zwermen en feesten

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

zwermen en feesten

Bericht door Frans vanTongeren » ma 20 mei 2002, 12:12

Zaterdagavond was het gezellig in Joppe.
De vrouw van de imker was jarig en 24 personen hebben er van af 17.00 uur gekletst, geslenterd, gesmuld en genipt in de buurt van acht bijenvolken.
Dat had 'bijtechnisch' gezien wel z'n consequenties. Ik vermoedde dat ik die avond doppen had moeten breken, maar dat kun je ja, vrienden niet aandoen. Nooit, zouden ze óóit weer bezoeken!
Zelfs het aansteken van de vuurkorf gaf een bij wat ergernis. Zij achtervolgde mijn zoon op hoge toon en de jongen kon nog net zo hard rennen als vroeger. Wat later gilde mijn schoondochter uit: 'Frans, een bij in mijn haar'. Ik zag deze door haar lokken kruipen, maar slaan wilde ik Arianne niet. Ik klapte in mijn handen en de werkster viel op de grond. Een voetstap legde haar het loodje!
Het werd donker en de gasten zwermden uit.
Ik liep naar de bijenstal en legde mijn oor te luisteren. Het was windstil en vredig rustig.
Tuuuut..tuut,tuut klonk het en niet in één kast, maar in twee.
Kwak,kwak,kwak was ook nog hoorbaar, dus dat zou zwermen worden op de eerste Pinksterdag.
Wat nu te doen.
Aanvankelijk dacht ik om in de vroege morgen doppen te gaan breken, maar dan zou De Geest toch uit de kast gaan; zwermen waar je bijstaat.
Ànders, zou het moeten.
Ik haalde twee stroken schuimplastic uit de schuur en drukte die in de vliegopeningen. Dat viel nog niet mee, want de bijen waren druk aan't ventileren. Bovendien moest ik bijlichten met de schijnwerper.
De volgende morgen was het er onnatuurlijk rustig. Maar zoemen deden ze wel. Monotoon en krachtig. De gaasbodems voorzagen de zwermlustigen van verse lucht .
Toen werd het eindelijk vijf uur in de middag. Hàd ik maar een filmpje kunnen maken!
Uit voorzorg had ik mijn imkerouitfit aangetrokken en dat bleek een goede gedachte te zijn geweest.
Ik trok de groene stroken uit de kasten en toen had de camera moeten gaan snorren. Als overstromende pap op een vuurtje, golfden de bijen de kast uit en vlogen wild zigzaggend door de lucht. Darren, werksters en diverse koninginnen. Onbewegelijk stond ik erbij.
De voorwanden van de kast zagen donker van de bijen en ook de poten van de kastendrager werd met biologisch bruin beschilderd.
Na een uurtje heb ik de doppen gebroken. De 'buitenbijen' heb ik verzameld met behulp van een vegertje plus schuiflade en ze in de kast gekieperd. Daardoor kwamen diverse koninginnen weer bijeen en vannacht zal het daar een 'Kristallnacht' zijn geweest.
Vandaag, mag ik hopen, blijven de volken 'bij huis'.
Zoals ik.

Rinus Bergman
Berichten: 1
Lid geworden op: za 10 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwermen en feesten

Bericht door Rinus Bergman » vr 24 mei 2002, 07:23


Ik haalde twee stroken schuimplastic uit de schuur en drukte die in de vliegopeningen. Dat viel nog niet mee, want de bijen waren druk aan't ventileren. Bovendien moest ik bijlichten met de schijnwerper.

Beste Frans,

Wat ik zelf vaak doe is een stuk moerrooster voor de vlieg opening, met 2 punaise vast gezet.
Laat meestal natuurlijkzwermen en luister naar tuten en kwaken dan gaat er het rooster voor, een dag of 4, en geen last van na zwermen, misschien een idee?

groet, Rinus













Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten