bestuivingszesramer in de peperskas

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

bestuivingszesramer in de peperskas

Bericht door Oude Essink »

Vraag van imkerij Westland aan hennie oes:

Hennie,

Ik heb je al eerder een E-mail gestuurd via het Imkers Forum maar naar ik begrijp zijn er problemen geweest met het netwerk (zie bieding op de spullen van Gerrit naar Frans van Tongeren).

Wat ik je wilde vragen heeft betrekking op je artikel op het forum m.b.t. bestuiving van pepers onder glas.
Je schrijft dat je vroeg in het jaar (jan t/m mei) hiervoor een klein volk gebruikt. Ik denk dan al snel aan een 6-ramer maar zo'n kastje is toch niet geschikt om een volkje mee in te winteren (te klein, dunne wanden).
Twee weken geleden heb ik alsnog bij een peper-kweker een volk geplaatst maar het valt mij tegen wat er aan nectar verzameld wordt, stuifmeel wordt wel ruim binnengebracht maar iets bijvoeren met suiker-water blijkt nodig.

Naar ik hoop kan je mij hier in adviseren, bij voorbaat dank.

Maarten van Herwerden

Hallo Maarten,
Je brief gelezen; hier een korte respons:
Een zesramer inwinteren is voor mij nog nooit een probleem geweest. Als ze voor paprika's (pepers) bestemd zijn, waarvan de eerste bloei al in januari valt, winter ik begin augustus al in; in januari is zo'n volkje voor de eerste bloei (je moet er vanaf het begin bij zijn!) te groot, maar ze hebben nog (winter-) voer genoeg en, zoals je schrijft, ze halen stuifmeel en daar gaat het om, als ze ter bestuiving in de kas staan. Drieramers inwinteren zou toch wel problematisch worden in verband met de wintertrosvorming.
Als na de reinigingsvlucht van je thuisvolken de zesramers in de kas inmiddels te klein zijn voor het bloemenaanbod, kun je deze gaan vervangen door (wat ik altijd deed) achtramers; deze moeten inmiddels een broednest hebben en een flink raam voer meekrijgen. Of de pepers zoveel nectar leveren dat de bijen er genoeg aan hebben, hangt af van de aantallen bijen in relatie tot het aantal bloemen. Ik heb nooit geslingerd uit de paprika kas; meestal is het aantal bloemen te gering in verhouding tot het aantal bijen dat ervan snoept; bijvoeren deed ik toch ook niet zo vaak, maar dit kan geen probleem zijn, als er bij de volken maar behoefte aan stuifmeel blijft bestaan; naar mijn ervaring draaien de volken goed op de paprika/peper dracht. Ik althans heb ze nooit hoeven vervangen omdat een volk achteruit ging; alleen een te verwachten zwerm kan hiertoe aanleiding geven. Een zwermlustige moer legt niet meer; geen larfjes, geen behoefte aan stuifmeel en dus geen bestuiving; dat kan niet en zo'n volkje moet je vervangen.
De zesramers die je weer naar huis hebt gehaald ontwikkelen zich doorgaans snel tot volwaardige volken.
Ik winter overigens, als dat zo uitkomt, zesramers gewoon in. Voor de omgevingstemperatuur maakt dat niet uit; de warmte komt uit de wintertros. Op een enkele keer na is dat bij mij nooit fout gegaan! Ben benieuwd, of er andere ervaringen zijn met het inwinteren van zesramers. Reacties op dit onderdeel, zouden in de rubriek "bedrijfsmethoden" thuis horen.
Sukses en hartelijke groet,
hennie (oes)

Afbeelding
Imkerij Westland
Contacteer:

Re: bestuivingszesramer in de peperskas

Bericht door Imkerij Westland »

Hennie,
Nooit gedacht dat inwinteren voor volken <8 ramen mogelijk zou zijn. Je moet tenslotte ook voldoende wintervoorraad (2 volle ramen beide zijde verzegeld?)mee kunnen geven en de ruimte in zo'n 6-R is al beperkt. In elke geval zal ik het voor komende winter ook eens proberen.

Over het bijvoeren tijdens de bestuiving gesproken, mijn ervaring is dat het bijvoeren beperkt moet gebeuren anders ontneem je de bijen de lust om stuifmeel (= bestuiven) te verzamelen en wordt het doel voorbij gestreefd.

Ook zijn er imkers die boven op de ramen suikerdeeg meegeven tijdens de bestuivingsperiode, zelf ben ik hier geen voorstander van want in de kas is het al zo warm dus al het vocht in het broednest is nodig om de temperatuur laag te houden. M.a.w. het hygroscopische suikerdeeg onttrekt teveel vocht aan het broednest.

Wat bedoel je eigenlijk met: "winter ik begin augustus al in; in januari is zo'n volkje voor de eerste bloei (je moet er vanaf het begin bij zijn!) te groot"
Hoezo is zo'n 6-R in januari te groot???
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Maarten,
Dank voor je reactie op mijn verhaal. Even een paar punten:
Onder inwinteren begin Augustus versta ik, dat ik begin Aug.al de benodigde wintervoorraad suiker meegeef en de bijen niet meer inzet om nog enige dracht binnen te halen; het aantal vliegbijen neemt snel af en het broednest wordt kleiner; er komt ruimte genoeg om boven in de ramen deze suiker op te slaan; te bedenken is daarbij, dat altijd vanaf plm. 1 Aug. tot begin winter het aantal bijen tot eenderde of eenkwart van het aantal bijen terugloopt. Dat ik zesramers, die ik in Januari nodig heb, eerder "inwinter" dan de rest van mijn volken, is zuiver gevoelsmatig; ik bedenk daarbij, dat een langere periode van rust beter is; januari is erg vroeg voor het begin van het nieuwe seizoen.
Warmte neemt snel toe in de kas; anderzijds is de luchtvochtigheid dusdanig hoog, dat er voldoende vocht te halen valt. Wat het beste is: ik weet het niet; bij voorkeur zette ik bij suikergebrek een nieuw suikerraam in.
Wat bedoel je eigenlijk met: "winter ik begin augustus al in; in januari is zo'n volkje voor de eerste bloei (je moet er vanaf het begin bij zijn!) te groot; Hoezo is zo'n 6-R in januari te groot???
Bij paprika is het zaak bij begin bloei bijen in te zetten. Als er tien bloempjes zijn is een volkje met toch duizenden vliegbijen te groot; bijen moeten in dat geval eigen voer genoeg hebben. Het aantal bloemen en het aantal vliegbijen in evenwicht krijgen is een moeilijke zaak; meestal zullen er bijen teveel zijn.
hennie oes

Afbeelding
Imkerij Westland
Contacteer:

Bericht door Imkerij Westland »

Hennie,
Grappig dat de ene vraag/antwoord gelijk weer een andere vraag oproept, naar ik hoop is/blijft het nog interessant voor andere forum-lezers.
-Wat bedoel jij in je laatste reactie met suikerraam; droge suiker in een speciaal voerraam, raam met gevoerd suiker water?

Wellicht zou je ook eens een artikel willen wijden aan de courgette- en aubergine bestuiving. Beiden zijn ook interessante bestuivingsgewassen.
Dit jaar had ik al vroeg (feb) bijen in de courgette en dit is prima verlopen. Door gebrek aan mannelijke bloemen (plant is twee huizig) zijn de bijen met een onderbreking van 1 maand uit de kas gehaald omdat er gekozen werd voor handbestuiving (er was gekozen om het weinige stuifmeel met de kwast zo goed mogelijk te verdelen).
Nu staan sinds 8 dagen de bijen weer in de kas maar ze willen niet voldoende vliegen. De volken vlogen buiten "als een raket" maar binnen wil het nog niet lekker lukken.
De luchtvochtigheid is goed (70-80 %) en dit geldt ook voor de temperatuur over de afgelopen week (20-25 oC), m.a.w. het stuifmeel komt vrij. Ook is het niet zo dat de bijen buiten de kas hun kostje halen. Enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn en hoe dit op te lossen?
Ik heb wel eens ergens gelezen dat in dit soort situaties (hoe vreemd het ook klinkt) enkele bloemen werden ingesmeerd met honing, dit bleek voldoende om de bijen te prikkelen en werden de bloemen goed bevlogen.
Bij voorbaat dank voor je reactie.
Maarten
Plaats reactie