hoorntjesziekte

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

hoorntjesziekte

Bericht door Erik Speksnijder »

Tegen het Veerse Meer, vlakbij de Veerse Gatdam, ligt het natuurgebiedje de Schotsman; een schitterend stukje Zeeland.
Met name bij de orchideeenliefhebbers is dit gebied bekend, want in het gebied zijn gedeeltes aanwezig, waar duizenden orchideeen groeien (vrij toegankelijk!). Naast vele orchideeensoorten groeien er natuurlijk ook andere leuke soorten, zoals o.a. echt duizendguldenkruid, parnassia, kleverige/stijve en rode ogentroost, verschillende soorten ratelaars etc. etc.
Een paar weken geleden ben ik bij de Schotsman op zoek gegaan naar een oude bijenziekte, waarvan ik hoop dat hij in de toekomst weer veelvuldig de kop op mag steken, nl. de hoorntjesziekte. Dit is een "ziekte" veroorzaakt door orchideeen.
Een insekt, die een bloem van een orchidee bezoekt, loopt het risico om de stuifmeelpakketjes van de bloem op z'n kop geplakt te krijgen.
Vroeger dacht men dat de bijtjes met deze gekke hoorntjes (pakketjes) op de kop een (onschadelijke)ziekte onder de leden hadden.

Helaas vlogen er weinig gewone bijen op het moment van mijn bezoek, maar een wild bijtje en een vlieg waren zo vriendelijk om de "hoorntjesziekte" toch even te laten zien.
Bij het bijtje kun je bijna niet meer van hoorntjes spreken; het is een wonder, dat het beestje nog kon vliegen.
Deze "hoorntjes" waren afkomstig van de moeraswespenorchis, die in grote getalen bloeide.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie