Weten jullie iets meer over HMF in honing?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Loes
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 28 dec 2001, 17:14
Locatie: Nederland
Contacteer:

Weten jullie iets meer over HMF in honing?

Bericht door Loes » vr 28 dec 2001, 17:18

Hallo,

Ik ben Loes Ruizendaal. Ik ben eerstejaars student scheikunde aan de KUNijmegen, en onlangs heb ik een proef gedaan om het HMF-gehalte in honing te bepalen. Nu moet ik er een verslag over schrijven, en ik zou graag wat achtergrond informatie hiervoor willen hebben.
Ik weet al dat een te hoog HMF-gehalte dodelijk is voor bijen, en dat HMF onstaat in honing door bepaalde chemische reacties. Toch wil ik nog meer weten, daarom heb ik nu een aantal vragen.
-Waarom wordt aan bijen honing gegeven, en niet suiker(water)?
-Hoeveel HMF moet een bij binnenkrijgen om te sterven?
-Als bijen honing krijgen met te veel HMF, sterven ze, maar is dit een langzame of snelle dood, en is het pijnlijk?
-Blijft de HMF lang in het lichaam van een bij zitten zodat als het langere tijd honing krijgt met een lager HMF-gehalte, toch sterft?
-Hoe wordt het ontstaan van HMF in honing bevorderd (verwarmen?)
-Op welke 'leeftijd' is de honing te oud om aan bijen te geven?
-Bestaat er voor mensen ook een gevaar als ze te veel HMF binnenkrijgen?
Hopelijk weet u antwoord op deze vragen, zodat ik meer informatie heb voor mijn verslag.

Alvast bedankt,
Loes Ruizendaal

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Weten jullie iets meer over HMF in honing?

Bericht door Frans vanTongeren » vr 28 dec 2001, 18:19

Dag Loes,
surf naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=491
en je weet wat meer!
(en niet alleen over HMF)

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Weten jullie iets meer over HMF in honing?

Bericht door Piet Jager » vr 28 dec 2001, 18:49

Bij het verwarmen van honing wordt tevens hydroxymethylfurfual (HMF) gevormd. De stof ontstaat uit de suiker fructose. Op zichzelf is deze stof voor de mens niet giftig, in grotere hoeveelheden echter wel voor de bij. Onverhitte honing bevat 1 tot 5 mg HMF per kg. De wettelijke grens ligt bij 40 mg per kg. Als het HMF-gehalte hoger is, moet het product bakkers- of industriehoning heten.

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Weten jullie iets meer over HMF in honing?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 28 dec 2001, 21:16

Hallo Loes

Ik zal proberen om op al je vragen te antwoorden. Mijn voorgangers hadden daar blijkbaar nogal wat moeite mee.

Daar gaat ie dan, lees je mee?

-Waarom wordt aan bijen honing gegeven, en niet suiker(water)?
Meestal voeren imkers de bijen ook suikerwater. Soms gebruiken imkers ook losse vaste (gekristalliseerde) suiker. De vaste suiker wordt meestal in de zomer gebruikt. Bijen moeten hieraan water toevoegen om de vaste suiker te kunnen gebruiken. Iets wat in de winter moeilijk gaat.
De opgeslagen honing, die eigenlijk dient als wintervoorraad, wordt d.m.v. een slinger uit de honingraat geslingerd. Vervolgens krijgen de bijen van de (goede) imker voldoende suikerwater toegediend om de winter door te komen. Dit aangeboden suikerwater moet zelf in de raat worden gebracht en vervolgens worden ingedampt en verzegelt(met was), wil het als geschikt wintervoedsel dienen.
Maar suikerwater wordt ook als zomervoedsel gebruikt, om bijenvolken te stimuleren in hun groei. Drijfvoeren noemen imkers dat. Drijfvoer wordt meestal gegeven in een oplossing van 1 op 1. En hier wordt het voor jou interessant, want sommige imkers drijfvoeren ook met toevoeging van honing of alleen honing. Honing bevat namelijk veel meer vitale stoffen dan suiker. Honing bevat bijvoorbeeld verschillende soorten pollen, wat pure eiwit betekent; belangrijke bouwstoffen. Het drijfvoeren met honing geeft meer rendement.
Ook worden wel oude volle honigraten gebruikt voor '˜slechtere' tijden. Het plaatsen van deze volle voederramen, zorgt ervoor dat bijenvolken niet verhongeren. Alhoewel ook veel met suikerramen(opgeslagen suiker) wordt gevoerd.
Bepaalde imkers laten hun volken enkel overwinteren op honing. Ze slingeren dan helemaal niet of alleen het overschot aan honing uit de raten. Ze doen dat soms uit principes of om bovenstaande reden van drijfvoeren.
Deze imkers zouden dus te maken kunnen hebben met de gevolgen, die HMF in honing zou kunnen veroorzaken. Door verhitte of '˜oude' honing te voeren kan de [HMF] oplopen, zoals je bij mijn voorgangers hebt gelezen. Door de volken in te winteren op eigen honing, loop je misschien het risico dat de bijen honing binnen krijgen met een te hoge [HMF]. Hetzelfde geldt voor het voeren van (oude) honingraten of het drijfvoeren met (verhitte) honing. Alhoewel ik denk dat het risico van een voor de bijen schadelijke [HMF] in de praktijk reuze meevalt. Van belang is dat imkers alleen eigen honing voeren! Alleen dan is de herkomst, maar veel belangrijker de kwaliteit gewaarborgd. Ook uit het belang van ziekteverspreiding is het voeren van honing van onbekende herkomst onverstandig!

-Hoeveel HMF moet een bij binnenkrijgen om te sterven?
Citaat: Onverhitte honing bevat 1 tot 5mg HMF per kg. De wettelijke grens ligt bij 40 mg per kilo. Einde citaat
Ik vraag me sterk af dat dit grensgetal sterfte laat optreden bij bijen. Volgens mij ligt dat (veel) hoger.

-Als bijen honing krijgen met te veel HMF, sterven ze, maar is dit een langzame of snelle dood, en is het pijnlijk?
En
-Blijft de HMF lang in het lichaam van een bij zitten zodat als het langere tijd honing krijgt met een lager HMF-gehalte, toch sterft?
Als ik een bij was had ik het je vertelt. Volgens mij is hierover weinig bekend. Ik kan het natuurlijk mis hebben.

-Hoe wordt het ontstaan van HMF in honing bevorderd (verwarmen?)
Zie mijn voorgangers

-Op welke 'leeftijd' is de honing te oud om aan bijen te geven?
Dit hangt in de eerste plaats af van de begin HMF waarde die de honig heeft. Per jaar komt er een hoeveelheid HMF bij. Het percentage hangt sterk af van verschillende factoren en zal naar mijn mening niet een vaststaand waarde hebben. Immers opgeslagen honing wordt bloot gesteld aan variërende omstandigheden .
Een goede richtlijn voor de praktijk is het gebruik van honig niet ouder dan 1 jaar. Vroegere korfimkers stimuleerden de korfvolken met zogenaamde pershoning. Deze honing, die ongeveer een half jaar tot een jaar lag opgeslagen, bevatte altijd een surplus aan stuifmeel, wat de volken in een korte tijd op sterkte bracht.

Hopelijk ben je weer een stap verder.
Dag Loes.

Jelte Pieter Dijkstra

Loes
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 28 dec 2001, 17:14
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Weten jullie iets meer over HMF in honing?

Bericht door Loes » wo 02 jan 2002, 20:12

Hallo,

hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, Loes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten