De verlaten honingkamer.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jos dekker
Berichten:4
Lid geworden op:wo 27 mar 2002, 17:08
Locatie:Nederland
Contacteer:
De verlaten honingkamer.

Bericht door Jos dekker » wo 17 apr 2002, 18:56

Afgelopen zaterdag 14 dagen geleden heb ik de Hk er op gezet, zonder rooster, want ik laat eert liever wat eitjes leggen in de HK zodat de bijen goed naar boven gaan. Dus een week later heb ik gekeken en was er al een mooie schijf met eitjes op het middelste raam en de andere ramen waren al aardig gevuld met nectar. Dus toen heb ik het rooster gelegd nadat ik de moer afgeslagen had in de onderbak.
Wat schetst mijn verbazing toen ik zaterdag zag dat de dekplaat (plexiglas) los lag. Gisteren heb ik even gekeken in de HK, maar er zaten bijna geen bijen meer in de HK en de eitjes lagen nog ongevoerd in hen cellen. Hoe zou dit komen?? Misschien de koude van vorige week??
Ik heb altijd gedacht dat ze de eitjes onder elke omstandigheden zouden verzorgen, maar dus mooi niet. Gisteren gelijk het rooster weer weg gehaald en de bijen komen gelijk weer naar boven.
Zelf denk ik, dat het als volgt gaat: Die moer legt daar wel eitjes, maar daar omheen is nog niets geen stuifmeel, dus niet een echt broednest. Dus vorige week met die kou "dachten ze" je bekijkt het maar moer met je eitjes, we hebben genoeg werk om het broed in de BK warm te houden.
Jos.


Bijgewerkt door - Jos dekker op 17/04/2002 19:00:32

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: De verlaten honingkamer.

Bericht door maartenkleijne » wo 17 apr 2002, 21:34

Ik heb geleerd dat je het koninginnerooster kan leggen onder twee condities:
1. Met een lege honingklamer erboven mits de bijenwoning beneden helemaal vol met broed is en er goede dracht heerst, zodat de bijen de honing alleen boven kunnen opslaan omdat beneden alles vol is.
2. Door minmaal 1 raam met broed en bijen erboven te laten hangen na gecontroleerd te hebben dat de koningin er gegarandeerd niet op zit. De bijen zullen te verzorgen larven niet verlaten omdat de geur van de imme erop zit/hangt. Eitjes vallen daar niet onder.

Bovendien denk ik dat het niet gegarandeerd is dat de bijen terug keren naar boven voor het broed als ze eenmaal onder het koninginnerooster zijn opgesloten. Als de imme eenmaal tot boven het rooster actief is, is de geur van de imme ook tot en met boven het rooster aanwezig en is het geen probleem meer ook al is het laatste broed boven het rooster al uitgelopen.
Althans zo heb ik het geleerd, maar weten doe ik het niks want ik ga dit jaar zelf voor het eerst koninginneroosters leggen





Bijgewerkt door - maartenkleijne op 17/04/2002 21:35:12

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De verlaten honingkamer.

Bericht door Hans van der Post. » do 18 apr 2002, 11:07

Jos, je geeft het zelf al aan het rooster weg en de bijen komen weer naar boven!
Gisteren heb ik even gekeken in de HK, maar er zaten bijna geen bijen meer in de HK en de eitjes lagen nog ongevoerd in hen cellen. Hoe zou dit komen?? Misschien de koude van vorige week??
Komt inderdaad door de kou. Als het nu open broed was geweest hadden ze het niet verlaten. Stuifmeel speelt geen rol is ook niet nodig bijen kunnen stuifmeel in de onderbak eten. Maar het rooster speelt wel degelijk een rol zoals je zelf hebt ervaren. Een rooster is echt een scheiding van het volk. Sommige bijenvolken voelen zich wat moerloos boven het rooster en zetten dan doppen aan als er een rooster is gelegd en er jong openbroed voorhanden is.
Hans.

Jos dekker
Berichten:4
Lid geworden op:wo 27 mar 2002, 17:08
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verlaten honingkamer.

Bericht door Jos dekker » zo 21 apr 2002, 20:31

Ik heb het rooster weggehaald en nu zijn de bijen, en de moer, weer naar boven gekomen maar ik heb het rooster na een dag weer gelegd heeft wel even de moer opgezocht en haar met behulp van een pufje rook naar de onderbakken gedirigeerd waar ze thuis hoort.

De moer heeft in een dag op twee ramen halve maantjes eitjes gelegd
Nu maar hopen dat het mooi weer blijft.
Jos

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verlaten honingkamer.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 24 apr 2002, 22:55

“Tja, het plaatsen van een honingkamer, wanneer moet dat nou”, dat vraag ik me ook vaak af. Vorige week vrijdag heb ik een aantal honingkamers op mijn volken gezet. Ik trof het, want mooi weer zette in en dat is nodig voor het bezetten van een honingkamer. Klaar of niet klaar ze moesten, want gisteravond ben ik met zes volken naar twee percelen koolzaad gereisd. Bij twee volken heb ik een dag voor de reis nog een honingkamer opgezet. Beginners doe zoiets onverstandigs nooit!
Soms haal ik (volle) honingraten naar boven, soms ook niet en zet ik een kamer met enkel lege uitgebouwde honingramen op de broedbak. Wat dan speelt is dat de warmte naar boven stijgt en dat kan te veel afkoeling veroorzaken van het broednest. Dat is bij jouw bijenvolk namelijk ook gebeurd! Daarom leg ik in de herfst al een dik pak kranten op de dekplanken van mijn kasten.
Kijk daarvoor op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=471
Bij een inspectie haal ik dat dikke pak kranten van ongeveer 10-20 cm eraf. Dan voel ik altijd met een platte hand even op de bovenkant van de houten dekplanken. En Jos ik kan je vertellen dat mijn hand na een tijdje heerlijk warm aanvoelt. Na het plaatsen van een honingkamer of inspectie komt meteen het pak kranten er weer op. Tot en met laat in het najaar laat ik dit pak kranten op de kasten liggen. Vorig jaar zelfs heb ik op sommige productievolken de hele zomer de kranten laten liggen.
Vandaag heb ik weer een gevaarlijk trucje uitgehaald en een honingkamer geplaatst plus lege zijramen midden tussen het broednest geplaatst. (Wat een imker z’n bijen wel niet aandoet). Gevaarlijk omdat het weer na morgen aan de koude kant wordt. We zullen zien, alleen ik kan met een gerust hart adem halen, want het dikke pak kranten zorgt ervoor dat nieuwe opgezette honingkamers toch in gebruik worden genomen en bezet blijven. Oude opéén gestapelde kranten zorgen dat de splitsing van het broednest niet tot één grote misère leidt.

J.P.



Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 24/04/2002 22:59:59

Jos dekker
Berichten:4
Lid geworden op:wo 27 mar 2002, 17:08
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verlaten honingkamer.

Bericht door Jos dekker » vr 26 apr 2002, 19:59

Je staat nu op het koolzaad hoe groot zijn je bijenvolken, beter, welke en op hoeveel bakken staan je bijenvolk, Jelte ?
Ik heb van mijn bijenteeltleraar geleerd dat een hard soort piepschuim (blauw) veel beter help dan oude kranten en/of vloerkleden.
Zo heb ik in mijn daken aan de binnenkant "piepschuim" met een dikte van 4 cm. geplakt. Dit helpt uitstekend in de zomer en winter neemt ook geen vocht op.
Jos.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verlaten honingkamer.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 26 apr 2002, 21:20

Hallo Jos,

De volkssterkte verschilt of beter gezegd de beschikbare ruimte verschilt. Dit komt omdat ik met allerlei verschillende kasten werk. Sommige kasten zijn uniek, d.w.z. leuke kasten, want er is maar één van op de gehele aardkloot te vinden. Ik moet me daarom weleens behelpen. Het stimuleert mijn inventiviteit.

***
De verschillende volksterkte. Daar gaat ie dan.

Mijn bastaardvolkjes:
Twee volken, die het buitengewoon goed doen, heb ik op twee broedkamers staan. Pas over twee weken zet ik hierop de honingkamers. Dit worden hele broedkamers en dan ga ik volle honingramen uit de broedbakken halen en deze naar boven brengen. De lege gedeeltes vul ik op met kunstraat.
Verder staat er een ander bastaardvolk op twee broedbakken, moerrooster ertussen plus een lage honingkamer. Dit volk had al zo’n veertien ramen broed.
Het laaste bastaardvolk had een razende voorjaarsontwikkeling. Ik maar voerderen met suikerdeeg, omdat ik dit volk iets te zuinig had ingewinterd. In het raampje suikerdeeg hebben ze heel vroeg prachtige darrenraat gebouwd (al verzegeld) die ik er vorige week er uit heb gesneden. (Het moest eruit, omdat het niet kon blijven zitten, het raampje was nl. van één kant dicht).
Vervolgens stond ik te echt te ‘vreten’ van het stuifmeel en de lekkere paardebloemhoning. Tja, waar moet je anders mee heen?? De tot een bolletje gekauwde was heb ik uitgespuwd in de wasbak. Ik ben doorgegaan met mijn inspectie en aan het einde heb ik het verzegelde stuk darrenraat bekeken op mijten: een behoorlijk aantal mijten zaten erin. Dit volk staat nu op een broedkamer en een honingkamer, rooster ertussen en lage honigkamer

Mijn buckfastvolk:
Dit is mijn eerste buckfastkoningin. Ze legt nu voor het vierde jaar eitjes. Ik ben nogal aan haar gehecht, maar ik denk nu dat ik haar dit jaar toch zal gaan vervangen. Het volk heeft vorig jaar nogal een knoei gehad van de varroa. Ze beschikt absoluut niet over een varroa tolerantie aanleg en dus past ze niet in mijn bedrijfvoering meer. Dit volk staat op een broedkamer plus honingkamer als broedruimte met rooster ertussen. Verder heeft het als honingkamer een volledige broedbak.

Het schiervolk.
Dit is een zuivere schiermoer, die vorig jaar maar heel matigjes heeft gepresteerd. Inderdaad blijven de broednesten vrij klein. De F1’s zullen uiteraard beter zijn. Dit volk staat op twee broedkamers met rooster ertussen en een lage honingkamer met ook nog enkele raampjes broed als honingkamer.

Zo ik heb vrij uitgebreid en nauwkeurig aangeven hoe mijn koolzaadvolken ervoor staan. Woensdag en donderdaag hebben ze wel wat gedaan. Maar het is nu ‘petweer’. Het smijt mijn plannen in de war.
Zoals je ziet ben ik niet met megagrootte volken naar het koolzaad gereisd. Dit omdat ik nieuwe volken had gemaakt in het najaar en geen grote volken heb ingewinterd. De koningin kan dus nog even vooruit met het beleggen van ramen. Een voordeel is dat ze niet al te gauw in zwermstemming raken, hoop ik.
Als het koolzaad lang bloeit en de bijen smeden niet te vroeg zwermplannen verwacht ik wel enige honing te oogsten, maar het weer moet dan middenvolgende week wel omslaan. Want 12 graden is echt te koud.

***
Kranten zijn gemakkelijk en goedkoop. Het blauwe piepschuim heb ik nog nooit gezien. Ik weet dat F.v.T. uit J. ook piepschuim gebruikt in de deksels. Maar zoals je uit het onderwerp van isolatiemogelijkheden kunt opmaken; Over smaak valt niet te twisten. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Zelfs de weg die eigenlijk geen weg is.(Geen isolatie-materiaal). Op elkaar gestapelde dekkleedjes werkt wat betreft de warmtehuishouding nog veel effectiever als oude kranten. Een oude imker bij mij uit het dorp heeft geen dekplanken, maar past een laag dekleedjes toe van tapijt.
In deze dagen met zoveel koude is wat isolatie niet overbodig. Isolatie dat vocht opneemt is nog niet eens zo heel gek, anders krijg je condensvorming tegen de deksel en dat je daar nu zo gelukkig mee moet zijn??

J.P.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De verlaten honingkamer.

Bericht door Hans van der Post. » vr 26 apr 2002, 21:53

Vandaag heb ik weer een gevaarlijk trucje uitgehaald en een honingkamer geplaatst plus lege zijramen midden tussen het broednest geplaatst. (Wat een imker z’n bijen wel niet aandoet). Gevaarlijk omdat het weer na morgen aan de koude kant wordt. We zullen zien, alleen ik kan met een gerust hart adem halen, want het dikke pak kranten zorgt ervoor dat nieuwe opgezette honingkamers toch in gebruik worden genomen en bezet blijven. Oude opéén gestapelde kranten zorgen dat de splitsing van het broednest niet tot één grote misère leidt.
J.P.
Dat gevaarlijke trucje vind ik een merkwaardig truck wat heeft het voor een nut om een bijenvolk tot grotere broedaanzet te forceren? Pas over drie weken zijn het bijen, komen te laat voor de dracht en helpen alleen maar de zwermdrift te vergroten.
Mijn bijenvader zaliger (Jan van Os) heeft mij geleerd dat als dit tot de natuur van de bijen behoorde hadden deze armpjes en handjes ontwikkeld om hun raten te verplaatsen.

Twee voorbeelden: wat bijen wel ontwikkeld hebben is het verlies van een moer. Ze kunnen op larfjes "doppen" aanzetten zodat het bijenvolk niet verloren gaat. Ik het verlengde hiervan "de stille moerswisseling", ook zoiets om het volk te redden.
Van het eerste voorbeeld maken we gretig gebruik ligt in het verlengde van het doen en laten van een bijenvolk.
Wat ik altijd geleerd heb en doe is de stuifmeelramen verplaatsen, naar buiten, en een leeg uitgebouwd -en of kunstraat raam op die plaats hangen maar dan wel in de bovenbak. Als het bijenvolk er aan toe is wordt daar ook broed aangezet en wel geleidelijker/natuurlijker dan als je ramen midden in het broednest hangt.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 45 gasten