koninginneteelt

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
etienne_desmet
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 mei 2002, 21:45
Locatie: Belgium
Contacteer:

koninginneteelt

Bericht door etienne_desmet » di 16 jul 2002, 21:31

Hier mijn relaas over koninginneteelt.

Op 1 juli een starter gemaaktin de nammiddag en er s'avonds 50 ééndaagse larfjes ingehangen. Deze larfjes komen van een raszuivere instrumentaal bevruchte moer die ik aangekocht had bij Hendrik Verslegers. Ik had ze ingevoerd in een broedaflegger; na twee dagen gekeken en de dame wss al druk doende met het leggen van eitjes.
Na 24 uren gekeken en er waren er 40 aangezogen.Deze larfjes werden dan in twee pleegvolken geplaatst, elk twintig larfjes.
Toen ik zondag 7/7 de koninginnen ging inkooien waren er maar 18 volledig uitgebouwd,6 op bij het éne pleegvolk, 12 bij het andere.De beide pleegvolken liepen beide over van bijen en hadden stuifmeel en honing in voorraad. Ze stonden wel op elk op een andere stand. Gisteren 15/7 waren ze allen geboren, ik heb ze allen in startkastjes ingevoerd en ze staan nu in de kelder op arrest. Donderdagavond worden ze buiten gezet voor bevruchting.
Nu heb ik wel een vraag, hoe verklaar je het verschil in het opkweken van de koninginnen in beide pleegvolken en het is de eerste keer dat ik z'on verlies heb bij de koninginnekweek . Graag reacties etienne



Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 16/07/2002 22:28:29

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: koninginneteelt

Bericht door Hans van der Post. » vr 19 jul 2002, 10:01

Persoonlijk vind ik dat je meer problemen ontmoet met koninginneteelt in juli dan in de periode half mei tot half juni. Het verschil van aanzetten en verzorgen van de doppen zal ook in de aard van het volk liggen. Bij mij gaat de teelt het ene jaar ook beter dan het andere jaar.
Houdt in ieder geval dit volk met de slechte verzorging(de moer) niet aan om volgend jaar dit volk weer te gebruiken voor k.teelt.
Vaak is er geen duidelijke aanwijzing aanwezig. Of het moet zijn dat er niet voldoende dracht of weinig of niet is gevoerd. We hebben wel de eerste helft van juli koel weer gehad.
Nu mijn vraag hoe lang doe je al aan k.teelt? en begin je altijd in juli?
Hans.

etienne_desmet
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 mei 2002, 21:45
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: koninginneteelt

Bericht door etienne_desmet » vr 19 jul 2002, 21:21

Ik doe pas voorde derde keer aan koninginneteelt Hans en kan nog veel bijleren van oude rotten in het vak. Ik heb de minikastjes kleine vierraamskastjes (zelf ineengeknutselt) gisterenavond bij mij thuis op bevruchtingstand gezet, hopelijk met succes en zonder buurproblemen.
Ik kan thuis geen volwaardige volken plaatsen sinds een paar jaar, zit met een sociale woonwijk pal achter mij en mits enige dwarse buren ben ik verplicht geweest te verhuizen met de bijen.Zodra de koniginnen bevrucht zijn meer nieuws. Etienne

etienne_desmet
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 mei 2002, 21:45
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: koninginneteelt

Bericht door etienne_desmet » za 27 jul 2002, 12:23

Beste Hans,;
Mi jn jonge koninginnetjes staan op bevruchting, deze morgen zaterdag dus gekeken en er waren al een zevental moeren aan de leg, toch is me iets bijgebleven dat ik tot nu toe niet gezien had, nl.toen ik een van de vorige avonden keek zag ik een koningin lopen in de voederruimte bovenaan, (voederbakjes van kastjes zijn van boven afgedekt met glas) ,alle vier de raampjes waren uitgebouwd en er zit donker stuimeel in(phacelia) en apifonda. Is dit normaal dat je de koningin vindt in de voederruimte bonvenaan of was dit een occassioneel gebeuren.
Tevens heb ik een vraag omtrent de varroatoestand : bij nazicht van mijn volken, ik doe elk jaar mee aan een project met opvolging van natuurlijke sterfte van de varroa, is het duidelijk dat er dit jaar aanzienlijk meer val van mijten is dan vorige jaren,dus er is zeker meer aantasting. Nu, de zomerdracht valt hier bij mij serieus tegen ,ik heb bij mijn volken de honingzolder reeds verwijdert, ik heb ze tevens voorzien van de aloude apistanstrips, behalve bij de volken die in het onderzoek zitten Later op'tjaar zal ik ook een oxaalbehandeling geven aan de kolonies.Nu, mijn vraag hierover wat gebruikt men nu bij jullie tegen de varroa en hoe ziet er de toestand van de mijtenval er uit.Ik heb de indruk dat er op dit moment, bij navraag, overal druk geëpirimenteerd wordt, zonder wetenschappelijke begeleiding en dat er geen eensluidend antwoord is, wordt er geen onderzoek meer gedaan in dit verband? en zo ja, waar?
Graag een reactie op dit onderwerp. Etienne

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginneteelt

Bericht door Piet Jager » za 27 jul 2002, 14:23

Nu, mijn vraag hierover wat gebruikt men nu bij jullie tegen de varroa en hoe ziet er de toestand van de mijtenval er uit.Ik heb de indruk dat er op dit moment, bij navraag, overal druk geëpirimenteerd wordt, zonder wetenschappelijke begeleiding en dat er geen eensluidend antwoord is, wordt er geen onderzoek meer gedaan in dit verband? en zo ja, waar?
Graag een reactie op dit onderwerp. Etienne
Graag de vraag opnemen en een eventueel antwoord voortzetten in de rubriek "Ziekten, etc.'"

!Piet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: koninginneteelt

Bericht door Hans van der Post. » di 30 jul 2002, 22:12

Mijn jonge koninginnetjes staan op bevruchting, deze morgen zaterdag dus gekeken en er waren al een zevental moeren aan de leg, toch is me iets bijgebleven dat ik tot nu toe niet gezien had, nl.toen ik een van de vorige avonden keek zag ik een koningin lopen in de voederruimte bovenaan, (voederbakjes van kastjes zijn van boven afgedekt met glas) ,alle vier de raampjes waren uitgebouwd en er zit donker stuimeel in(phacelia) en apifonda. Is dit normaal dat je de koningin vindt in de voederruimte bovenaan of was dit een occassioneel gebeuren.
Wat een mooi woord voor; "een bepaalde gelegenheid"
Inderdaad gebeurd dit maar heel weinig het is ook een bij, die moer!
Voor de rest van de vraag over verschillende middelen ter bestrijding van'¦'¦.
Zal je eens bij "zoeken" op de beginpagina van bijenhouden.nl het woord varroa in moeten vullen. Er stort dan het een en ander over dit onderwerp op je scherm uit.
Hans.

etienne_desmet
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 mei 2002, 21:45
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: koninginneteelt

Bericht door etienne_desmet » wo 07 aug 2002, 21:02

hallo Piet,
Vandaag mijn nieuwe,aan de leg zijnde koninginnen ingevoerd, ik was toch verwonderd dat er maar 9 koninginnen uiteindelijk bevrucht werden, de rest is ofwel verongelukt of is een hongerige vogel in de bek gevlogen,volgend seizoen toch eerder met koniniginneteelt beginnen,
groetjes Etienne

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginneteelt

Bericht door Piet Jager » wo 07 aug 2002, 22:42

Hallo Etienne,

Van de 50 larfjes heb je ca 9 goede moeren gekregen, dat is ca 20%.
Van de 18 volwaardig uitgebouwde doppen 9 jonge moeren is 50%

Als ik lees dat je pas voor de derde keer aan koninginnenteelt doet en dat vanaf 1 juli in een slechte bevruchtingszomer, vind ik dat helemaal NIET slecht.

Niet het vele is goed, maar het goede is veel, Etienne.

Bij koninginnenteelt gaat er meestal in elke fase van de teelt wat verloren. Ga voor jezelf na in welke fase van de teelt dat het meeste is geweest en probeer er zelf achter te komen wat daar eventueel de oorzaak van zou kunnen zijn.

Alle begin is moeilijk, maar de aanhouder wint! Let wel: KONINGINNENTEELT van kwaliteitsmoeren is de HOGESCHOOL van de imkerij!

Volgend jaar komt er naar we hopen weer een nieuwe uitdaging!

!Piet

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginneteelt

Bericht door Peter Bal » do 22 aug 2002, 21:41

Hallo Etienne,

Van de 50 larfjes heb je ca 9 goede moeren gekregen, dat is ca 20%.
Van de 18 volwaardig uitgebouwde doppen 9 jonge moeren is 50%

Als ik lees dat je pas voor de derde keer aan koninginnenteelt doet en dat vanaf 1 juli in een slechte bevruchtingszomer, vind ik dat helemaal NIET slecht.

Niet het vele is goed, maar het goede is veel, Etienne.


Bij koninginnenteelt gaat er meestal in elke fase van de teelt wat verloren. Ga voor jezelf na in welke fase van de teelt dat het meeste is geweest en probeer er zelf achter te komen wat daar eventueel de oorzaak van zou kunnen zijn.

Alle begin is moeilijk, maar de aanhouder wint! Let wel: KONINGINNENTEELT van kwaliteitsmoeren is de HOGESCHOOL van de imkerij!

Volgend jaar komt er naar we hopen weer een nieuwe uitdaging!

!Piet

Een nogal late reactie!
Ik ben dit jaar ook begonnen met koninginnenteelt en heb dezelfde ervaring. Van de tien larfjes dan eens 2 moeren, dan eens 3.
Toch was het geweldig leuk en spannend om te doen.
Ik heb sinds een week of zes een eigen teeltmoer (van Albert Nuy) dus volgend jaar kan ik naar hartelust verder spelen.
Bij mij was vooral de eerste fase het probleem. Koninginnen die uitgelopen waren, waren ook allemaal netjes bevrucht.

Groeten,
Peter



Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten