Koolzaad voor Bio-diesel, deel II.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Huib Koel
Contacteer:

Koolzaad voor Bio-diesel, deel II.

Bericht door Huib Koel »

STRAATSBURG - Het Europees Parlement(EP) heeft dinsdag (2 juli 2002) ingestemd met het voorstel van CDA-parlementariërs Albert Jan Maat en Bert Doorn om geen accijnzen te heffen op biodiesel . Ook ging het EP akkoord met de erkenning van koudgeperste olie, zoals koolzaadolie, als biobrandstof.

De vrijstelling van accijnzen moet er toe bijdragen dat fossiele brandstoffen worden vervangen door biobrandstof. De Europese Commissie mikt er op dat in 2020 20% van de brandstoffen uit bioproduct wordt gewonnen. Het percentage zou moeten oplopen van 2% in 2005 naar 5,75% in 2010.

De noodzaak om over te schakelen op biobrandstoffen vloeit voort uit de verplichtingen van Kyoto-klimaatverdrag en uit de te grote afhankelijkheid van fossiele brandstoffen uit politiek instabiele regio's. Voor het verbouwen van koolzaad bestaan ook in Nederland goede mogelijkheden, aldus Maat.

Bijgewerkt door - maartenkleijne op 03/07/2002 14:14:21
Imkerij Westland
Contacteer:

Re: Koolzaad voor Bio-diesel, deel II.

Bericht door Imkerij Westland »

Huib,

Leuk nieuws als we nu maar voldoende bijenvolken in Nederland hebben om een optimale zaadzetting in het koolzaad te krijgen.
Dit artikel sluit volledig aan bij de publicatie van Jan Kruit (31/10/01).
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Eén van de voordelen van biobrandstof is dat het zich leent voor kleinschalige productie. Europese regio's krijgen een nieuwe bron van inkomsten. Het platteland zal er wel bij varen, zo verwachten agrarische experts. Het is echter jammer dat het europese parlement weinig in de melk te brokkelen heeft op het gebied van belasting en accijzen.
De Friese imkers wijken inmiddels noodgedwongen uit met hun bijen naar Noord-Duitsland omdat er te weinig bloemen bloeien in grote delen van Friesland, zo doet de Telegraaf ons vandaag geloven.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Jelte Pieter attendeert erop dat biodiesel al eerder uitvoerig werd besproken.

JP zei: 'Heel graag zou ik zien dat het bericht geplaatst bij de reeks van Jan Kruit.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=502'
Ik vind zelf dat het vroeger bericht al vrij lang was, dan is deze verwijzing effectiever dunkt mij. Het oude bericht wordt nu afgesloten. De info wordt dan hier voortgezet.
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Ik vraag mij af of de imkers hier wel zo blij mee moeten zijn. Biodiesel-koolzaad wordt niet voor consumptieve doeleinden gebruikt in de food-sector en er zullen derhalve andere bestrijdingsmiddelen worden toegelaten op veelal gemodificeerde rassen.

!Piet
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

In nectar zit voor zover ik weet (vrijwel) geen DNA, dus wat de honing betreft zal dat niets uitmaken.
De regels voor bestrijdingsmiddelen in volle gronds-land en tuin-bouw zijn vaak meer geent op het voorkomen van mogelijke milieubezwaren dan op consumentenproducten residueen. Ik denk dat de biodiesel voor het milieu goed is en zeker voor de bijen.
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Aangezien in koolzaadhoning ook veel stuifmeelkorrels zitten, die wel een DNA-structuur kennen, blijf ik toch mijn vraagtekens zetten. Ook t.a.v. de massale hoeveelheden stuifmeel die de bijen op het koolzaad verzamelen en daarna verbruiken. Denk nog maar even terug aan het genetisch-gemodificeerde mais, dat z'n eigen pesticide produceert en waar sommige soorten rupsen door het eten van het stuifmeel aan stierven.

!Piet
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hallo Piet,

Kijk maar eens naar dit bericht:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=958
(het een na laatste berichtje)

Je ziet dan dat er veel meer mogelijkheden zijn dan alleen maar gebruik van koolzaadolie als biodiesel. De accijnsvrijstelling is een buitengewone belangrijke stap in de goede richting, maar nog niet de laatste. Het is van belang om voor de resterende (bij)producten ook een afzetmarkt te vinden. Pas dan zal de koolzaadteelt in Noord Nederland echt rendabel zijn en zullen boeren overgaan tot de teelt van koolzaad.

J.P.
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Het is van belang om voor de resterende (bij)producten ook een afzetmarkt te vinden. Pas dan zal de koolzaadteelt in Noord Nederland echt rendabel zijn en zullen boeren overgaan tot de teelt van koolzaad.
J.P.
Bij mijn weten mag diermeel niet meer gebruikt worden als eiwitrijke grondstof voor diervoerders. Is één van de restproducten van koolzaad niet eiwithoudend, wat dus als vervanging van diermeel gebruikt kan worden?
Huib

Bijgewerkt door - Huib Koel op 04/07/2002 11:54:55
Jan Kruit
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Jan Kruit »

Er is nu inderdaad een goedkeuring van de subsidie verstrekking uit Brussel.Het gaat om een 2 miljoen euro kosten project waarbij er een vrijstelling is voor 3 miljoen liter olie. Om dit te kunnen produceren is 2000 hectare koolzaad nodig en dat terwijl er vorig jaar maar 63 hectare in de provincie Groningen is geteeld.
De problemen met bespuitingen zullen meevallen aangezien er een toelating is voor de toepassing en niet of het een food of non-food gewas is. De problemen die we 25 - 30 jaar geleden haddden met bespuitingen zijn over en die zullen zeker niet terug komen met de komst van de non-food koolzaad.
Om het project te doen starten zal de 2000 hectare volgend jaar herfst moeten worden gezaaid.

(gedeelte van de informatie komt uit een artikel van het Dagblad van het Noorden. Maar vanwege de vorige reacties niet in zijn geheel overgenomen.)

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Bijgewerkt door - jan kruit op 04/07/2002 19:59:45
Plaats reactie