Schotman

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hennie Peters
Contacteer:

Schotman

Bericht door Hennie Peters »

Ik heb zojuist een Schotman besteld.

Schotman,Johan W. Handboek der moderne bijenteelt. Vrij bewerk naar E.B.Wedmore. [2e druk]. 's-Graveland, n.d. XVIII,715 pp. 74 plts, 146 figs & work-drawings. Cloth. Foxed.

is EUR 34,09 een redelijke prijs ?

groet,
Hennie

P.S.
Deze staat ook nog op de website:

[#17172] --. Handboek der moderne bijenteelt. Vrij bewerk naar E.B.Wedmore. 3e druk. Amst., n.d. XVIII,753 pp. 74 plts, 146 figs. Cloth. 22,73 * The work drawings are missing.

http://www.xs4all.nl/~rorostef
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Schotman

Bericht door Hans van der Post. »

Ik heb zojuist een Schotman besteld.

Schotman,Johan W. Handboek der moderne bijenteelt. Vrij bewerk naar E.B.Wedmore. [2e druk]. 's-Graveland, n.d. XVIII,715 pp. 74 plts, 146 figs & work-drawings. Cloth. Foxed. is EUR 34,09 een redelijke prijs?
groet,Hennie
Dat is een redelijke prijs ik heb indertijd voor een herdruk F.80,- bij het bijenhuis betaald.
Als je nu toch aan kennis op papier aan het verzamelen bent ga dan op zoek naar "Het bijenboek"derde druk 1941 door Joh. A. Joustra. Eerste druk verscheen in 1927 die moet je niet hebben!
Hans.
Hennie Peters
Contacteer:

Al gevonden, op dezelfde website:

[#6825] Joustra,Joh.A. Het bijenboek. Practisch handboek der bijenteelt. 3e druk. Goes, 1941. 536 pp. Ills. H.cloth, loose. 25,-

Ik ga deze niet bestellen, voorlopig heb ik voldoende oud hollandse literatuur aan Schotman om me voorlopig op te storten. Ik ga er dan even vanuit dat de 2e druk van Schotman nog niet naar modern abn is vertaald. De derde druk heeft 38 pagina's meer dan de tweede.

Het viel me op dat in de Literatuurlijst van Jelte Pieter een Schotman uit 1948 is opgenomen. Volgens de docent van de beginnerscursus dateert de eerste druk uit 1942.

groet,
Hennie
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Hennie,
Die 'Bijenbijbel' van Schotman (9cm dik, cognacrood en goud (nou ja,..geel)op snee), zou ik liever via De Slegte(2e hands boekhandel) aanschaffen. Het pakket kasttekeningen zullen er wel niet meer inzitten
Het is wel een fascinerend boek!
Hennie Peters
Contacteer:

dag Frans,

Ik had al op de website van de Slegte gekeken en daar kon ik hem niet vinden.
De tekeningen zitten er volgens de beschrijving nog wel bij (work drawings). Dat is de reden dat ik hem besteld heb. Ik denk dat iemand die de tekeningen na al die jaren nog netjes in het boek heeft zitten er ook zorgvuldig mee omging. Of het is nooit gebruikt.
In beide gevallen wil ik dit boek dus wel hebben, ik had het al besteld voordat ik dit bericht plaatste.

Hennie
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

Dag Hennie,

vorig jaar de oud-hollandsche editie aangeschaft via het Ielgat. Wonderbaarlijk mooi boek, veel tekeningen en prachtig geschreven. Volgens mij iets van 40 euro ofzo voor betaald...maar wel inclusief alle originele tekeningen !!

Goede investering.

Erik
Hennie Peters
Contacteer:

Mijn exemplaar stond geprijst voor 34 euro maar met de verzendkosten erbij zal het ook niet ver van de 40 afzitten.
Kun jij me vertellen hoeveel tekeningen erbij horen te zitten ?
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Hennie,

De Schotman van 1948, derde druk (en de 4e druk uit 1977 uiteraard), is de beste. Het heeft achterin 3 vellen van elk 4 A-viertjes aan weerskanten bedrukt met werktekeningen van diverse kasten.

Voor een beginner is het geen gemakkelijke kost. Het geeft voor veel problemen meerdere oplossingen en jij, zonder ervaring, moet zelf maar uitzoeken wat de beste oplossing is.

Houd er rekening mee, dat het een bewerking is en meer dan 60 jaar geleden is geschreven en Wedmore's Manual of Beekeeping als grondslag heeft.

!Piet
weertman
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door weertman »

Prijs is volgens mij normaal

In de verkooplijst 44 Bijen en bijenteelt van Boekhandel-Antiquariaat
Stokroos-Papyrus uit Deventer van vorig jaar stond dit boek te koop voor Euro 45,00 en dan de 4e druk

Zelf heb ik vorig jaar dit boek via de tweedehands boeken van Marktplaats.nl gekocht.
Ook 4e druk voor Euro 30,00,boek was in perfecte staat

Manni

is EUR 34,09 een redelijke prijs ?

groet,
Hennie

P.S.
Deze staat ook nog op de website:

[#17172] --. Handboek der moderne bijenteelt. Vrij bewerk naar E.B.Wedmore. 3e druk. Amst., n.d. XVIII,753 pp. 74 plts, 146 figs. Cloth. 22,73 * The work drawings are missing.

http://www.xs4all.nl/~rorostef

Harmen vd Ende
Contacteer:

Bericht door Harmen vd Ende »

citaat:

[#6825] Joustra,Joh.A. Het bijenboek. Practisch handboek der bijenteelt. 3e druk. Goes, 1941. 536 pp. Ills. H.cloth, loose. 25,-

Dag Hennie,

momenteel ben ik het jubileum boek van de bond aan het lezen, en was ook aan het zoeken naar een goed boek, en toevallig wilde ik het boek van Joustra ook bestellen. Hij had het dus jammer genoeg niet meer.
Na wat gespeur op het internet en reaktie bij het forum over de andere bijenbond, heb ik maar een bod gedaan om de tweede druk van Joustra 1931?!. Dit moet ik nog afwachten of ik het krijg.
Ik geloof anders dat ik Frans zijn raad opvolg en bij de Slegte een verzoek indien dat ze het opsporen voor me. Dit werkt prima trouwens, je moet soms wel redelijk lang wachten.
Sucses met je speurtocht

Groeten Harmen
Plaats reactie