Amerikaans vuilbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Amerikaans vuilbroed

Bericht door henkv » ma 28 jul 2003, 19:04

Beste medeimkers.

Bij deze laat ik U weten dat er in Soerendonk ( 15 km onder Eindhoven )Amerikaans vuilbroed is geconsteteerd bij de bijen van een imker. Op 28-07-03 vanaf 16.00 is er een vervoersverbod ingesteld in dit gebied. REIZENDE IMKERS LET OP!!!!!!!!!! De autosnelweg A2 Eindhoven - Maastricht valt voor een deel in dit vervoersgebied. ( Vanaf Leende tot Maarheeze )
Meer info.
http://www.minlnv.nl?dossiers/bijen/reg ... osb047.htm
Ik hoop dat ik jullie voldoende heb geinformeerd

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Frans vanTongeren » di 29 jul 2003, 13:11

In DE GELDERLANDER van 29-07-'03 stond het volgende (Fr.:ingekorte) bericht:
Vuilbroed: verboden om bijen te vervoeren
Door onze verslaggever
SOERENDONK - Rond Soerendonk is gistermiddag door het ministerie van Landbouw een vervoersverbod voor bijen ingesteld. Aanleiding hiervoor is de ontdekking van de bijenziekte Amerikaans vuilbroed bij enkele volken van een hobby - imker. In een straal van drie kilometer rond Soerendonk mogen geen bijenvolken meer worden vervoerd. Dit gebied omvat naast Soerendonk ruwweg Maarheeze, Leende, Leenderstrijp, Gastel en een klein deel van Budel.
-
Imker Feijen ontdekte bijna twee weken geleden dat er iets mis was met enkele van zijn bijenvolken. "Toen ik het hok opendeed, stonk het als een riool. Daarop heb ik de RVV gewaarschuwd en gisteren kreeg ik het bericht dat de broedziekte in het laboratorium is vastgesteld." De besmette volken worden vernietigd. Feijen denkt dat het vervoersverbod ongeveer tien imkers raakt.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door dickvanleeuwen » di 29 jul 2003, 16:00

Gisteravond (28 juli) was het zelfs nieuws bij radio 1.
"Met het oog op morgen" sloot met deze mededeling (in gesprek met (Dhr Verbeek?) af om 23:55 uur.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Frans vanTongeren » wo 30 jul 2003, 09:01

HUIB KOEL schreef op 30-07-'03 het volgende bericht:

Dierziekte bedreigt nu ook de fruittelers

Vervoersverbod en ruimingen na uitbraak 'Amerikaans vuilbroed' onder verstuivingsbijen

