Lindedracht?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Piet Jager
Contacteer:

Lindedracht?

Bericht door Piet Jager »

Gisteren en vandaag prachtig weer en de linde bloeit volop!
Maar voorafgaande een flinke onweersbui en als het onweert geven de bloemen de eerste drie dagen geen nectar af, aldus een oude imkerswijsheid. Volgens mij is de temperatuur (33 graden) nu te hoog en houden de planten hun vocht zoveel mogelijk vast!

Veel baard aan de kasten,
geeft slecht gewin en hogere lasten
.

Zou het nog wat worden met de linde?

!Piet
Frans vanTongeren

Re: Lindedracht?

Bericht door Frans vanTongeren »

Volgens Neve uit Leiden is deze imkerwijsheid maar tendele wijs.
Bij de linde begint, volgens de pentekenaar, de nectarsecretie van de linde enige tijd nà het opengaan van de bloemen.
'Of het nou onweert..OF NIET'
(bij mij kwam de nectar er wel uit na een uurtje koersen op de racefiets bij 33 graden)
Kees van Gortel
Contacteer:

Bericht door Kees van Gortel »

Wat zijn jullie toch bevoorrecht met je lage ligging. Hier in Gortel nog geen bloemetje open. Kan nog wel een week duren, misschien nog wel langer.
Ook bij ons discussies: Grondwaterstand te laag, honingt niet. Een ander weer spreekt dat en geeft aan dat de vochtige dagen voorafgaande aan de bloei of tijdens de bloei van belang zijn.
Moeilijk te meten, of kunnen jullie over zulke dingen wetenschappelijk uitsluitsel geven.
We kunnen met elkaar leuk filosoferen en fantaseren. Dat's erg gezellig en verstevigt de onderlinge band, denken we niet zo snel aan zwermen, maar wetenschappelijk bezig zijn, oké over Varoa, dat lijkt er op. Over dracht houden we het liever bij de oude wijsheden. Prima, gezellig.

h.gr Kees
Piet Jager
Contacteer:

Tot nu toe (23 juni) verloopt de lindedracht, althans bij mij, nog maar zeer matig.

!Piet
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Zondag liep ik met Italiaanse bezoekers naar het Joppekasteel. De oprijlaan wordt geflankeerd door lindebomen met veel opslag. Ondanks ons getetter hoorde ik de bijen zoemen.
'Amici, un poco silencioso per favore!'.
Het werd eventjes stil en we hoorden de insecten zoemen.
'Gli api, Joppelievertjes'..zoemde ik hen toe.
De lindebloemen geuren heerlijk. Ik kan er niet genoeg van krijgen.
(en nu maar hopen dat Piet ongelijk heeft/krijgt)
Piet Jager
Contacteer:

Een impressie.

's Avonds geen "brullend gezoem" voor de vliegspleet van het massaal ventileren en 's morgens geen drijfnatte vliegplank van het indampen.
's Morgens geen massale speervluchten en 's avonds vroeg in ruste.
De bloesem van de lindebomen hangt er troosteloos en bruin bij en de bladeren zitten vol gaten en luizen. Hier en daar wat hommels en je moet je neus goed gebruiken, wil je nog wat ruiken.

Meerdere imkers hier halen morgen (26 juni) hun volken bij de linde vandaan. Bij mij thuis beginnen ze de honingkamerramen te verzegelen, maar 't is niet allemaal lindehoning wat er in zit. 'k Laat ze echter nog 10 dagen staan voordat ik tot slingeren overga. Alle kleine beetjes helpen nu!

!Piet
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

In Zuid-Kennemerland zag ik (dinsdagmiddag)nog veel gesloten bloemknoppen aan de lindebomen. De imkers hier hebben nog goede hoop op enige linde honingoogst.
Wie weet er een tabel met de bloeitijden van de linde?
Dit in verband met nieuwe aanplant op het Landgoed Huys te Manpad (waar mijn bijen staan). Verschillende soorten verlengd de drachttijd.
Klopt het dat de krimlinde veel later bloeit dan de hollandse?
Welke bloeit het eerst?

Huib
Hugo
Contacteer:

Bericht door Hugo »

Klopt het dat de krimlinde veel later bloeit dan de hollandse?
Welke bloeit het eerst?
huib,

In Vlaanderen spreekt men vooral over "vroege" en "late" linde. De "vroege" bloeit eerst en de "late" pas daarna.
Wat had je anders gedacht ;-)

Eventjes serieus : smurf snel naar

http://www.ping.be/honingbijen/linde.htm
http://www.bijenhouders-zlto.nl/drachtp ... uk4110.htm

mvg,

Hugo (de halve bij die wel weet dat veel bijen van honger sterven op de "late" zilverlinde)

Nobodies prefetc
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Larven pakken luizen aan (Haarlems Dagblad 27 juni)
BLOEMENDAAL - Luizen die aan de Vogelenzangse Graaf Florislaan overlast veroorzaakten omdat ze een plakkerige stof uitscheiden, worden aangepakt met larven. De gemeente Bloemendaal heeft deze week zakjes met larven uitgezet in een aantal bomen. De larven eten de luizen op.

Bewoners van de ouderenwoningen aan de Graaf Florislaan hebben geklaagd over plakkerige troep voor hun deur en op hun auto's. Die wordt uitgescheiden door luizen in de vijftien knot- en leilinden die aan de straat staan. Bij wijze van experiment gaat de gemeente de beestjes nu te lijf met een biologische bestrijdingsmiddel in plaats van met gif. In de bomen zijn linnen zakjes gehangen met daarin larven van de Harmonia Axirides, een vraatzuchtig beestje dat op zoek moet gaan naar de luizen zodra het honger krijgt. In tegenstelling tot lieveheersbeestjes, die ook wel worden ingezet voor luisbestrijding, vliegt deze niet weg.

De Graaf Florislaan komt als enige straat in aanmerking voor de larvenbehandeling omdat de luizen daar flinke overlast veroorzaakten. Bovendien is de methode vrij prijzig. De linnen zakjes zijn al in zo'n honderd andere gemeenten getest.
-0-0-0-
Dus bladhoning kunnen we ook wel vergeten! Huib
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Toevallig begonnen vanmorgen mijn bijen, ondanks de lage temperatuur, voor het eerst massaal op de linde te vliegen. Misschien ook omdat we gisteren honing hebben afgenomen.
De linde dracht loopt theoretisch van half juni tot begin augustus maar is erg variabel met het weer. Vorig jaar begon het al begin juni, maar dat was extreem: dezelfde lindes die nu net uit beginnen te komen bloeiden toen al volop.
De vele soorten en rassen worden qua drachttijd in vieren gedeeld:
1. de meest grootbladige, vroege lindes. Hiervan staat er nu hier eentje zeg maar net over z'n top heen te bloeien.
2. De Hollandse linde, een kruising tussen grootbladige en kleinbladige linde, bekend van de jaarlijkse opslag onder aan de stam. Deze begint nu volop uit te komen in Hilversum. Zij houdt het midden tussen vroege en late bloei.
3. De late meest kleinbladige linde. Hier in Hilversum begint die zeker een week later dan de Hollandse linde en bloeit idem langer door.
4. De zilverlinde. Deze begint hier nu pas knoppen te ontwikkelen en gaat zeker niet voor half juli te bloeien. Het laatst dat ik hem nog zag bloeien was bijna 10 augustus.

Bijgewerkt door - maartenkleijne op 28/06/2002 15:57:51
Plaats reactie