bloemsoort stuifmeel

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Paul Oostrom
Contacteer:

bloemsoort stuifmeel

Bericht door Paul Oostrom »

Ik zie m'n gevleugelde vriendinnetjes met allerlei kleuren stuifmeel binnenkomen; kan iemand mij vertellen welke kleur stuifmeel bij welke soort bloem hoort?
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: bloemsoort stuifmeel

Bericht door Oude Essink »

Hallo Paul,
Die vraag is zo niet te beantwoorden. Zouden wij eerst moeten weten wat er zo bij jou in bloei staat. Ik ken twee boekjes met goede kleurkaarten:
W Kirk, a colour guide to pollen loads of the honey bee; IBRA 1994
ISBN 0 86098 216 5 Ook in duits en frans!
D.Hodges, The pollen loads of the honey bee; Precision Press UK 1974
ISBN 0 86098 140 1.
Beide boekjes ongetwijfeld in het bijenhuis; inmiddels misschien ook andere.
hennie oes

Afbeelding
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Stuifmeelsoorten zijn er natuurlijk net zoveeel als drachtplanten. Voor hoofdddrachten is het wel te leren op het oog het onderscheid te maken, als de bijen allemaal tegelijk met dezelfde kleur tehuis komen. De gele kruisbloemigen zoals koolzaad in het voorjaar. De rode kastagne. De lichtgele linde. Maar dat laatste is alweer verraderlijke, want op dit moment brengen bijen nog steeds die lichtgele kleur binnen maar de linde is alhier kompleet in het zaad geschoten.
Dus hoofddrachten zijn langzamerhand wel te onderscheiden -zeker met behulp van de goede boekjes die Hennie al noemt- , maar juist als ze, zoals je beschrijft, met een diversiteit aan kleuren stuifmeel binnenkomen moet er een microscoop aan te pas komen, of je moet de bijen nalopen en ze op heterdaad betrappen met het halen van hun gekleurde klompjes. Is trouwens leuk een leerzaam, behalve dat je er niet op kan rekenen dat de volgende keer dat je dezelfde kleur ziet het ook echt dezelfde plant is.
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Ik zag mijn bijen met blauw stuifmeel terugkomen,
dat was in het voorjaar... en langs de weg naar
Zandvoort had de gemeente blauwe druifjes en scilla gepoot.
Dus dat was niet zo moeilijk.
In juli kwamen ze ook met blauw stuifmeel binnen...
dat konden geen blauwe druifjes zijn, het was phaecelia.
Ik heb een heel jaar regelmatig door het duingebied
rond de bijenkasten gelopen... je leert dan precies de
bloeiende planten kennen, en ziet dus ook het stuifmeel.
Afbeelding

Moeilijk blijft het altijd...geel is zo algemeen.
De reseda is heel lichtgeel en zit keurig in de korfjes aan
de achterpoten. Van de teunisbloem is het hard geel en zit
in hele slierten aan hun poten. Reigersbek is weer oranje.
Heel boeiend om op die manier de Flora van Nederland te leren kennen.
Succes!

Huib Koel :cool:
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Huib,
Dat blauwe stuifmeel zou ook van het wilgenroosje geweest kunnen zijn. Ik stond ooit jaren op een plek (Zeyenerveld) met veel braam, vuilboom en wilgenroosje. Als er veel wilgenroosje binnenkwam merkte ik dat ook aan de dunne honing, die nauwelijks kristalliseerde.
R.
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Aan de beantwoording van je vraag, Paul, blijkt dat ook dit onderwerp tot discussie leidt. Je denkt een eenvoudige vraag te stellen: "welke plant heeft welke kleur stuifmeel", het antwoord is veel en veel moeilijker.
Waarom ik het blauwe stuifmeel toeschrijf aan de phaecelia, Romee, was omdat ik dat zelf gezaaid had. Ik had ergens gelezen dat een imker ook aan drachtverbetering moest doen en dan vooral door de gemeentelijke afdeling Groenvoorziening zover te krijgen dat ze insectenvriendelijke beheer zouden uitvoeren. Toen men met een noodzakelijke herinrichting van de Zandvoortselaan (nieuwe riool) eindelijk klaar waren, greep ik mijn kans. Dat het gele spul (koolzaad, mosterd of hoe dat ook heet) anderhalve meter hoog zou opschieten op de omwoelde grond, daar kon ik op vertrouwen. Phaecelia komt echter niet zo spontaan op. Dus op een zo’n 10 vierkante meter vlak voor de kruising heb ik op een zaterdagochtend stiekum phaecelia gezaaid. Na 14 dagen een brief geschreven aan het hoofd van de afdeling Groenvoorziening om een handreiking te doen om de gehele berm van de toegangswegen naar Zandvoort (Zandvoort heeft maar twee toegangswegen) in te zaaien met een mengsel van koolzaad en phaecelia. Per slot van rekening bestaat de Zandvoortse vlag niet voor niets uit een baan geel en een baan blauw. Zou dat niet een geweldig mooi gezicht geven voor de tourist die Zandvoort bezoekt? In mijn brief verwees ik naar de proefstrook.

De periode dat het geel/blauw zag bij de kruising kwamen mijn bijen binnen met blauw stuifmeel (de kasten staan hemelsbreed op zo’n 150 meter). Of het wilgeroosje ook blauw stuifmeel produceert weet ik eerlijk gezegd niet. Ik kwam het op mijn speurtochten van twee kilometer rond mijn bijenkasten maar een enkele keer tegen. Het koninginnekruid of leverkruid komt veel meer voor aan de kanten van de infiltratiegebieden in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Volgens mij houdt het wilgeroosje niet zo van kalkrijke grond.
Wat ik wel tegen kwam was een schattig wit bloeiend plantje: parnassia. Tientallen jaren weggeweest als gevolg van de verdroging. Nu op sommige plekken weer volop. De kleur stuifmeel? Ik zou het niet weten. Wellicht vinden de bijen het helemaal niet zo aantrekkelijk.

En de afdeling Groenvoorziening? Nooit meer iets van gehoord.

Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Huib schreef:
-
Wat ik wel tegen kwam was een schattig wit bloeiend plantje: parnassia. Tientallen jaren weggeweest als gevolg van de verdroging. Nu op sommige plekken weer volop. De kleur stuifmeel? Ik zou het niet weten. Wellicht vinden de bijen het helemaal niet zo aantrekkelijk.
-
Huib, surf naar:
http://www.waddenzee.nl/dutch/navigatie ... ED0264.HTM
en je schattig wit bloeiend plantje komt in beeld.
-
Ik ben geboren aan de Leidsevaart in Haarlem.
Al die plaatsnamen van jou .. doen mij wat!
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Gisteren heb ik aan Romee gedacht!
Ik bekeek wat bloemen van het wilgeroosje.
Blauw stuifmeel zag ik niet!
Geel komt dichter bij.
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Frans, nu is het wachten tot je een bij op die wilgenroosjes ziet. (Wilgeroosje bestaat niet Frans:wink:). Onmiskenbaar (grijs)blauw zijn dan de pollen die ze bij zich draagt. Zo ontstaat een raadsel. Hoe kan geelachtig stuifmeel (dat neem ik van je aan), bij elkaar gepropt, toch blauw zijn?

Overigens geeft Schotman als stuifmeelkleur voor wilgenroosje dofgeel op.
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

In tegenstelling tot wat ik eerder schreef, heb ik nu een plek in de Amsterdamse Waterleidingduinen met wilgenroosje gevonden. Zag af en toe wel een hommel maar geen van mijn bijtjes. Kon het kleur stuifmeel aan de poten niet zien, maar ik ga morgen weer een rondje door de duinen lopen en neem dan de verrekijker mee.

Bijgewerkt door - Huib Koel op 29/07/2002 13:06:38
Plaats reactie