zwavel als bestrijdingsmiddel in fruit

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
dickvanleeuwen
Contacteer:

zwavel als bestrijdingsmiddel in fruit

Bericht door dickvanleeuwen »

Beste Collega imkers,

Een deel van mijn Carnica bijen stonden dit jaar bij een fruitteler welke chemisch synthetisch spuit. Mijn bijenstal staat op een landgoed met biologisch fruit. Daar spuit men vooral met zwavel. Nu heb ik de indruk dat de bijen reageren op die zwaveldampen. Het viel me dit jaar op dat de bijen bij de "Stewardspuiter" veel rustiger waren dan op het landgoed. Zijn er imkers die ervaring hebben met het spuiten van zwavel?

Bijgewerkt door - dickvanleeuwen op 12/05/2003 23:23:00
Imkerij Westland
Contacteer:

Re: zwavel als bestrijdingsmiddel in fruit

Bericht door Imkerij Westland »

Dick,
Ik heb bijen in kassen staan waar gedurende de nacht enkele uren zwavel verdampt wordt. Daar de hoeveelheden vrij gering zijn heb ik geen nadelen t.a.v. de bijen kunnen vaststellen. Wel blijft zwavel een niet gezond goedje voor de bijen maar indien de hoeveelheid beperkt is valt het mee. In jouw geval waar zwavel buiten gebruikt wordt kan ik me helemaal geen negatief effect op de bijen voorstellen (of het moet tijdens de bloei van de bomen gebruikt zijn). Veelal wordt zwavel gebruikt om diverse meeldauw (het kwaad) te bestrijden en wordt hier tegenwoordig meer gebruik van gemaakt als in het verleden. Een 25 jaar geleden was er bij mij in de buurt minder meeldauw door de zuurdere lucht (meer uitstoot zwaveldioxide = uitlaat gassen).
Maarten
Plaats reactie