Waarschijnlijk val ik onder de categorie 'galanthofielen'!
Duizenden sneeuwklokjes hebben in mijn tuin gedanst en gezwierd en het boek over deze melkbloemen ga ik zeker kopen.
*
In de APELDOORNSE COURANT van 26-02-'03 stond over dit boek, het volgende (Fr.:wat ingekort):
Boek alleen over de sneeuwklok
van een onzer verslaggevers
26 FEBRUARI 2003 - ANKUM - De naam galanthofiel moet je verdienen'˜, zegt oud-Ankummer Gert-Jan van der Kolk. Hij verdient die naam echter volop, want hij is mede-auteur van het eerste Nederlandse boek over de galanthus, het sneeuwklokje.
Sneeuwklokjes - Over bloemen, galanthofielen en andere zaken luidt de titel van het met afbeeldingen en fotos rijk geïllustreerde, bijna honderd pagina's tellende boek; een uitgave van Terra/Lannoo.
Hovenier Van der Kolk schreef het boek samen met publiciste/biologe Hanneke van Dijk, die behalve voor tuintijdschriften ook schrijft voor een landelijke krant. Beiden ontmoetten elkaar in 1999 bij een boekpresentatie en kwamen vorig jaar maart op het idee samen een sneeuwklokjes- boek samen te stellen.
Een uitgever was snel gevonden en doordat de kennis in huis was, leverde het schrijven weinig problemen op. Veel aspecten van het sneeuwklokje komen aan bod: de historie, het verzamelen (op kaarten, bekers, broches en dergelijke: galanthophia), kunst (dichtkunst, liedjes, schilderkunst), ziekten, botanie (beschrijving van bladtypes, alle wilde soorten, moeilijke en gemakkelijke culturen),cultivars (selecties van planten en kruisingen). Er zijn nu ongeveer negentien soorten en vijfhonderd cultivars, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen bloeitijd, tekening, kleur en vorm. De meest voorkomende is de galanhus nivalis (voor 99 procent in de Hollandse tuinen), daarnaast bestaat de plicatus (op landgoederen voorkomend, maar lastig te houden) en de grootbloemige elwesii.
*
Meer weten over sneeuwklokjes?
Surf naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=299
galanthofiel koopt boek
Moderator: maartenkleijne
-