bestrijding met mierenzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Cretien Wijers
Berichten:5
Lid geworden op:ma 22 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
bestrijding met mierenzuur

Bericht door Cretien Wijers » wo 06 aug 2003, 22:13

ik wil beginnen met de behandeling met mierenzuur (nassenheimer)
echter is de huidige hoge temperatuur overdag nadelig voor de behandeling of maakt de buitentemp. niet zoveel uit ?
Wie heeft hier ervaring mee ?

groetjes uit het Leudal
Cretiën Wijers

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door Frans vanTongeren » wo 06 aug 2003, 23:28

Dag Cretien,
Bij een buitentemperatuur van boven de 25 graden, gaat de verdamping heel heftig en kan de bestrijding voor de bijen.. verkeerd aflopen!

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door heidecap » wo 06 aug 2003, 23:37

Frans, ik heb nog nooit met mierezuur gewerkt, maar ik kan me niet voorstellen dat het klopt wat je zegt.
Men beveelt immers aan pas met mierezuur te gaan werken bij sterke volken omdat je dan een constante temperatuur van ongeveer 34 graden kunt verwachten in en rondom het broednest.
In ieder geval warm genoeg voor verdamping.
Wat is er dan mis met 25 tot bijvoorbeeld 32 graden ??
Ik ga er dan uiteraard van uit dat de kasten in de schaduw mogen staan ...

Groeten, Thomas



Bijgewerkt door - heidecap op 06/08/2003 23:49:23

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door Romée van der Zee » do 07 aug 2003, 00:06

Frans heeft geheel gelijk. Als je een koningin + bijen wilt verspelen moet je nu met mierenzuur behandelen.
Romée

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door heidecap » do 07 aug 2003, 12:01

Frans, jouw bewering klopt inderdaad helemaal.

In de te downloaden folder van PPO-bijen staat e.e.a. op pagina 10 beschreven.

http://www.ppo.dlo.nl/ppo/Sectoren/Bijen.htm

Thomas

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door heidecap » vr 08 aug 2003, 15:06

Frans, Romee,

mijn boven beschreven stelling dat een buitentemperatuur van 30 graden niet uitmaakt voor de mierezuurbehandeling met de NH verdamper blijkt inderdaad te kloppen.
Ik heb dit zojuist bevestigd gekregen door de onderzoekers van PPO bijen.
Dit houdt dus inderdaad in dat er in de folder een fout staat en dat ik gelukkig niet aan mijn logische denkvermogen hoef te twijfelen.

groeten, Thomas

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door Romée van der Zee » vr 08 aug 2003, 16:58

Het is bij deze buitentemperatuur de vraag of de bijen in staat zijn het hele broednest op 35 graden te houden. De verdamping is afhankelijk van de temperatuur in de onmiddelijke omgeving. Dat is niet in, maar in de buurt van het broednest. In de gebruiksaanwijzing van het apparaat staat dat de mate van verdamping gecontroleerd en eventueel geregeld moet worden. Bij de temperaturen die wij nu hebben loop je het risico van een te grote verdamping en dus bijenverlies.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door heidecap » vr 08 aug 2003, 22:37

Beste Romee,

ik snap dat je jouw stellingname probeert goed te praten, maar ik vind het erg gemakkelijk om te beweren dat het een probleem voor de bijen is om bij een buitentenperattur van 25-30 graden de kast op maximaal 35 graden te houden. Mocht je toch vasthouden aan jouw standpunt dan ben ik benieuwd of je misschien hier ook ervaringen mee opgedaan hebt. Of wellicht een ander (Frans?)
Het spreekt vanzelf dat als we over buitentemperaturen spreken dat we over temperaturen spreken van in de schaduw (b.v. bijenstal)
Hier nabij Rotterdam was het de afgelopen dagen ruim boven de 30 graden in de schaduw. Mijn collega-imker werkt al ruim een week met de NH verdamper en alles loopt vooralsnog volgens wens! Bijensterfte ?? Niet bij hem!
Verder is het misschien een idee om met betrekking dit onderwerp ook eens contact op te nemen met PPO-bijen zodat de onderzoekers rechtstreeks input van imkers krijgen i.p.v. suggesties via dit forum.
Dus ?...


groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door Hans van der Post. » vr 08 aug 2003, 22:59

Als dit een keer goed gaat is het niet zo dat het dan altijd bij iedereen goed gaat!

Omgekeerd; bij lage buiten temperatuur wordt er aangeraden om 85% mierenzuur te gebruiken anders heeft het onvoldoende effect!= minder verdamping.
Je kan de conclusie trekken dat bij hoge buiten temp. de verdamping veel hoger is en dan wat ongecontroleerd= heftig verloopt.Er komt te veel mierenzuur damp in de kast.
Bij dit proces wordt er van uitgegaan dat er ventilatie is in samenhang met de temperatuur. Is de buitentemp. te hoog zal er een grotere verdaming plaats vinden.
Ondangs de redenering dat bijen hun omgevingstemp. op 35 c. proberen te houden.
Hans.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door heidecap » vr 08 aug 2003, 23:29

Hans, jij schrijft :


"Je kan de conclusie trekken dat bij hoge buiten temp. de verdamping veel hoger is"

Ik denk dat PPO-bijen bij jouw (ergens op gebaseerde ???) conclusie ook veel baat kan hebben.

Maar, het is natuurlijk een heel verschil of de bijen bij lage temperatuur de 35 graden halen ten opzichte van dat de bijen bij 30 graden de 35 moeten halen ...

Probeer de onderzoekers s.v.p. te overtuigen zodat er een uniform standpunt kan komen.

Mij heb je nog niet kunnen overtuigen...

groeten, Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten