Zonnebloemen.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

henkv
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Contacteer:

Zonnebloemen.

Bericht door henkv »

Omdat de teelt van mais op een stukje land van 0.5 Ha. totaal niet rendabel is heb ik al enige jaren dit stukje ingezaaid met o.a. Fhacelia, boekweit, bladrammanas en gele mosterd. De insecten zijn hier zeker zo blij mee denk ik. Als het mengsel door elkaar wordt gezaaid, verdringt de ene soort de andere. Dus dit jaar had ik het land in diagonalen ingezaaid zodat ik vier grote vlakken kreeg van een en dezelfde soort. Langs de kant heb ik een strook van 5 meter breed ingezaaid met zonnebloemen. Deze staan nu volop in bloei. Vooral veel hommels doen zich tegoed aan stuifmeel en nectar. Helaas kan ik geen foto maken als er een insect aan het smullen is, de zonnenbloemen zijn zeker een meter of 3.5 groot. Nu heb ik er eentje afgeknipt en in het hart van de bloem zitten diverse druppels vocht. Ik neem aan dat dat nectar is, dus maar even proeven. Het smaakt naar een soort olie, en is niet echt lekker. Ik snap niet dat onze bijen zoiets lekker vinden, en al helemaal niet dat ze van dit vies smaakend goedje een heerlijk goudgeel product kunnen maken dat vele malen beter smaakt als het vocht wat de zonnebloem afgeeft.

Afbeelding

In het midden de kleine druppeltjes nectar, die niet echt lekker smaakt.

Afbeelding

Een waar stuifmeelfeest voor bijen en hommels
Plaats reactie