Kunstraat.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Kunstraat.

Bericht door Oude Essink » vr 25 okt 2002, 15:22

Kunstraat maken: doe het zelf!

Er zijn meerdere redenen aan te wijzen, waarom het voor een imker van enorm belang is de raten van zijn volken goed te verzorgen
Voor de goede ontwikkeling van het volk is het nodig dat iedere jonge bij als bouwvakker en wasproducent een bijdrage levert aan de vorming van haar nest. Wanneer de imker erg lang oude ramen in zijn of haar volken laat, ontneemt hij ze de mogelijkheid tot regelmatige bouwactiviteiten en dat is slecht voor de harmonische ontwikkeling van het volk.
Oude raten zijn vergeven van ziektekiemen; denk bij voorbeeld aan nosema en vuilbroed; volken die om welke reden ook verzwakken, zijn ten dode opgeschreven, wanneer wij niet voor regelmatig schone raat hebben gezorgd. Een volk op oude raten kan hygiënisch niet functioneren. Voor een goede hygiëne is het van belang raten niet langer dan twee jaar te laten zitten; vervangen dus aan het begin van het derde seizoen; beter nog is vervanging in het tweede jaar.
Kunstraat, dat vervaardigd is uit was dat van her en der is verzameld, bevat zonder twijfel residuen van allerlei chemische bestrijdingsmiddelen; restanten ook van allerlei ziektekiemen die bij het verwerkingsproces niet worden vernietigd; te denken valt ook hier aan vuilbroedsporen die beneden de 120o C. nog 30jaren lang een bedreiging kunnen zijn. Bij verhitting van de was boven de 120oC verbrandt deze.
Bijen die je niet remt in haar bouwactiviteiten produceren grote hoeveelheden was, die je als imker kunt aanwenden voor een telkens nieuw ratenbestand . Imkers, die gezonde volken hebben en die deze vrij houden van ongewenste bestrijdingsmiddelen, kunnen alleen verzekerd zijn van 100% zuivere kunstraat, wanneer zij deze betrekken uit was van alleen hun eigen bijen.
Dat dit niet zo tijdrovend en niet zo duur hoeft te zijn als velen wel denken, kan ik laten zien met enige opnamen die ik maakte bij Jan Trip in zijn bijenwerkplaats in Erichem. Alles ziet er bij hem schoon, overzichtelijk en verzorgd uit . Hij was net bezig zijn ratenbestand voor het komend seizoen in orde te maken. Een tafel waarop alles voor een handige en vlotte productie bijeen staat. Aan materiaalkosten was hij nog geen € 200,- kwijt; de rest knutselde hij zelf in elkaar en het werkt perfect. Kijk maar mee:

Afbeelding
De was is enkel en alleen van eigen bijen afkomstig; een zonnewassmelter en een eenvoudige waspers zorgen voor een schone productie, die meer oplevert, dan voor de eigen raatvellen nodig is. De brokken worden snel in de wassmelter vloeibaar gemaakt en voor het gebruik gaan ze nog een keer door een filter; rechts in de ketel. Een eenvoudige thermostaat zorgt voor een constante goede temperatuur.

Afbeelding
Naast de ketel met de vloeibare was staat de raatpers en daarnaast een keteltje met warm water waarin een scheutje Dreft. De persvlakken met het raatpatroon worden eerst hiermee bevochtigd om vastplakken van de was te voorkomen.
Het bevochtigen en daarna aanbrengen van de was gaat vlot en zonder 'toestanden'

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kunstraat.

Bericht door H.S. Kok » za 26 okt 2002, 21:48

Reuze leuk deze beeldroman over het maken van kunstraat. Maar ik heb toch nog wel een aantal vragen. Je schrijft: "Bij verhitting van de was boven de 120oC verbrandt deze". Ik neem aan dat je hier bedoelt dat bij deze temperatuur de kiemen van het vuilbroed gedood worden en niet dat de was verbrandt. Deze temperatuut kun je thuis alleen bereiken in een hoge druk pan.

"De brokken worden snel in de wassmelter vloeibaar gemaakt en voor het gebruik gaan ze nog een keer door een filter; rechts in de ketel. Een eenvoudige thermostaat zorgt voor een constante goede temperatuur."

Hoe fijnmazig is dit filter en van welk materiaal is dit gemaakt ?
Hoeveel graden Celsius is een goede temperatuur ?

Verder zou ik willen weten of Rietsche persen ergens nog in de handel zijn, of moeten we op zoek naar andere goedkope mallen uit een metaal of kunststof ?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kunstraat.

Bericht door Oude Essink » zo 27 okt 2002, 11:52

Ik bedoelde te zeggen, dat je de vuilbroedsporen niet kwijt raakt bij het "opwarmen van de was"; je zou dan naar minstens 120o C moeten gaan en dan nog dit aanhouden gedurende langere tijd en dat zou theoretisch gezien de was onbruikbaar maken of je zou een procedure moeten volgen die voor de leek niet werkbaar meer is. Als je mijn opmerking letterlijk neemt, heb je natuurlijk gelijk.
Het smeltpunt van de was van de Europese bij ligt om en nabij de 65oC;
Om was te verwerken zoals bij het kunstraat gieten, beschouwt men
( o.a. Chr.Graze) een temperatuur tussen de 75o en 80oC als ideaal.
voor overige vragen citeer ik Jan Trip:
Het filter in de ketel is gewoon kaasdoek.
Nog iets, de Rietsche mallen zijn nog gewoon in de handel.(Bijenhuis)
Aan kunststof mallen ben je veel meer dan het dubbele kwijt en deze zijn aan slijtage onderhevig.
hennie oes



Afbeelding

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kunstraat.

Bericht door Peter Bal » do 31 okt 2002, 20:49

citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Het filter in de ketel is gewoon kaasdoek.
Nog iets, de Rietsche mallen zijn nog gewoon in de handel.(Bijenhuis)
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb een mailtje gestuurd naar het bijenhuis met de vraag naar beschikbaarheid van mallen. Dit was het antwoord:
Mal moet besteld worden gaat ongeveer 675,-- euro kosten, en is dan in Duits Normaal maat.

May the bees be with you.


Voor mij toch wel wat veel.
Groeten,

Peter

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kunstraat.

Bericht door Oude Essink » za 02 nov 2002, 11:26

Hallo Peter,
Wat het bijenhuis jou heeft voorgerekend is gebaseerd op een kunststof mal met waterkoeling en de hele reutemeteut; voor partikulier kleinverbruik wel erg (te)duur.
Jan Trip heeft het over de Rietsche pers, van ijzer, zoals deze zeker in de middentachtiger jaren ook in het bijenhuis lag in onze Spaarkast maat.
In de huidige gids staat hij niet meer, zie ik; misschien dat Roel nog kan achterhalen, waar zij die mal vroeger van betrokken hebben en er een voor jou bestellen. Misschien kan een advertentie je nog aan een exemplaar helpen van iemand die hem niet meer gebruikt.
hennie oes

Afbeelding

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kunstraat.

Bericht door Hennie Peters » za 02 nov 2002, 14:04

Voor het geval de rietsche mallen niet meer verkrijgbaar zijn of als deze ook te prijzig zijn. Ik heb vorig jaar in Engeland een heel eenvoudige mal gezien die bestond uit slechts twee kunstof plaatjes van een paar mm dikte. Geen scharnierend mechanisme zoals op de foto's hierboven.
Iemand die een beetje handig is kan dan zelf wel het mechanisme in elkaar prutsen.
Ik heb een email gestuurd naar een bevriende imker in Engeland om naar de prijs te informeren.
Ik zal het hier laten weten zodra ik antwoord krijg.

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Kunstraat.

Bericht door Hugo » zo 03 nov 2002, 00:06

... Ik heb vorig jaar in Engeland een heel eenvoudige mal gezien die bestond uit slechts twee kunstof plaatjes van een paar mm dikte...
Zeer eenvoudig maar degelijk systeem dat volgens mijn informatie niet meer gefabriceerd wordt.

Fotos op

http://groups.yahoo.com/group/bijeen/fi ... straatmal/

(als ze tenminste toegangkelijk zijn voor Gasten !!!)

mvg,

Hugo (de halve bij vanop de Costa Amberes)

Nobodies prefetc

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kunstraat.

Bericht door Peter Bal » zo 03 nov 2002, 20:04

Hallo Peter,
Wat het bijenhuis jou heeft voorgerekend is gebaseerd op een kunststof mal met waterkoeling en de hele reutemeteut; voor partikulier kleinverbruik wel erg (te)duur.
Ik had wel gevraagd naar de Rietsche mal. Waarschijnlijk was het een vergissing.

Ik denk dat ik probeer om zelf een mal te maken. Bij mijn broer in het bedrijf (een bronsgieterij voor kunstvoorwerpen) worden negatieven gemaakt uit siliconen rubber. Dat moet ook kunnen voor een vel kunstraat.

groeten,

Peter

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kunstraat.

Bericht door Kroese » ma 04 nov 2002, 01:05

Bij mijn broer in het bedrijf (een bronsgieterij voor kunstvoorwerpen) worden negatieven gemaakt uit siliconen rubber. Dat moet ook kunnen voor een vel kunstraat.
Kijk, naar zulke expertise heb ik jaren geleden gezocht.

Ik heb ook al eens gepoogd om een afgietsel voor een pers te maken.
Je hebt daar een speciale waterdunne siliconen vloeistof voor nodig, om geen luchtbelletjes in de celdrukken te krijgen.

Een Bijen-kennis van mij heeft er zelf 1 gemaakt. Hij had o.a. een probleem met de hechting aan de boven en onder metalen platen. Aan die platen is het schanier bevestigd.

Het is geen makkelijk klusje. Die persen zijn niet voor niets zo duur.

Zelf heb ik inmiddels een watergekoelde siliconen pers van de Duitse firma Graze. Duur, maar wel goed. Ik heb er 1 op maat laten maken, met rondom 1 cm groter, omdat ze toch gesneden moeten worden. Ik doe dat met een piza rolmes.

Nu ik al 6 jaar werk met Dubbel Honingkamer formaat, moet ik het 1e gietsel 8 cm naarvoren trekken, en achter bijgieten. Dit is extra werk, maar het lukt prima. De bijen bouwen er prachtige raten van.

Als losmiddel gebruik ik geen ZEEP meer, maar 50% honingwater. Dit gaat net zo goed, en is voor de bijen vriendelijker dan zeep. De raten gaan hierdoor echt niet plakkerig worden.

Ik maak al ruim 15 jaar mijn eigen kunstraat, van mijn eigen was. Afgelopen week heb ik was van dit jaar omgesmolten. Tot mijn eigen verbazing, heb ik al een vooraad van ruim 50 KG zuivere was staan. (zonder chemicalien, ik werk met mierenzuur)


HennIE Kroese...........




Bijgewerkt door - kroese op 04/11/2002 01:09:52

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kunstraat.

Bericht door Oude Essink » ma 04 nov 2002, 20:56

Het apparaat van Graze staat in hun Katalog van 1997/98
voor een prijs van DM 1200,-; roestvrij stalen onderdelen en de mal van Siliconen; dit alles met waterkoeling. Prachtig! maar toch erg duur!!
Peter, laat je weten of jouw pogingen resultaat hebben?

nog een verlaat foto'tje van het apparaat van Graze:

Afbeelding

hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten