'Parkietje'/zijdeplant

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Piet Jager
Contacteer:

'Parkietje'/zijdeplant

Bericht door Piet Jager »

Zijdeplant (Asclepias syriaca). Opgaand, vast knolgewas. H en B meer dan 1 meter. Volledig winterhard. De ovale bladeren hebben een lengte van 20 cm. Draagt 's zomers aan zijn hangende bloemstengels schermen van kleine, 5-hoornige, paarsig roze bloemen, gevolgd door smalle, eivormige vruchten ('˜parkietjes') met een lengte tot 15 cm en gevuld met zijdeachtige zaadjes.

Afbeelding
Dit is een zeer goede bijenplant met een heerlijke geur en de vrucht lijkt sprekend op een groen parkietje, dat onderste boven hangt. Als je hem eraf knipt en op de rand van een glas water zet, lijkt het net of hij wil drinken. Hij staat bij mij in de tuin.

Afbeelding
!Piet
wendy
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: 'Parkietje'/zijdeplant

Bericht door wendy »

dag Piet,

Bij mij "staat" hij niet in de tuin, hij loopt!
Geplant op een voor mij geschikte plek, "loopt" de plant met uitlopers zo tot een plekje wat voor de plant blijkbaar beter is.
De bijen vliegen er veel op en de parkietjes zijn altijd zeer gewild.
Een plant die ik iedere imker met wat ruimte aan kan raden.

groet Wendy
Piet Jager
Contacteer:

Dag Wendy,

Je hebt gelijk. Hij 'loopt' bij mij naar de zon (oosten). De wortels gaan zelfs onder een bikkelhard tuinpad door naar een betere plek zoeken.
Als je hem 1 keer hebt, hoef je er verder niets aan te doen. Gemakkelijke plant, zeer goed bevlogen door de bijen en een heerlijke geur!

!PIet
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hoi Wendy en Piet,

Ik heb een parkietje gekregen van de buren. Hebben jullie nog tips voor het zaaien (of andere goede adviezen) van deze parkieteplant??

J.P.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Net als JP heb ik wat parkietenstekjes gekregen, in mijn geval met de vermelding: hij doet het overal. En mijn vraag is: als drachtplant, kan ze dan beter in de volle zon staan?
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Nu is het wachten op Piet (of hij weet het antwoord niet [^]).

J.P.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Het is heel simpel; poot de wortels ergens half zon/schaduw vind de plant het niet goed "wandeld" hij in een tijd van een paar jaar naar een betere plek. Zo gebeurd het vaak met planten.
Hans.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Het is heel simpel; poot de wortels ergens half zon/schaduw vind de plant het niet goed "wandeld" hij in een tijd van een paar jaar naar een betere plek. Zo gebeurd het vaak met planten.
Hans.
Zo simpel is het dus niet Hans!
Ik heb geen stekjes, maar bezit alleen een zielig Parkietje. Natuurlijk heb ik weleens vaker wat gezaaid. Het slaagt soms beter dan het ander.

Vragen die bij mij opkomen zijn:
Moeten de zaadjes een koude behandeling ondergaan? Komt het zaad gewoon in de tuin op, dus zaait ie spontaan uit of plant ie hem alleen maar vegetatief voort?? Moet ik tot in het voorjaar wachten of kan het nu al binnehuis etc. etc.

J.P.

J.P.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

JP, kijk naar de natuur. Dat moet jou als biologiestudent toch niet vreemd zijn.[8D]
Als ik niet zeker weet of een koude(vorst)periode nodig is voor de ontkieming, kijk ik hoe en wanneer de zaden vallen in de natuurlijke omgeving en groeiwijze. Als ze dus in het najaar allemaal op (of in) de grond liggen, is dat kennelijk de bedoeling. Het is denk ik alleen anders bij niet inheemse planten. Dat parkietje zou dus wel eens anders behandeld moeten worden misschien. De plant is winterhard (zegt Piet). Dat wil misschien nog niet zeggen dat de zaden of kiempjes dat ook zijn.

In jou geval zou ik de helft van de zaden nu buiten zaaien en de andere helft in het voorjaar. Zaai ze op rijtjes, dan zie je gemakkelijk het resultaat.

Groetend, Albert (ook tuinier)
Piet Jager
Contacteer:

Nu is het wachten op Piet (of hij weet het antwoord niet ).
Jelte,

'k Ben van 29 sept. t/m 4 oktober in Friesland (Burgum) geweest, dus dat wachten klopt! Als je wat eerder had gereageerd, dan had ik je een paar stekken meegenomen.

Thuis gekomen, moest ik eerst ontzettend wennen aan het vernieuwde forum en dat kost me nog veel tijd en moeite.

Van dat zaad weet ik niets af! Bij mij thuis zit dat 'parkietje' er nog net zo aan. Een jaar eerder ging hij echter pluizen.

1. Als proef kun je een deel van het zaad volgend voorjaar stratificeren (diepvries) en daarna zaaien.

2. Een zeer klein gedeelte kun je ook nu zaaien

3. Een ander deel (zonder stratificeren) in het voorjaar zaaien.

Je kunt hem pal in de zon zetten, maar half schaduw is ook goed.

!Piet
Plaats reactie