunnen verdedigen en de "donerende volken" moeten er niet onder lijden. Neem ook alleen maar een raam broed van je sterkste volk en als je er van overtuigd bent dat ze die kunnen missen.

Als je je kastje daar laat staan is het denk ik gedoemd om geroofd te worden. Nu kennen die bijen het als drachtbron, dus je bent even genoodzaakt om je volkje flink te verplaatsen. Anders heeft het nog geen zin. Ik weet niet wat je situatie is, maar zo'n klein volkje past ook goed in een achtertuin.

Als je totaal geen mogelijkheid ziet om je zesramer (2 weken) ergens anders te plaatsen, dan kun je dat volkje ook verenigen met een ander volk. De koninginnen vechten dan wel uit wie het volk mag dienen en je hebt een extra sterk volk voor de winter. Met een beetje geluk en goede hoop kun je in het voorjaar een aflegger maken en is je zesramer weer bewoond.

Ben je toevallig je volken aan het behandelen?

Succes er mee.

DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: volkje met lege cellen

Bericht door DE BIEZEN » do 26 aug 2010, 12:19

Hoi Martijn,

Heb je wel honing geslingerd? Zoja dan denk ik dat alle volken het moeilijk hebben als je nog niets hebt gevoerd.
Ik ben al lang aan het voeren maar vind dat de kasten nog niet zo zwaar zijn.


Heb je niet veel dode bijen op de vliegplank gehad ivm vechten?

Groeten en succes

Gerard

Gebruikersavatar
martijnfc
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 07 jul 2010, 08:31
Contacteer:

Re: volkje met lege cellen

Bericht door martijnfc » do 26 aug 2010, 12:34

Wat ga ik doen;
Vanavond plaats ik de kast naar mijn achtertuin, dat is hemelsbreed 1,37 km van de oorspronkelijke plaats. Ik hoop dat dat ver genoeg is.
Ik had al voer gedaan in de kast, nog even chekken of dat er nog wel in zit. Ik heb nooit dode bijen gevonden voor de kast maar dat komt ook omdat muizen elke dode bij ommiddelijk opruimen (zelf gezien)

In de andere 2 kasten heb ik geen honing geslingerd, het waren allemaal afleggers die ik begin dit jaar heb gekregen. Ik moet nog inschattten of zij extra voer nodig hebben. En dan begin ik ook aan varobestrijding.
Dank voor jullie antwoord.
Martijn.

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: volkje met lege cellen

Bericht door Bouna » do 26 aug 2010, 12:56

Martijn,

Je doet er het beste aan om niet nog langer te wachten met behandelen en met voeren. Anders ben je straks te laat.
En het is namelijk heel simpel. De koningin moet nadat je klaar bent met behandelen nog ruim de tijd hebben om nieuwe jonge bijen op de wereld te zetten.
Dit zijn dan je gezonde winterbijen waar je de winter mee ingaat en die volgend jaar de boel weer op de rails moeten krijgen in het voorjaar. En daar heb je het liefst minimaal 2 generaties van nodig om alleen maar gezonde bijen te hebben. Voordat 2 generaties worden geboren zijn we zo 6 weken verder, dus vanaf vandaag gezien 2e week oktober.

Dat je geen dode bijen treft zegt alleen maar wat als er massale sterfte is en de resterende bijen geen tijd hebben gehad om de troep op te ruimen. De buckfast wordt ook geselecteerd op hygiene en ik heb zelf de ervaring dat ze dode bijen het liefst zo ver mogelijk van de kast willen deponeren.

Ik hoop dat het vanaf je huis ver genoeg is. Een dubbele van de afstand was mooier geweest.

Succes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten