Zijn bijenvolken gevoeliger voor ziekten geworden?
In het verleden heb ik een aantal keren kalkbroed in volken gehad. Hoe het er in kwam mij niet duidelijk het begon altijd in de zomer nadat er een jonge moer aan de leg was gekomen. Nergens staat er in boeken hoe dit op een andere positieve manier te benaderen is. Altijd ontsmetten enz. Ik heb het toen gehouden op een erfelijke eigenschap -gevoelig voor een bepaalde ziekte- want als ik de moer verwisselde (bij toeval ontdekt) was dit na enige tijd (binnen drie weken soms nog eerder) over zonder allerlei toestanden!In 1998 had ik tot mijn afgrijzen gele larve in cellen. Een broedziekte! Europeesvuilbroed! (EVB)
De EVB volken heb ik op aanraden van verschillende zijde "geruimd". Later anders gedaan; "de moer gewisseld". Tot mijn stomme verbazing is dit gelukt, zonder zelfs de raten te verwisselen. Dit lukte in de zes besmette volken. EVB- was niet alleen bij mijn eigen volken maar ook die van anderen. Ik had namelijk aangeblazen doppen uitgedeeld. Allemaal van de zelfde moeder! Daar kreeg ik in verschillende volken bij mij, maar ook bij anderen, Euro vuilbroed!
Het jaar 2000 diende zich aan een nieuwe ronde. Voor de verandering ontdekte ik in een volk ingezakte gesloten cellen. Wat er dan door je heen gaat! De Ambrosiushoeve gebeld of ik maar een monster wilde opsturen. Kwamen er niet uit, AID zou de volgende dag komen bemonsteren, help het wordt menens! Het verlossende woord kwam van de bemonsteraar, het leek niet op A.m. vuilbroed. (het trok geen draden)

De uitslag zou ik over een paar weken krijgen! Het was zakbroed. In de boeken staat dat het zeer besmettelijk is !!!! Was dus negatief van AVB maar ik moest wel de volken die de verschijnselen van EVB vertonen, ruimen!! Ik heb toen in de loop van dat jaar vijf volken opgeruimd, 2 van mijzelf en bij de andere imkers waar ik van een bepaalde koningin (eitjes) had gegeven ook. In het najaar van 2000 vond ik bij de laatste inspectie nog drie volken die EVB vertoonden, was met de inwintering klaar, wat doe je dan? Afwachten! Wat zou 2001 brengen.
Bij de eerste inspectie (eerste week april) geen zakbroed te zien mooi aan een gesloten broednest ik dacht; "daar ben ik mooi van afgekomen"! Maar bij de tweede inspectie was het weer het beeld van schot hagel en dode gestrekte larve inmiddels ken ik dat beeld wel!
Welnu ik heb een van de besmette volken verenigd met gezonde volken de moer van het besmette volk weggedaan. Er kwam geen besmetting bij d.w.z de raten waar zieke dode larve in zaten werden schoon gemaakt en belegd en er kwamen gezonde bijen uit!
Ik denk dus dat broedziekten, waaronder verminking van bijen door het virus wat binnen kan komen door het aansteken van de varroa, óók genetisch bepaald is? Zou hun afweer systeem zwakker zijn en zou dat genetisch bepaald zijn?
Vragen, veel vragen!
Om het maar eens duidelijk te krijgen heb ik deze zomer de twee andere volken die van de afstamming waren " van de bepaalde moer en jaar" en zichtbaar zakbroed vertoonde, de moer vervangen en gekeken wat er gebeurde. En wederom verdween de zakbroed besmetting ging over.
Voor de duidelijkheid; ik heb geen ramen vervangen, juist de ramen waar de zakbroed besmetting inzat in het volk laten hangen.
Wil even over de grens van verdelgen denken, een slag in de lucht?; " zou het kunnen zijn dat AVB ook op deze wijze te verhelpen is"? weet het niet, maar ik veronderstel dat er nooit in deze richting is gedacht/gezocht!
Ook heb ik aan mijn mail vrienden in Canada, Ria en Leen van de Berg, deze zomer mijn bevindingen geschreven. Hieronder hun antwoord:
Wij hebben dit voorjaar ook zakbroed gevonden en waren nogal verontrust. Er is resistent AVB en we wisten eerst niet dat het zakbroed was. Wij vinden het Nieuwzeelandse boekje heel goed. We vonden daar ook het "halve maan syndroom" dat we in twee<