Buckfast, maagdelijke moertjes over

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Buckfast, maagdelijke moertjes over

Bericht door Kroese » di 20 mei 2003, 00:52

Beste Imkers,
De teelt van de moeren is weer begonnen. De 1e serie is goed gelukt. Ik heb er nog wat in de aanbieding voor de liefhebbers. Maandag 19 Mei begon het uitlopen.
Het zijn dochters van een Moer die ik vorig jaar heb ontvangen van de Zweedse teler Ulf Grohn. Wetend dat die niet zo veel meer verstuurd, is dit een unieke kans om nog wat nateelt materiaal van deze teler te bemachtigen. Ze hebben een prachtige Buckfast kleur.
Ze kosten E 3,- per stuk. Versturen doe ik niet, dus halen in Apeldoorn. De 2e serie die ik kleiner heb opgezet komt ongeveer Dinsdag 27 Mei uit. Of ik daar genoeg van over houd is afwachten.

Groeten Hennie Kroese........

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Buckfast, maagdelijke moertjes over

Bericht door Kroese » wo 21 mei 2003, 00:16

De 1e serie is op. Het leek wel of onze leden de koninginnen feromonen geroken hadden.

De 2e serie van de zelfde UG moer loopt op 27/28 Mei uit.

Groeten,
Hennie Kroese........

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buckfast, maagdelijke moertjes over

Bericht door Erik Speksnijder » wo 21 mei 2003, 22:23

Hoi Hennie,

Vorige week had ik het genoegen om een collega imker te mogen helpen, die via de bijenmarkt in Veenendaal, vorig jaar 2 jonge moertjes van jou had gekregen. Van die 2 moertjes is er eentje verloren gegaan, maar de andere is inmiddels uitgegroeid tot een pracht van een volk met zeer rustige bijtjes. De bruidsvlucht heeft bij mijn bijenstalletje plaats mogen hebben en de bijtjes zijn derhalve vermoedelijk een kruising van buckfast en carnica geworden; gelet op het gedrag een prima combinatie.
Opvallend vond ik het trouwens om te zien, dat de moer van dit volk zeer(!) traag over de raat bewoog en toch in staat blijkt om 2 broedkamers van onder tot boven netjes te beleggen.


Erik

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Buckfast, maagdelijke moertjes over

Bericht door Kroese » wo 21 mei 2003, 23:56

Hoi Hennie,

Vorige week had ik het genoegen om een collega imker te mogen helpen, die via de bijenmarkt in Veenendaal, vorig jaar 2 jonge moertjes van jou had gekregen. Van die 2 moertjes is er eentje verloren gegaan, maar de andere is inmiddels uitgegroeid tot een pracht van een volk met zeer rustige bijtjes.
Erik
Hallo Erik,

Ik had al mijn zakken gevuld met moertjes van die lijn. Maar verder niet echt veel meer verkocht. Ik had een groot bord op mijn rug moeten plakken. Maar dat vond ik toch iets te veel van het goede.

Leuk om te horen dat die moer het goed doet. Ik heb meer positieve reacties over die lijn gehad, en ook zelf ervaren.

Je weet ik geef uitval garantie in het zelfde jaar. Dus je had even in Apeldoorn langs moeten komen, dan had je een nieuwe gekregen.
(Beetje ver weg, vanuit jouw woonplaats he! )

Groetjes
Hennie Kroese....

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Buckfast, maagdelijke moertjes over

Bericht door wilde » do 22 mei 2003, 12:08

Hallo Erik en Hennie,
Ook ik heb meteriaal van Ulf Grohn via omlarven bij Piet Verkooijen in 2002. Ik ben het eens met de zachtaardigheid en activiteit, maar bij mij is de zwermtraagheid niet aanwezig. Dat is jammer.
Mijn beste F1 volk van deze lijn had op 24 april doppen met larven in de pap. Daarna heb ik om de 9 dagen opnieuw doppen moeten verwijderen, het laatst op 20 nei: 5 gesloten doppen. De moer was nog aanwezig. Het volk heeft dit voorjaar ongeveer 25 kg honing gehaald, die er nog op staat.

Van een zustervolk dat er veel op lijkt, maar iets minder doppen aanzet, heb ik een veger genmaakt voor Thomas ter Heide (heidecap).
Dit jaar staat op Ameland een darrenlijn van dezelfde Zweedse afkomst.
Ik ben dus niet geheel tevreden met deze lijn (UG00590).
Een andere Buckfastlijn is bij mij ook niet geheel zwermvrij dit jaar. Mogelijk dus weersinvloeden.

Met Buckfastgroeten, Albert

A.Verwoert
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 23 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buckfast, maagdelijke moertjes over

Bericht door A.Verwoert » do 22 mei 2003, 12:31

Arend Verwoert

Dag Henny,

Ik hoorde in Veenendaal van Henk Kok dat volgende week dinsdag Henk Noppe naar jou toegaat om Moeren te halen nu, is mijn vraag heb jij er nog 2 over?
Afgelopen jaar ben ik 4 volken kwijt geraakt 1 was in het voorjaar verdwenen de andere kasten waren er 3 die de koningin kwijt waren, dus ik ben aardig uitgedunt en wil weer wat op sterkte zien te komen,ik heb een kastje van Haalmans uit Nuenen op de bijenmarkt in Veenendaal gekocht maar deze moer is ook dood .

A.Verwoert
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 23 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buckfast, maagdelijke moertjes over

Bericht door A.Verwoert » do 22 mei 2003, 12:33

Arend Verwoert

Ik ben mijn email adres vergeten bij deze:A.Verwoert@ptcplus.com

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Buckfast, maagdelijke moertjes over

Bericht door wilde » vr 23 mei 2003, 21:59

Ze hebben een prachtige Buckfast kleur.
Hennie, dat is toch geen verkoopargument? Wat maakt de kleur nou uit?
Uniforme Buckfastkleur bestaat niet.
Ik heb ik de loop van de jaren geheel gele gehad tot zeer donkere, allemaal afkomstig van gerenommeerde telers. De eigenschappen zijn de enige bepalende factoren. Karl Kehrle maakte met de kleuren korte metten: volkomen onbelangrijk, zo ook een vleugelindex en dergelijke uiterlijkheden. Het gedrag moet bepalend zijn!
Groetend, Albert

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buckfast, maagdelijke moertjes over

Bericht door Piet Jager » vr 23 mei 2003, 23:13

Karl Kehrle maakte met de kleuren korte metten
Niet helemaal, want hij had het liefst moeren met een leerbruine kleur, met zoveel mogelijk verwantschap aan de Ligurische bij (Italie).

!Piet

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Buckfast, maagdelijke moertjes over

Bericht door wilde » za 24 mei 2003, 13:38

Ja Piet, zoiets zou je kunnen concluderen uit zijn volgende uitspraak:
'In de donkere, leerbruine Ligustica hebben we een combinatie van eigenschappen, die gunstig zijn voor de teelt en de productie, waaraan zij het te danken heeft, dat we deze bij in bijna alle werelddelen aantreffen.'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten