Moer op de vliegplank hoe het verder ging

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Henk
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 14 jun 2002, 17:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Moer op de vliegplank hoe het verder ging

Bericht door Henk » ma 05 aug 2002, 13:37

Van de zwerm die in mei in de kast is komen vliegen, liep op 14 juni de moer op de vliegplank.
Uiteindelijk is ze verdwenen, van de 8 moerdoppen had ik er 2 laten zitten, de twee moerdoppen die in de kast zaten zijn uitgelopen, het volk zat toen op 4 ramen, gisteren 4 aug snelle kijk in de kast, het volk is van 4 ramen ingekrompen naar 3 ramen, de jonge moer is aan de leg, er zat nog geen gesloten broed in de cellen.
Op dit moment voer ik suikerwater bij, een deel water een deel suiker.

Ik twijfel er aan of dit volk wel op sterkte komt voor de winter.
Omdat dit mijn enigste volk is, kan ik dus geen volken bij elkaar voegen.



Groetjes van Henk

Henk
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 14 jun 2002, 17:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer op de vliegplank hoe het verder ging

Bericht door Henk » vr 16 aug 2002, 13:38

Weet iemand raad om mijn volk voor de winter nog op sterkte te krijgen.

Bedankt groetjes Henk

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Moer op de vliegplank hoe het verder ging

Bericht door maartenkleijne » vr 16 aug 2002, 15:17

Beste Henk,
mij dunkt dat het volk(je) nu weer gezond is en nog wel wat zal groeien. Een beetje bijvoeren kan geen kwaad om de jonge koningin lekker aan de leg te houden. Maar niet teveel ineens om de ramen niet vol met voer gepropt te krijgen. Ik zou het pas in de loop van september echt inwinteren.
Het traditionele verenigen van volkjes van deze omvang is vooral gericht op de wens van de imker om de volken op maximale sterkte voor de vroege voorjaarsdracht uit de winter te krijgen. Voor het overleven van de imme is het niet echt nodig. Zelf heb ik twee volken die ook maar 4 ramen innemen omdat ze laat op gang kwamen. Ik winter ze gewoon in.
Dus ga lekker door en het komt goed! Als ik onwaarheid spreek mag je volgend voorjaar bij mij gratis een goed volkomen halen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moer op de vliegplank hoe het verder ging

Bericht door Hans van der Post. » za 17 aug 2002, 10:51

Henk denk dat het couveuse volkje wordt. Heb even zitten rekenen de moer is wel erg laat aan de leg gegaan. Normaal gaat een jonge moer een dag of tien aan de leg nadat het broed van haar voorgangster is uitgelopen. Dat zou in het weekeinde van 6-7 juli eitjes moeten zijn. Dat is nu een maand later! Even afwachten of het mooi werksters broed wordt. Weet je deze week. Hoop dat je het verschil kan zien tussen "bult- en werksters broed. Als namelijk de moer zo laat aan de leg gaat, kan het zijn dat ze niet goed bevrucht is of een ander gebrek heeft waardoor ze zo laat aan de gang is gegaan.
Als dit zo is legt ze niet bevruchte eieren. Daar komen darren uit! Zijn deze in werkster cellen grootgebracht dat is voor de darrenlarve een krappe behuizing. Om toch een beetje aan ruimte te komen wordt, er tijdens het afsluiten van de cel, een koepeltje gesponnen door de darrenlarve. Terwijl werksterlarve dit mooi vlak doen.

Als het nu toch een mooi vlak broednest is/wordt zou je best een volkje op drie raten kunnen overwinteren. Mitst dit goed wordt geïsoleerd b.v. door in de kast aan weerzijde van het volkje twee afsluit plaatjes van Roofmate van 4 cm te plaatsen. Dus al of het een broedraam is maar dan afsluitend tegen de binnenkant van de kastwand. Hoop dat het duidelijk is. Uiteraard ook de dekplank minstens deze dikte isoleren.
Hans.

Er wonen toch imkers in Neede?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten