samenhang?

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
samenhang?

Bericht door Romée van der Zee » wo 23 jul 2003, 23:58

Kiezen prikkelbare imkers een bijenras met geringe nestverdediging (steeklust)?

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: samenhang?

Bericht door Piet Jager » do 24 jul 2003, 10:39

Ik denk, dat die twee verschillende gedragskenmerken niet zoveel met elkaar te maken hebben en het lijkt me sterk dat ze bij de keuze voor een zachtaardig bijenras/-stam/-lijn daarin, bewust noch onbewust, een rol zouden spelen.

!Piet

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: samenhang?

Bericht door Romée van der Zee » do 24 jul 2003, 11:43

Een aardig gedachtenexperiment is de berichtenreeksen op het forum lezen waarin mensen enigzins met elkaar over hoop liggen. Turf vervolgens welke bijenras ze verzorgen. Het gaat niet om de imkernamen, maar om de bijenras verdeling. Je zou dan kunnen vergelijken met het landelijk gemiddelde.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: samenhang?

Bericht door Frans vanTongeren » do 24 jul 2003, 12:31

Mensen die alles onder controle willen hebben (en dus ge-irriteerd raken door 'vrije vogels') willen ook voorspelbare bijen hebben. Dus bijen die geen onvoorspelbaar steekgedrag vertonen.
Bij avonturiers, zoals onze leading lady, zal die voorspelbaarheid niet zo van belang zijn.; ze ziet wel wat er gebeurd en kan aangenaam verrast zijn!
Zaken die geen 'gedrag' vertonen, zoals b.v. technische zaken vallen niet onder dit logo.
Ook avonturiers zullen dit soort zaken graag onder controle willen hebben.

wendy
Berichten:79
Lid geworden op:za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: samenhang?

Bericht door wendy » zo 17 aug 2003, 00:08

dag Frans,

Je antwoord roept bij mij vragen op.
Ik word nieuwschierig naar Romee, wat maakt van haar een avontuurier?
Wat bedoel je met technische zaken?

Wendy

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: samenhang?

Bericht door Frans vanTongeren » zo 17 aug 2003, 13:29

Dag Wendy,
Ik lees op je profiel dat jij clientconsulent/sociaaltherapeut
bent; dat verklaart wellicht jouw interesse.
Romee geeft op haar profiel aan dat ze ontwerpster is; dan moet ze toch het avontuur in lijf en geest hebben zitten. Iets nieuws zal haar dan boeien en ze zal er naar op zoek zijn.
Dat blijkt wel uit haar niet bezitten van voorspelbare rasbijen, uit het niet gebruiken van varroa-bestrijdingsmiddelen en uit het steeds weer bedenken van nieuwe elementen op http://www.bijenhouden.nl
Met het 'technische' bedoel ik het functioneren van de website. Dat moet 100% kloppen,vindt Romee. Ze wordt kwaad als providers mankementen vertonen.
-
Ik heb niks verklikt hoor over Romee; het valt/viel allemaal te lezen!
De conclusies heb ik aan/bijeen geklikt/gesprokkeld.

wendy
Berichten:79
Lid geworden op:za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: samenhang?

Bericht door wendy » zo 17 aug 2003, 17:23

dag Frans,

Na jou uitleg,(waarvoor dank) ben ik ook maar eens gaan kijken naar een aantal actieve forumbezoekers, wel aardig om iets meer achtergrond te hebben.

Dag Romee,
Als antwoord op je vraag :

Kiezen prikkelbare imkers een bijenras met geringe nestverdediging (steeklust) ?

Je eerste volk krijg je toch meestal?? dus is dan geen bewuste keuze.
Verder zal een rustige imker ook rustig in het volk werken, gevolg... rustige bijen, onafhankelijk welk ras het is.
Als een imker ongeduldig is of op een niet geschikt moment in het volk gaat werken, of allerlei ingrepen toepast die het volk niet zo waarderen, dan gaat het dus fout.
Gaan deze imkers daarna een zachtaardig ras kopen, dan zegt dat iets van de manier van kijken naar jezelf en je handelingen en de conclusie die je daaruit kunt trekken.
Het zegt meer hierover dan over de prikkelbaarheid van de imker.
Verder kan ik ook mee gaan in de opmerking van Frans over controleerbaarheid.
Je bent erg creatief in het vinden van onderzoeksvragen, zo ook "het overhoop" liggen met elkaar.
Leuk om te onderzoeken, maar het wordt wel eenzijdig als je het alleen koppelt aan actie/ reactie van dit forum.
Zou je het ook kunnen koppelen aan de hoeveelheid tegennatuurlijke ingrepen bij de volken die de imkers toepassen?

Wendy

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: samenhang?

Bericht door Romée van der Zee » zo 17 aug 2003, 18:18

Dag Romee,
Als antwoord op je vraag :

Kiezen prikkelbare imkers een bijenras met geringe nestverdediging (steeklust) ?

Je eerste volk krijg je toch meestal?? dus is dan geen bewuste keuze.
Dag Wendy. Ik weet niet of nog steeds iedereen zijn eerste volk krijgt. Ik hoop het wel, want het is een mooie traditie. De keus waar ik op doel ligt later in de tijd. Op het moment dat blijkt dat je moeren, larfjes, of aangeblazen doppen kunt kopen/krijgen en daarmee kunt kiezen voor een bepaald bijenras.
Verder zal een rustige imker ook rustig in het volk werken, gevolg... rustige bijen, onafhankelijk welk ras het is.
Het ene bijenras is onrustiger dan het andere als gevolg van genetische verschillen. Zeker hybriden kunnen een behoorlijke nestverdediging hebben, waarmee ook een rustige, kundige imker geconfronteerd kan worden.
Als een imker ongeduldig is of op een niet geschikt moment in het volk gaat werken, of allerlei ingrepen toepast die het volk niet zo waarderen, dan gaat het dus fout.
Mee eens.
Gaan deze imkers daarna een zachtaardig ras kopen, dan zegt dat iets van de manier van kijken naar jezelf en je handelingen en de conclusie die je daaruit kunt trekken.
Je hebt gelijk voorzover een slechte ervaring door eigen schuld het motief is om de koningin te vervangen door een raskoningin. Ik denk dat heel andere motieven de overhand hebben. B.v. een moer die zeer steeklustige werksters produceert. Daarnaast kun je ook denken aan de behoefte aan dieren met een groot aaibaarheidsgehalte. Verder is pijnvermijding dominant in onze samenleving aanwezig. Als steken vermeden kan worden door selectie, dan zullen veel mensen dat willen. Alles wat ik daar nu meer over zeg, leidt af van de stelling. Lees eventueel over mijn eigen keuze voor Buckfast indertijd http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=512 . Ik heb er gelukkig afstand van genomen.
Het zegt meer hierover dan over de prikkelbaarheid van de imker.
Als ik je goed begrijp, zeg je dat het onrustig opereren van de imker bepalend is voor de overgang naar een zachtaardig ras. Corrigeer me als ik het verkeerd lees. Je zou in mijn stelling prikkelbaar door onrustig willen vervangen? Lijkt me niet veel verschil.
Verder kan ik ook mee gaan in de opmerking van Frans over controleerbaarheid.
Je bent erg creatief in het vinden van onderzoeksvragen, zo ook "het overhoop" liggen met elkaar.
Leuk om te onderzoeken, maar het wordt wel eenzijdig als je het alleen koppelt aan actie/ reactie van dit forum.
:) Er zijn zeker meer factoren. Je moet ergens beginnen.
Zou je het ook kunnen koppelen aan de hoeveelheid tegennatuurlijke ingrepen bij de volken die de imkers toepassen?

Wat denk je?
Zelf denk ik het niet. Broeder Adam, de samensteller van de Buckfastbij, was een echte controlefreak. Zijn uitgangspunt was echter om met zo min mogelijk ingrepen een zo hoog mogelijk rendement te halen. Zo maakte ik mee dat hij bij een controle uit alle volken met een beetje propolis de moeren verwijderde. Zwermtraagheid was ook belangrijk, dan hoefde je geen zwermcontrole toe te passen, en konden de drachten optimaal benut worden.

Er zijn ook prikkelbare mensen die juist het gevaar opzoeken (counterpersonality). Die zouden bij wijze van spreken niet rusten voordat ze geafrikaniseerde bijen in hun achtertuin hadden. Dat is wel een zwak punt in mijn stelling.
Leuk dat je de stelling serieus oppakt Wendy.
grtn
Romée

Bedankt voor je beschrijving Frans, ik ben een ontwikkelaarster in hart en ziel.

wendy
Berichten:79
Lid geworden op:za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: samenhang?

Bericht door wendy » zo 17 aug 2003, 23:01

dag Romee,

Je hebt natuurlijk gelijkl dat het ene ras zachtaardiger is dan een ander ras, dit was een ongenuanceerde uitspraak van me.
Wat ik er mee wil zeggen is dat ook een mengelmoes van genetische bijen , ook zachtaardig kunnen zijn.
Zoals mijn eigen bijen een mengelmoes zijn, maar bijzonder zachtaardig!
Een van mijn volken heb ik weggegeven, binnen een paar maanden was het een vervelend steekvolk geworden, of er een moerwisseling had plaatsgevonden is niet te achterhalen.

Het zegt meer hierover.....
Hier bedoel ik mee de manier hoe je naar je eigen handelen kijkt, jezelf afvragen waarom steekt de bij, wat doe ik verkeerd?, waarom vind ik steken zo vervelend? wie bepaald hier wat goed is voor het volk? dus wat uitgebreider dan onrustig of prikkelbaar.

ook de aaibaarheidsfactor en pijn vermijding van veel mensen spelen zeker mee, ook dat vind ik de moeite waard om ieder bij zichzelf eens bij stil te staan. moeten we kost wat kost dit vermijden ten koste van wat??? we kunnen toch niet alles overzien?

Veel in de volken werken, zonder rekening met de stemming van een volk te houden, veroorzaakt zeker ook onrust en meer steken.

Het lijkt erop dat we beiden de antroposofie als achtergrond hebben.
klopt dat bij jou??

groet Wendy

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: samenhang?

Bericht door Romée van der Zee » ma 18 aug 2003, 23:17

dag Romee,
....
Hier bedoel ik mee de manier hoe je naar je eigen handelen kijkt, jezelf afvragen waarom steekt de bij, wat doe ik verkeerd?, waarom vind ik steken zo vervelend? wie bepaald hier wat goed is voor het volk? dus wat uitgebreider dan onrustig of prikkelbaar.
Ja, deze vragen maken de imker. Ook wat mij betreft.
Het lijkt erop dat we beiden de antroposofie als achtergrond hebben.
klopt dat bij jou??

groet Wendy
Het gedachtegoed van Rudolf Steiner heeft bij mij vanaf het begin dat ik er mee in aanraking kwam irritatie opgeroepen. Ik ben meer vragend ingesteld. Ik weet te weinig van mezelf, en laat me eerder leiden door mijn gevoel dan door grote levensbeschouwingen. Iets is me vertrouwd of niet. De antroposofie is me te allesomvattend en vreemd.
Ik hoop dat dat je niet teleurstelt.
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten