Op 23 mei heb ik 4 koninginnen in een 4 in 1 bevruchtingskastjes gezet en naar ons plaatselijk bevruchtingstation gebracht. een week of twee later waren er drie bevrucht en aan de leg. in het 4de bevruchtingskastje was een heel mooi raatje gebouwd en de koningin liep er rustig in het rond. Na 4 weken nog niet aan de leg. Ik heb haar niet opgeruimd omdat ik haar wilde merken en op onze open dagen aan de bezoekers tonen zodat ze konden zien hoe een majesteit er met een rugnummertje uitziet. Ze konden dat ook in een grote observatiekast bekijken maar toch vond ik dat ook het bevruchtingskastje wel leuk was. Op 27 juni wilde ik haar gaan merken en tot mijn ontsteltenis zag ik een paar celletjes gesloten werstersbroed. De rest van de celletjes bevatte eitjes en hier en daar wat stuifmeel en honing. Op onze open dag vertelde een imker dat als een koningin de eerste week niet bevrucht wordt ze na een week of drie nogmaals bronstig wordt. Is dat waar, en kan iemand dit verhaal bevestigen.
Groetjes Henk Vermeulen.
Bruidsvlucht - tweede?????????
Re: Bruidsvlucht - tweede?????????
Als je op 27 juni gesloten broed hebt dan was die moer al van 17 juni aan de leg : van 23 mei tot 17 juni is ongeveer 3 weken. Een moer wordt bronstig op de 5de dag na haar geboorte, en blijft ongeveer 28 dagen bronstig. Er is dus helemaal geen mirakel gebeurd of een "onbevlekte ontvangenis" (dat zou trouwens alleen maar darren gevenOp 23 mei heb ik 4 koninginnen ...

mvg,
Hugo (de halve bij, zo zuiver en zo zoet ...)
Nobodies prefetc
-
- Imker sinds: 1986
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica KI, f1
- Contacteer:
Beste Hugo.
Dat er geen wereldwonder gebeurt zou zijn had ik wel verwacht.
Maar ik dacht, zoals oudere imkers mij ooit hebben geleerd, dat een jonge koningin na een dag of vijf op bruidsvlucht gaat en maximaal een dag of zes bronstig is. Dus einde bronsttijd als ze elf dagen oud is. Daarna gaat ze vrijwel meteen aan de leg als er tenminste geen gesloten broed in het volk aanwezig is. In dit geval was er geen gesloten broed. Jij verteld dat ze bijna 28 dagen bronstig kan zijn dus ze kan ook bij slecht weer bevrucht worden want 28 dagen slecht weer dat gebeurt niet vaak.
Weer wat geleerd---------- Dank je voor je uitleg.
Groetjes Henk Vermeulen.
Dat er geen wereldwonder gebeurt zou zijn had ik wel verwacht.
Maar ik dacht, zoals oudere imkers mij ooit hebben geleerd, dat een jonge koningin na een dag of vijf op bruidsvlucht gaat en maximaal een dag of zes bronstig is. Dus einde bronsttijd als ze elf dagen oud is. Daarna gaat ze vrijwel meteen aan de leg als er tenminste geen gesloten broed in het volk aanwezig is. In dit geval was er geen gesloten broed. Jij verteld dat ze bijna 28 dagen bronstig kan zijn dus ze kan ook bij slecht weer bevrucht worden want 28 dagen slecht weer dat gebeurt niet vaak.
Weer wat geleerd---------- Dank je voor je uitleg.
Groetjes Henk Vermeulen.
-
- Contacteer:
Vanmiddag ca 15.30 uur was het bij een van mijn Einwabe-kastjes erg druk. De bijen liepen onrustig in en uit en misten duidelijk de moer. Terwijl ik stond te kijken schoot de moer plotseling naar binnen en een paar tellen later kwam ze weer in vol ornaat naar buiten en ging op de vleugels ins blaue hinein. Veel bijen gingen mee, maar niet ver en bleven ca 8 meter boven en rond het kastje cirkelen. Ze zochten in de struiken naar een geschikte hangplek. Na ca 7 min. sloeg het zwermpje terug op het kastje en even later landde de moer op het vliegplankje en ging vlot naar binnen. Tegen de avond het kastje bekeken. Volop broed/eitjes, ruim voer en geen enkele dop. Ook geen speeldopje of wat er op leek. Er was geen enkel celletje meer leeg om haar eitjes af te zetten. Wat was hier aan de hand???
Op 30 mei had ik het Einwabe-kastje gevuld met bijen en een pas uitgelopen moer. Ruim voorzien van Apifonda en na 9 dagen was ze aan de leg. Het raatje was al snel helemaal belegd en op 14 juni ging ik 14 dagen met vakantie. Vanmiddag (dus drie weken later) zou ik even op voer controleren en zag toen wat ik zojuist omschreef.
Was ze dan toch in een tweede bronst-cyclus om even bij(en) te tanken?
!Piet
Op 30 mei had ik het Einwabe-kastje gevuld met bijen en een pas uitgelopen moer. Ruim voorzien van Apifonda en na 9 dagen was ze aan de leg. Het raatje was al snel helemaal belegd en op 14 juni ging ik 14 dagen met vakantie. Vanmiddag (dus drie weken later) zou ik even op voer controleren en zag toen wat ik zojuist omschreef.
Was ze dan toch in een tweede bronst-cyclus om even bij(en) te tanken?
!Piet
-
De koningin van Piet had nog zin in een vrijpartijtje toen ze reeds vijf weken oud was!!
Sommeijer (Rijksuniversiteit Utrecht) schrijft in de Imkers Encyclopedie dat:
Jonge koninginnen in staat zijn te paren vanaf de zesde dag. Als ze ouder zijn dan drie weken, kunnen ze dat niet meer; de bronstperiode is dan voorbij
-
Het kastje van Piet zat propvol!
De koningin zag daar geen toekomst in en besloot te gaan zwermen uit ruimtegebrek.
Haar bijen waren nog voornamelijk huisbijen en wilden niet meegaan uit onervarenheid met het buitengebied.
Ze vlogen wel, maar bleven dicht bij huis.
'Tja' dacht Zij, 'zonder volk..,geen overleven.
Ik moet de pensionado wakker zien te krijgen; met een drieramertje zou ik al blij zijn!'
Sommeijer (Rijksuniversiteit Utrecht) schrijft in de Imkers Encyclopedie dat:
Jonge koninginnen in staat zijn te paren vanaf de zesde dag. Als ze ouder zijn dan drie weken, kunnen ze dat niet meer; de bronstperiode is dan voorbij
-
Het kastje van Piet zat propvol!
De koningin zag daar geen toekomst in en besloot te gaan zwermen uit ruimtegebrek.
Haar bijen waren nog voornamelijk huisbijen en wilden niet meegaan uit onervarenheid met het buitengebied.
Ze vlogen wel, maar bleven dicht bij huis.
'Tja' dacht Zij, 'zonder volk..,geen overleven.
Ik moet de pensionado wakker zien te krijgen; met een drieramertje zou ik al blij zijn!'
-
- Contacteer:
Hallo Piet,
Zoiets heb ik wel eens gezien, alleen was de moer toen nog niet aan de leg. Wel zag ik dan het bevruchtingsteken uit haar achterste fladderen, wat de werksters dan trouw verwijderen na enkele uren, want dat deden ze niet meteen.
Als je geen bevruchtingsteken hebt gezien heeft ze niet gepaard.
Maar waarom ze dan wel er uit vloog bij jou begrijp ik ook niet. Ik zet altijd zo gauw ik eitje zie het bevruchtingskastje op koninginnerooster, dus dan kan ze er niet meer uit. Vooral bij moertjes die bv in Lemmer zuiver zijn bevrucht vind ik dat belangrijk.
Ed Pieterse
Zoiets heb ik wel eens gezien, alleen was de moer toen nog niet aan de leg. Wel zag ik dan het bevruchtingsteken uit haar achterste fladderen, wat de werksters dan trouw verwijderen na enkele uren, want dat deden ze niet meteen.
Als je geen bevruchtingsteken hebt gezien heeft ze niet gepaard.
Maar waarom ze dan wel er uit vloog bij jou begrijp ik ook niet. Ik zet altijd zo gauw ik eitje zie het bevruchtingskastje op koninginnerooster, dus dan kan ze er niet meer uit. Vooral bij moertjes die bv in Lemmer zuiver zijn bevrucht vind ik dat belangrijk.
Ed Pieterse
-
- Contacteer:
Ed / Frans,
Diezelfde avond heb ik in de bevruchtingscassette een vliegertje gemaakt, door het (te) volle Einwabe-kastje te verwisselen met een lege Einwabe-kastje. Hierin heb ik die bewuste moer gedaan en de vlieggatdraaischijf op 'werkbijenstand' (koninginnenrooster) gezet, zodat ze niet nog een keer kan uitvliegen. Tegelijkertijd de moer even gemerkt. Wat was ze mooi!
!Piet
Diezelfde avond heb ik in de bevruchtingscassette een vliegertje gemaakt, door het (te) volle Einwabe-kastje te verwisselen met een lege Einwabe-kastje. Hierin heb ik die bewuste moer gedaan en de vlieggatdraaischijf op 'werkbijenstand' (koninginnenrooster) gezet, zodat ze niet nog een keer kan uitvliegen. Tegelijkertijd de moer even gemerkt. Wat was ze mooi!
!Piet