Hoi Theo,
De mijten, die jij hebt zien lopen op de schuiflade leven van stuifmeelrestjes op de lade. Ze kunnen geen kwaad, het zijn nuttige opruimers. Alleen als je een stuifmeelraam droog wegzet, kan er door deze opruimers na een poosje nog maar weinig van de stuifmeelvoorraad over zijn.
De houtskoolstaafjes zijn de uitwerpselen van wasmotlarven. Vooral een gaasbodem met lade biedt heerlijke nestelplekjes voor de wasmot. In het voorjaar even de bodem er onderuit halen en opschonen is geen luxe; je zult nog schikken hoeveel wasmotlarven/poppen er soms zitten.
De glasachtige schubben zijn wasplaatjes. In de vorm waarop je ze hebt zien liggen, worden ze "uitgezweet". Soms is dit wel eens te zien bij een dode bij; je ziet dan aan de onderzijde van het achterlijf, bij de wasklieren, de wasplaatjes tevoorschijn komen.
De varroalade draai ik zelf aan het einde van het jaar om, zodat er aan de achterzijde een open spleet ontstaat. Er is dan voldoende ventilatie in de bijenkast, wat vooral na het plaatsen van de verkleinblokken voor het vlieggat wel eens een probleem kan zijn. Sommigen halen de lade er voor de winter helemaal uit, maar ik vind het dan jammer dat je niet meer kunt zien, waar de bijen zich tijdens de winterzit bevinden en ook wordt het dan (bij een dichte vloer onder de kasten) best wel een rommeltje onder de kastbodem.
Ook ik zag dit jaar veel meer varroamijten liggen dan de andere jaren. Ofwel het was een zeer goed varroajaar of de Apistan werkte toch al niet meer naar behoren.
Erik
Schuiflade waarnemingen
Moderator: Hans van der Post.
- Erik Speksnijder
- Imker sinds: 1994
- Contacteer: