Gisteravond 22.00 uur twee volken geplaatst op 1 hectare (= 1 bunder = 100 are = 10.000 vierkante meter) mosterdzaad + phacelia. welk mengsel daar dienst doet voor een 'wildakker' en grondverbeteraar/groenbemester.
Wat is er bekend van de dracht op de mosterd? Staat dat gelijk met koolzaad?. Uit ervaring weet ik dat de bijen op de mosterd erg lastig (kunnen) zijn.
!Piet
Mosterdzaad
Moderator: maartenkleijne
-
- Contacteer:
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Mosterdzaad
De mosterddracht is even goed als de koolzaaddracht zegt men, zij het dat de kleinere planten natuurlijk minder opbrengst per bunder hebben. De mosterd honing lijkt ook op koolzaadhoning maar schijnt iets minder extreem snel te kristaliseren.
In combinatie met phacelia lijkt het mij superdracht, hoewel naar verluidt phacelia later in het jaar vooral stuifmeel levert, gunstig voor de winterbijen.
laat je horen hoe het afloopt?
In combinatie met phacelia lijkt het mij superdracht, hoewel naar verluidt phacelia later in het jaar vooral stuifmeel levert, gunstig voor de winterbijen.
laat je horen hoe het afloopt?
-
- Contacteer:
Hallo Piet,
Ooit eens bij een mosterdveld gestaan met de bijenkasten,maar helemaal geen last van stekerigheid gehad.trouwens het gewas kan wel twee meter hoog worden.Sucses met het drachtveld.
Minne.
Ooit eens bij een mosterdveld gestaan met de bijenkasten,maar helemaal geen last van stekerigheid gehad.trouwens het gewas kan wel twee meter hoog worden.Sucses met het drachtveld.
Minne.
-
In mijn tuin heb ik een waaier, een golfvorm, gezaaid van gele mosterd en zonnebloemen. Een soort kitschkunstwerkje. 's Morgens vliegen de bijen druk op de gele bloempjes.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Beste Minne, Kan die mosterd van jou soms zomerkoolzaad geweest zijn. Ik heb zelf nog nooit zulke hoge mosterd geezien.