Het Financieele Dagblad 30 juli 2003

AMSTERDAM - Na de serie uitbraken van dierziekten onder koeien, varkens en kippen, zijn dit keer de bijen het slachtoffer. Zij worden getroffen door het dodelijke vuilbroedvirus. Dat blijkt vooral een bedreiging voor de Nederlandse fruittelers.
Sinds maandagmiddag 16.00 uur is er een vervoersverbod van kracht in Nederland. Ook wordt er weer geruimd door de Algemene Inspectiedienst AID. Plaats van handeling is het Brabantse dorp Soerendonk.
Dit keer zijn het geen kippen met vogelpest, varkens met mkz of koeien met BSE. Het gaat om bijen. In de kasten en korven van een imker is 'Amerikaans vuilbroed' geconstateerd.
De branchevereniging VBBN, de Vereniging tot Bevordering van de Bijenteelt in Nederland, heeft een telefoontje van het ministerie ontvangen met de onheilstijding, zo meldt het secretariaat. 'Een officieel bericht hebben we nog niet binnen. Dat duurt altijd een tijdje.' Volgens voorzitter Jos Plezier is er echter alle reden om de alarmklok te luiden. 'Vuilbroed is een zeer besmettelijke en ernstige ziekte waarvoor eenzelfde aanpak geldt als voor vogel- en varkenspest.'
Voor imkers die vuilbroed constateren, geldt een wettelijke meldingsplicht. Net als bij de recente klassieke vogelpest onder pluimvee wordt na constatering van virus het gebied rond de aangetaste bijenkasten direct afgesloten. Het ministerie heeft een kordon gelegd rond Soerendonk met een straal van drie kilometer. Er mag geen bij in of uit. Dat klinkt als een onuitvoerbare maatregel, want wie houdt de insecten tegen?
Volgens Plezier is dat niet zo'n probleem. Het afgesloten gebied is gelijk aan de maximale vlucht die bijen maken. 'Ze komen niet verder dan drie kilometer van hun kast.'
Vuilbroed kan flinke economische schade aanrichten. Niet alleen bij imkers zelf, maar ook bij hun klanten. Dat zijn niet de kopers van honing, want dat product is slechts bijzaak. Minder dan 5% van het Nederlandse honinggebruik wordt door Nederlandse bijen verzameld.
De belangrijkste klanten van de circa 7000 Nederlandse imkers die zijn aangesloten bij een branchevereniging, zijn fruittelers. De bijenkasten worden tegen vergoeding in boomgaarden en tuinbouwkassen geplaatst om gewassen te bestuiven. Naast appels en peren betreft het de teelt van onder meer aardbeien en courgettes. De toegevoegde waarde van de productie waarin bijen een rol spelen, bedraagt in Nederland naar schatting euro 750 mln per jaar.
Vuilbroed is een virusziekte die een bijenvolk volledig kan vernietigen. Volgens Plezier worden de larven zodanig aangetast dat ze gaan rotten. Een ervaren imker kan een uitbraak vaststellen met de zogeheten luciferproef. 'Als je een lucifer in de larven steekt en je kunt draden trekken, dan is het mis.' Vaak zijn ook de dekseltjes van was ingezakt waarmee de raten zijn afgedekt. Hieronder bevinden zich dan besmette larven.
Amerikaans vuilbroed komt regelmatig voor in het grote honingland Duitsland. In het verleden zijn er in Nederland al meerdere uitbraken geweest, maar ons land was sinds anderhalf jaar virusvrij. 'We dachten dat we ervan verlost waren. Nu is er toch weer een uitbraak geconstateerd', zegt de VBBN-voorzitter. De jongste theorie is dat veel bijen het virus altijd onder de leden hebben. Het duikt echter pas op als een volk verzwakt is. Het zou betekenen dat preventieve maatregelen weinig zin hebben. 'Maar het is nog slechts een theorie', waarschuwt Plezier.
De besmette imker in Soerendonk wordt direct geruimd. Bij het doden van bijen lopen de emoties minder hoog op dan bij het ruimen van varkens en kippen. De branchevoorzitter spreekt niettemin van een 'ruwe procedure' en 'een klap voor imkers'.
De kasten met de bijenvolken worden door de inspectie- en ruimingsdienst AID verbrand. Tevens wordt de apparatuur van de imker zwaar ontsmet of vernietigd. Ambtenaren van de AID zoeken daarna het gebied met een vervoersverbod van buiten naar binnen af op andere besmettingshaarden. Wordt vuilbroed aangetoond, dan volgt onmiddellijke ruiming.
De Nederlandse Bijenhouders hebben al een moeilijk jaar achter de rug met een hoge sterfte onder hun volken. De imkers hebben al veel last van de varroa-mijt. De bestrijding verloopt steeds moeilijker omdat de bijen resistent worden voor het middel fluvalinaat.
Enkele maanden geleden heeft de branchevereniging zich met een brandbrief tot minister Veerman van Landbouw gewend. Opvallend is dat daarin expliciet werd gewaarschuwd voor een uitbraak van vuilbroed.
In de brief schrijven de imkers dat er door alle problemen in hun sector een tekort dreigt aan verstuivingsbijen in Nederland. Het gevolg is dat er meer bijen moeten worden geïmporteerd. Daarmee neemt het risico toe dat er ziekteverwekker smeekomen.
Het gaat niet alleen om het gevaar van vuilbroedimporten, maar ook om nieuwe infectiehaarden. Zo is in Duitsland het Kasmir- virus opgedoken. Het agressieve virus is slechts eenmaal eerder in Europa gesignaleerd, in 1997 in Spanje, en veroorzaakt veel sterfte onder bijen.
Ook rukt de 'small hive beetle' op. Deze kleine kever komt uit Zuidelijk Afrika, maar is tot een plaag uitgegroeid in de Verenigde Staten, Australië en Egypte. De larven van de kever vreten zich een weg door bijenkasten en korven en maken die onbewoonbaar.
De bijenhouders vinden dat de Nederlandse overheid de importbijen strik moet controleren op aanwezigheid van virussen, kevers en andere ziekteverwekkers. De Europese brancheorganisatie van bijenhouder heeft datzelfde bepleit in Brussel.

Bert van Kalles


Huib Koel :cool:

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Frans vanTongeren » wo 30 jul 2003, 13:32

In HET EINDHOVENS DAGBLAD van 30-07-'03 stond het volgende bericht:
Hobby-imker Jo Feijen de dupe van Amerikaans vuilbroed
'Mijn andere bijen zijn zo gezond als een vis'
Door DANIËLLA VAN LAARHOVEN

Woensdag 30 juli, SOERENDONK - 'Ik had er best duizend euro voor over gehad om dit te voorkomen.' Hobby-imker Jo Feijen (70) uit Soerendonk hoopt dat zijn bijen nooit meer worden getroffen door de besmettelijke bijenziekte Amerikaans vuilbroed. Niet zozeer vanwege het vervoersverbod dat het minsterie van Landbouw, Natuurbheer en Visserij (LNV) in een straal van drie kilometer rond zijn bijenkasten in Maarheeze heeft ingesteld. Ook niet omdat vier van zijn kasten met inhoud -zo'n 200.000 bijen- zijn vergast. Maar omdat de telefoon al de hele dag roodgloeiend staat.
Het NOS-journaal, SBS6, deze krant, maar vooral tientallen imkers uit de hele regio geven hem een belletje. Feijen en zijn vrouw zijn geschrokken van de consternatie. Dit hadden zij niet verwacht. 'De imkers zijn ongerust en vragen wat in hemelsnaam de oorzaak is. Ook feliciteerde iemand me omdat ik de eerste ben met vuilbroed dit jaar.'
Twee weken geleden ontdekte Feijen symptomen van Amerikaans vuilbroed in vier van zijn kasten. De kasten stonden op dat moment al enige tijd bij boerderij de Daäsdonke in Maarheeze. Feijen had zijn bijen daar neergezet vanwege de nectarrijke klaver die er groeit. 'Toen ik de kasten opende kwam een soort van rioolgeur me tegemoet', herinnert Feijen zich. 'Vervolgens heb ik een stokje in enkele halflege cellen gestoken. Daaruit kwam een slijmerige gelige draad aan te hangen.'
De imker nam vervolgens contact op met de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees (RVV) van het ministerie van LNV. De constatering werd door hen bevestigd, de oorzaak is nog niet bekend. Maandag is een vervoersverbod ingesteld voor Soerendonk, Maarheeze, Leende, Leenderstrijp, Gastel en een gedeelte van Budel. Hoe lang het verbod gaat duren en of de ziekte zich heeft verspreid is tot op heden niet bekend. 'Afhankelijk van wat de RVV tegenkomt bij de overige imkers in het gebied kan de duur variëren van enkele weken tot enkele maanden', aldus een woordvoerster van het ministerie van LNV.
De bijen zijn niet de eerste hobbydieren die Feijen geruimd zag worden. Eerder werden zijn pauwen en zilverfazanten preventief de dupe van vogelpest. De hobbyist blijft positief. 'Het is gewoon een beetje pech', vindt hij. 'Voor mensen die hun brood ermee verdienen is het veel erger.' In totaal heeft Feijen nu nog eenentwintig kasten in zijn omvangrijke achtertuin staan. 'Die heeft het RVV allemaal gecontroleerd', vertelt de imker opgelucht. 'Mijn andere bijen zijn zo gezond als een vis.'

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Frans vanTongeren » wo 30 jul 2003, 13:37

In het EINDHOVENS DAGBLAD van 30-07-'03 stond het volgende bericht:
-
Infectieziekte
Woensdag 30 juli, Amerikaans vuilbroed is een infectieziekte die door voedsterbijen op de larven wordt overgebracht. Na het voeden worden de cellen verzegeld en tasten de bacteriën de larven verder aan. De pop wordt eerst lichtbruin, dan donkerbruin en sterft daarna. De ziekte is erg besmettelijk voor bijen maar is voor mensen niet gevaarlijk.
Een aantal mogelijke oorzaken van besmetting zijn het voeren van besmette honing of besmet stuifmeel, de kleding van de imker en de aanschaf van reeds gebruikte bijenwoningen en materiaal.
Enkele symptomen waaraan de ziekte is te herkennen: een onregelmatig broednest, veel open of ingezakte cellen in de honingraat en een leem-achtige geur.

henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door henkv » vr 01 aug 2003, 03:08

Beste imkers.

Bedank voor julie resopns in voor dit gebied toch enigzinds moeilijke tijd, tenminste als je verliefd bent op bijen.
Ik hoop jullie eigenlijk over dit onderwerp niet meer te spreken, maar ik heb z'on voorgevoel dat ik dit helaas niet hard kan maken.

Tot over enige tijd.

Henk Vermeulen.




Bijgewerkt door - henkv op 01/08/2003 03:19:49

henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door henkv » wo 06 aug 2003, 12:29

Beste medeimkers.

Uitbreiding vervoersverbod bijen.

Vanmorgen heb ik telefonisch het bericht ontvangen dat er ook thuis bij een imker een kast bijen positief is bevonden voor wat betreft Amerikaans vuilbroed. Deze imker is twee jaar geleden met imkeren begonnen, en stond met een kast op het drachtgebied waarvan de kasten vorige week besmet waren bevonden. Helaas moeten bij deze imker nu ook op zijn thuisstand zijn volken worden vernietigd ( twee kasten )
Vanavond ( woensdag 6-8-03 ) zal het gebied vergroot worden en afgezet met bordjes, waarna morgen met de sceening van alle imkers in het nieuwe gebied begonnen wordt. Zelf val ik met mijn bijenstal nog net buiten het gebied ( 100 meter ). Maar laat toch ook maar screenen.
Ik hoop jullie over dit onderwerp voor de laatste keer gesproken te hebben.

Info nieuw gebied zal vanavond wel op onderstaande site staan:

http://www.minlnv.nl/

Groetjes Henk



12:33:25

Bijgewerkt door - henkv op 06/08/2003 15:48:12

henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door henkv » wo 13 aug 2003, 19:22

Helaas het is weer zover.

Bij een imker in Budel zijn drie kasten besmet verklaard met Amerikaans vuilbroed. Deze imker heeft een veertigtal kasten op zijn bijenstand staan, en zal worden geruimd. Hierdoor is het spergebied aanzienlijk uitgebreid ( 13-08-03 16.00 uur ). In het nieuwe gebied zijn bijna alle imkers al bezocht door de RVV, en er is verder geen besmetting aangetroffen. Het nieuwe gebied bevat veel bos, waardoor er weinig imkerijen aanwezig zijn. Hopenlijk is daardoor het Amerikaans vuilbroed een halt toegeroepen.

Voor detais uitbreiding spergebied zie http://www.minlnv.nl

Groetjes Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten