Wat voor bijen zijn dit

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Knientje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 22 apr 2003, 00:29
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Wat voor bijen zijn dit

Bericht door Knientje » di 22 apr 2003, 00:37

Ik heb deze foto op 17 april 2003 in Sluiskil (Zeeuws-Vlaanderen)gemaakt en aangezien ik zelf geen verstand van bijen heb, wil ik weten wat voor bijen het zijn en waarom ze zo'n boom uitkiezenAfbeelding

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Wat voor bijen zijn dit

Bericht door Frans vanTongeren » di 22 apr 2003, 09:09

Dag Knientje,
In ieder geval zijn het geen solitaire bijen...
Het zullen honingbijen zijn die elkaar niet kunnen missen.
De kleur is nogal donker, dus zullen het geen Nieuwzeelandse of Buckfastbijen zijn; die zijn wat meer oranje. Het zullen Cranica's of wellicht 'bastaardbijen' zijn van Hollandse huize!
De bijen (een zwerm met een koningin van het vorig jaar) hebben hun kast verlaten en zijn op zoek naar een andere woonplek. Ze zijn het brede kanaal tegengekomen en daar schrikken ze van terug. Erover vliegen maakt ze onzeker.
Daarom zijn ze neergestreken op de boom en hebben speurbijen uitgestuurd om ..een holle boom. een spouwmuur of een schoorsteen op te zoeken als woonoord.
De kast waar ze uitkomen zal binnen vier km zijn te vinden. In die kast zijn een soort wiegjes(moerdoppen) opgetrokken waar een nieuwe koningin uit geboren zal gaan worden.
De afgelopen winter zijn er nogal wat bijenvolken gestorven.
Een internet-imker uit Sluiskil zal nu zijn schepkorf pakken en .. deze bijen een nieuwe woning aan gaan bieden op zijn bijenstalletje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten