Els wat ik totaal niet snap is waarom een vroege
broedaflegger schadelijhk zou zijn voor het leggen
van eieren door de moer!!
Ik maak alleen broedafleggers als er tegen de tijd
dat de jonge moer rijp is er ook rijpe darren
op de stand aanwezig zijn, maw. als het darrenbroed
minimaal een week gesloten is.Nachtvorst kan in Juni
nog voorkomen maar dan zullen de bijen zorgen dat zowel
darrenbroed en nieuwe moercellen wel warm blijven.
Dus dan is de kans op nieuwe bevruchte moeren groot.
Frits
afleggers
-
-
- Contacteer:
Re: afleggers
Frits,
blijf erbij dat jouw bijenwerkschema erg krap is. Even een resumé bijenkennis:
- een dar is tussen zijn 10e en 14e dag in optimale conditie voor de bevruchting, daarvoor is het sperma nog niet '˜rijp', daarna neemt het snel in kwaliteit af.
- een koningin is in het voorjaar tussen haar 5e en 15e dag geslachtsrijp, daarna is bevruchting nog mogelijk, maar vanaf de 16e dag beginnen haar eierstokken te degenereren en nemen ook bij haar snel in kwaliteit af.
Op dag 0 maak jij een broedaflegger, de werksters zetten doppen aan op het open werksterbroed. Je darrenbroed is op dit moment minimaal 1 week gesloten: 3 d. ei, 6 d larf, 7 '“ 11 dagen gesloten = 16 '“ 20 dagen oud in broedstadium. Nog 8 - 4 dagen tot het moment van uitkomen.
Dag 12, tuters en kwakers: jij gaat doppen breken. Je oudste darren zijn nu maximaal 8 dagen oud.
Dag 17, de koninginnen zijn 5 dagen oud, je oudste darren 13 dagen en die waarvan de cellen 7 dagen waren gesloten op dag nul 9 dagen.
Nu beginnen de oude koninginnen niet gelijk met massa's darreneieren te leggen, de hoeveelheid neemt langzaam toe. Het eerste gesloten darrenbroed zal dus maar een minimale hoeveelheid darren opleveren. Tussen dag 17 en 27 zullen er weliswaar hoe langer hoe meer darren aanwezig zijn, maar het aanbod geslachtsrijpe darren is in verhouding tot een week of 3 later aanzienlijk minder.
Om een optimale bevruchting te verkrijgen dient er een ruim darrenaanbod te zijn, al is het alleen maar uit oogpunt van de beste en sterkste darren, afkomstig van een grotere hoeveelheid volken om de genendiversiteit te waarborgen.
Voeg hierbij mijn al eerder genoemde argumenten: nog te koud voor de darren en moeren om te vliegen en wellicht veel slecht weer waardoor er niet continu vers stuifmeel gehaald kon worden door de werksters voor de verzorging van koninginne- en darrenlarven.
Alle bovengenoemde zaken moeten je toch overtuigen om in ieder geval met het maken van broedafleggers te wachten tot het moment dat je al een aantal darren ziet vliegen. 2 of 3 weken later maakt echt niet zoveel uit voor jou als imker, maar geeft je koninginnen wel een aanzienlijk betere start. En die koninginnen worden toch je productievolken het jaar daarna.
Mee eens?
mvrgr,
Els
blijf erbij dat jouw bijenwerkschema erg krap is. Even een resumé bijenkennis:
- een dar is tussen zijn 10e en 14e dag in optimale conditie voor de bevruchting, daarvoor is het sperma nog niet '˜rijp', daarna neemt het snel in kwaliteit af.
- een koningin is in het voorjaar tussen haar 5e en 15e dag geslachtsrijp, daarna is bevruchting nog mogelijk, maar vanaf de 16e dag beginnen haar eierstokken te degenereren en nemen ook bij haar snel in kwaliteit af.
Op dag 0 maak jij een broedaflegger, de werksters zetten doppen aan op het open werksterbroed. Je darrenbroed is op dit moment minimaal 1 week gesloten: 3 d. ei, 6 d larf, 7 '“ 11 dagen gesloten = 16 '“ 20 dagen oud in broedstadium. Nog 8 - 4 dagen tot het moment van uitkomen.
Dag 12, tuters en kwakers: jij gaat doppen breken. Je oudste darren zijn nu maximaal 8 dagen oud.
Dag 17, de koninginnen zijn 5 dagen oud, je oudste darren 13 dagen en die waarvan de cellen 7 dagen waren gesloten op dag nul 9 dagen.
Nu beginnen de oude koninginnen niet gelijk met massa's darreneieren te leggen, de hoeveelheid neemt langzaam toe. Het eerste gesloten darrenbroed zal dus maar een minimale hoeveelheid darren opleveren. Tussen dag 17 en 27 zullen er weliswaar hoe langer hoe meer darren aanwezig zijn, maar het aanbod geslachtsrijpe darren is in verhouding tot een week of 3 later aanzienlijk minder.
Om een optimale bevruchting te verkrijgen dient er een ruim darrenaanbod te zijn, al is het alleen maar uit oogpunt van de beste en sterkste darren, afkomstig van een grotere hoeveelheid volken om de genendiversiteit te waarborgen.
Voeg hierbij mijn al eerder genoemde argumenten: nog te koud voor de darren en moeren om te vliegen en wellicht veel slecht weer waardoor er niet continu vers stuifmeel gehaald kon worden door de werksters voor de verzorging van koninginne- en darrenlarven.
Alle bovengenoemde zaken moeten je toch overtuigen om in ieder geval met het maken van broedafleggers te wachten tot het moment dat je al een aantal darren ziet vliegen. 2 of 3 weken later maakt echt niet zoveel uit voor jou als imker, maar geeft je koninginnen wel een aanzienlijk betere start. En die koninginnen worden toch je productievolken het jaar daarna.
Mee eens?
mvrgr,
Els
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Beste Els en Frits, jullie hebben kennelijk over dit onderwerp goed nagedacht.
Ik heb zelf ook het idee dat vroeg afleggers maken een voordeel heeft. Nu heb ik een vraag: 25 jaar geleden heb ik op cursus geleerd dat eind mei de tijd is om doppen te breken en afleggers te maken en volken te splitsen, anders gaan ze zwermen. Zo was het toen. Sindsdien is het doppen aanzetten en zwermen veel vroeger geworden, tot de eerste zwermen in april aan toe. Dat heeft met het klimaat te maken zeggen ze. Als vroeger het devies was: vroeg afleggers maken dient te gebeuren half mei, moet ik dan nu denken aan begin mei/eind april? of is dat overdreven vroeg? Deze vraag afgezien van de regel dat er wel genoeg darren op de stand moeten zijn natuurlijk.
Ik heb zelf ook het idee dat vroeg afleggers maken een voordeel heeft. Nu heb ik een vraag: 25 jaar geleden heb ik op cursus geleerd dat eind mei de tijd is om doppen te breken en afleggers te maken en volken te splitsen, anders gaan ze zwermen. Zo was het toen. Sindsdien is het doppen aanzetten en zwermen veel vroeger geworden, tot de eerste zwermen in april aan toe. Dat heeft met het klimaat te maken zeggen ze. Als vroeger het devies was: vroeg afleggers maken dient te gebeuren half mei, moet ik dan nu denken aan begin mei/eind april? of is dat overdreven vroeg? Deze vraag afgezien van de regel dat er wel genoeg darren op de stand moeten zijn natuurlijk.
-
Els, als ik het over een broedaflegger heb, bedoel ik
een aflegger.Dus een drie ramer met een raam bias en
in dit geval een raam met gesloten darrenbroed,het derde
raam is een raam voer.Ik hoef dan beslist geen doppen te
breken van wege omvang volkje!
Voor de darren reken ik niet alleen op mijn eigendarren,
Een volk dat darrenbroed aanzet denk dan al over zwermen,
de ramen in het hoofdvolk vervang ik dan door kunstraat
dat eventueel zwermvertragend werkt (als dat Lukt).
Afgelopen jaar was het overrigens een noodsprong van mijn
kant, ik verwacht meer van konningenteelt van wege raszuiverheid
en minder kans op inteelt door eigen bevruchtinsstation
van de vereniging, dus een andere darrenlijn. Dit was afgelopen
jaar niet mogelijk door het grote aantal volken dat in Limburg
verdween net zoals in de omliggende landen.
Of het mogelijk is om tegenwoordig eind April al afleggers te
maken hangt sterk van het weer af en is nu niet te voorspellen.
Frits
een aflegger.Dus een drie ramer met een raam bias en
in dit geval een raam met gesloten darrenbroed,het derde
raam is een raam voer.Ik hoef dan beslist geen doppen te
breken van wege omvang volkje!
Voor de darren reken ik niet alleen op mijn eigendarren,
Een volk dat darrenbroed aanzet denk dan al over zwermen,
de ramen in het hoofdvolk vervang ik dan door kunstraat
dat eventueel zwermvertragend werkt (als dat Lukt).
Afgelopen jaar was het overrigens een noodsprong van mijn
kant, ik verwacht meer van konningenteelt van wege raszuiverheid
en minder kans op inteelt door eigen bevruchtinsstation
van de vereniging, dus een andere darrenlijn. Dit was afgelopen
jaar niet mogelijk door het grote aantal volken dat in Limburg
verdween net zoals in de omliggende landen.
Of het mogelijk is om tegenwoordig eind April al afleggers te
maken hangt sterk van het weer af en is nu niet te voorspellen.
Frits
-
- Contacteer:
Maarten, zoals Frits al schrijft is het tijdstip geheel afhankelijk van waar je in Nederland woont. Nederland is een heel klein landje maar de temperatuurverschillen zijn enorm. Ook scheelt het of je in het binnenland of aan de kust woont. Een doorsnee regel is er niet voor te geven. Hanteer zelf als vroegste moment om met de koninginneteelt te begin: eerste darren in de lucht én het volk waarin de koninginnelarven verzorgd gaan worden moet groot en in zwermstemming zijn. Voor Frits in Limburg kan dit moment heel makkelijk eind april liggen, in Friesland en Groningen zeker niet voor de laatste week in mei, bij mij in Den Haag nooit voor half mei (zeewind en vooral zeenevel), voor jou in Maarn, alhoewel hoger in Nederland, weer iets vroeger, jij hebt geen last van zee-invloed of wind die over de polders of over grote wateroppervlakten blaast.
Frits, hierdoor snappen wij elkaar niet, wij hebben een geheel andere opvatting van het begrip 'broedaflegger'
Frits, hierdoor snappen wij elkaar niet, wij hebben een geheel andere opvatting van het begrip 'broedaflegger'
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Van deze discussie begrijp ik wel waar het over gaat, maar niet wat de voordelen zijn van vroege afleggers of vroege koninginnenteelt. Ik zit vrij Zuidelijk en redelijk warm in Zeeland en zet pas een koninginnenteelt met ook enkele kleine afleggertjes op in het begin van juni. Dat kan met mijn zwermtrage Buckfastbijen heel goed en ik heb liever late moeren dan vroege. Mijn oude moeren moeten het gehele voorjaar goed uitdienen en soms ook de zomer nog. De voorjaarshoning blijft er bij mij op staan tot ongeveer de 2e week juni.
De helft van de jonge moeren wordt voor de zomerdracht ingezet en de andere helft wordt op reserve gehouden. Aan het eind van het seizoen heb ik eigenlijk nooit goede moeren over. Ik ben er dus zuinig op. Dat volken met vroeg geteelde moeren beter zouden overwinteren is mijns inziens een fabel. Ik heb in ieder geval van late moeren zeker geen nadelen gehad. De enkele vroege moer, die ik toevallig wel eens heb, bijvoorbeeld van een korf na een vroege zwerm (eind april) heeft dikwijls het vervelend gevolg dat bij mij in de buurt er dan in augustus opnieuw zwermlust ontstaat. Dat is dus een groot nadeel van vroege moeren. Het grote wintervolk dat je wil hebben, wordt door zwermlust niet tijdig meer opgebouwd en een relatief klein volk gaat dan de winter in.
Bedenk bij late koninginnen ook eens aan stille moerwisselingen. Dergelijke koninginnen zijn meestal van meer dan gemiddelde kwaliteit. Zo'n wisseling had bij mij meestal plaats in augustus. Dat is dus vrij laat in het seizoen. Ik heb er in de loop van de jaren om de paar jaar wel een gehad. Omdat ik al lange tijd al mijn moeren merk, weet ik zeker dat er soms één vervangen wordt. Daar gaat beslist niet op, dat laat bevruchte koninginnen een minder wintervolk zouden opleveren. Het is wel zo, dat de oude koningin meestal ook nog een niet onbelangrijke bijdrage heeft gehad. Ik heb ook wel eens twee koninginnen tegelijkertijd in het volk aangetroffen: de oude gemerkte en de jonge ongemerkte moer. Al met al lijkt mij de leeftijd niet erg bepalend voor de kwaliteit.
Het is leuk om te lezen hoe een ander het doet, maar ik blijf bij mijn methode.
Groeten, Albert
Bijgewerkt door - wilde op 22/02/2003 20:54:28
De helft van de jonge moeren wordt voor de zomerdracht ingezet en de andere helft wordt op reserve gehouden. Aan het eind van het seizoen heb ik eigenlijk nooit goede moeren over. Ik ben er dus zuinig op. Dat volken met vroeg geteelde moeren beter zouden overwinteren is mijns inziens een fabel. Ik heb in ieder geval van late moeren zeker geen nadelen gehad. De enkele vroege moer, die ik toevallig wel eens heb, bijvoorbeeld van een korf na een vroege zwerm (eind april) heeft dikwijls het vervelend gevolg dat bij mij in de buurt er dan in augustus opnieuw zwermlust ontstaat. Dat is dus een groot nadeel van vroege moeren. Het grote wintervolk dat je wil hebben, wordt door zwermlust niet tijdig meer opgebouwd en een relatief klein volk gaat dan de winter in.
Bedenk bij late koninginnen ook eens aan stille moerwisselingen. Dergelijke koninginnen zijn meestal van meer dan gemiddelde kwaliteit. Zo'n wisseling had bij mij meestal plaats in augustus. Dat is dus vrij laat in het seizoen. Ik heb er in de loop van de jaren om de paar jaar wel een gehad. Omdat ik al lange tijd al mijn moeren merk, weet ik zeker dat er soms één vervangen wordt. Daar gaat beslist niet op, dat laat bevruchte koninginnen een minder wintervolk zouden opleveren. Het is wel zo, dat de oude koningin meestal ook nog een niet onbelangrijke bijdrage heeft gehad. Ik heb ook wel eens twee koninginnen tegelijkertijd in het volk aangetroffen: de oude gemerkte en de jonge ongemerkte moer. Al met al lijkt mij de leeftijd niet erg bepalend voor de kwaliteit.
Het is leuk om te lezen hoe een ander het doet, maar ik blijf bij mijn methode.
Groeten, Albert
Bijgewerkt door - wilde op 22/02/2003 20:54:28