Weten jullie iets meer over HMF in honing?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Loes
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 28 dec 2001, 17:14
Locatie: Nederland
Contacteer:

Weten jullie iets meer over HMF in honing?

Bericht door Loes » vr 28 dec 2001, 17:18

Hallo,

Ik ben Loes Ruizendaal. Ik ben eerstejaars student scheikunde aan de KUNijmegen, en onlangs heb ik een proef gedaan om het HMF-gehalte in honing te bepalen. Nu moet ik er een verslag over schrijven, en ik zou graag wat achtergrond informatie hiervoor willen hebben.
Ik weet al dat een te hoog HMF-gehalte dodelijk is voor bijen, en dat HMF onstaat in honing door bepaalde chemische reacties. Toch wil ik nog meer weten, daarom heb ik nu een aantal vragen.
-Waarom wordt aan bijen honing gegeven, en niet suiker(water)?
-Hoeveel HMF moet een bij binnenkrijgen om te sterven?
-Als bijen honing krijgen met te veel HMF, sterven ze, maar is dit een langzame of snelle dood, en is het pijnlijk?
-Blijft de HMF lang in het lichaam van een bij zitten zodat als het langere tijd honing krijgt met een lager HMF-gehalte, toch sterft?
-Hoe wordt het ontstaan van HMF in honing bevorderd (verwarmen?)
-Op welke 'leeftijd' is de honing te oud om aan bijen te geven?
-Bestaat er voor mensen ook een gevaar als ze te veel HMF binnenkrijgen?
Hopelijk weet u antwoord op deze vragen, zodat ik meer informatie heb voor mijn verslag.

Alvast bedankt,
Loes Ruizendaal

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Weten jullie iets meer over HMF in honing?

Bericht door Frans vanTongeren » vr 28 dec 2001, 18:19

Dag Loes,
surf naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=491
en je weet wat meer!
(en niet alleen over HMF)

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer: