invoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Frans Klein Breteler
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie: Netherlands
Contacteer:

invoeren

Bericht door Frans Klein Breteler » vr 29 aug 2003, 08:48

Ik heb afgelopen maandag mijn bijen suikerwater gevoerd, 3 kg suiker op 2 liter (gekookt) water. Gisteren (donderdag), heb ik gekeken en zag ik dat de voerbak (die in de afdekplaat zit) totaal leeg was, maar ook heb ik een groot aantal dode bijen afgeschept. De dode bijen zouden qua volume in 2 bierglazen passen! Wat is hier gebeurt? Er is namelijk ook bijna geen activiteit op de vliegplank.

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: invoeren

Bericht door Henk Klok » vr 29 aug 2003, 09:23

Heb je de suiker in kokend heet water gegooid? Dat kan de reden zijn van de dode bijen. De suiker mag voor bijenvoer niet in te heet water worden opgelost, dat werkt als gif voor de bijen.

Henk

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: invoeren

Bericht door Piet Jager » vr 29 aug 2003, 09:25

Roof????

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: invoeren

Bericht door Piet Jager » vr 29 aug 2003, 09:33

Henk,

Welke omzetting, dat als gif voor de bijen zou werken, vindt er dan plaats?
Ik laat al 30 jaar lang even de 'kook' over mijn suikerwater 3 : 2 gaan!

!Piet

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: invoeren

Bericht door Henk Klok » vr 29 aug 2003, 10:32

Piet,

tja, daar heb je me. Ik weet eigenlijk niet meer hoe ik daar aan kom. Heb 't net nagezocht, maar kon 't zo snel niet vinden. Ik ging er altijd vanuit dat 't niet goed was, gekookte suiker. Maar als jij al dertig jaar de kook erover laat gaan...
Ik heb altijd ( nou ja, ± 5 jaar) gezorgd dat ik het niet liet koken. Een keer even tot koken gebracht, en toe had ik bijen met de tong uit de bek dood voor m'n kast.
Dat gaf mij het idee dat de veronderstelling dat de suiker niet mocht koken juist was.

Henk

update:
het liet me niet los, ondanks dat ik wat anders te doen heb moest ik toch uitvinden waar ik 't vandaan had. Heb het denk ik gevonden: in een boek, the Practical Bee Guide, van J.G. digges uit 1904, waar ik veel in las voor ik zelf bijen had, wordt gewaarschuwd dat bij oplossen van suiker flink geroerd moet worden tot het aan de kook is, en er voor gewaakt moet worden dat de suiker niet aanbrand, omdat dat 'giftig' voor de bijen zou zijn. Het zou o.a. kunnen leiden tot dysentrie.
Waarschijnlijk is niet helemaal juist in m'n hoofd blijven hangen. Eigenlijk zou ik het liefst m'n reactie nu weg willen halen, maar ja...
Ik herinnerde mij m'n dode bijen, en reageerde daarom (te) snel .

H.

Bijgewerkt door - hklok op 29/08/2003 11:11:33

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: invoeren

Bericht door Hans van der Post. » vr 29 aug 2003, 11:12

Gisteren (donderdag), heb ik gekeken en zag ik dat de voerbak (die in de afdekplaat zit) totaal leeg was, maar ook heb ik een groot aantal dode bijen afgeschept.
Waar heb je die dode bijen afgeschept? Is dat in het gedeelte waar de bijen drinken? Dan jou je kunnen veronderstellen dat ze verdronken zijn. De plastiek voerbakken hebben schuin oplopende delen, die als bijen een beetje "nat" van de suiker zijn op uitglijden en zo ik het gedeelte belanden waar wordt gedronken, en dan verdrinken. Je kan dit voorkomen door met zeer grof schuurpapier die delen waar bijen op lopen ruw te maken.
Hans.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: invoeren

Bericht door Piet Jager » vr 29 aug 2003, 11:36

Eigenlijk zou ik het liefst m'n reactie nu weg willen halen, maar ja...
Dat moet je juist niet doen! We leren er allemaal van en DAAR gaat het om!

!Piet

Frans Klein Breteler
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: invoeren

Bericht door Frans Klein Breteler » vr 29 aug 2003, 13:29

ik heb eerst het water gekookt, vervolgens het gas uitgedaan en de suiker opgelost, 3 kilo op 2 liter water. mijn voerbak, die in de deksel verwerkt is, is van hout. de verdrinkings-theorie lijkt mij het meest waarschijnlijke. moet ik mijn bijen nou minder per keer geven? hoeveel mag dat dan zijn? en wat kan ik eventueel tegen roof doen? vlieggat verkleinen? wie maakt mij wijzer?

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: invoeren

Bericht door Piet Jager » vr 29 aug 2003, 14:13

wat kan ik eventueel tegen roof doen? vlieggat verkleinen? wie maakt mij wijzer?
1. 's Avonds laat voeren ca 20.00 uur
2. Vlieggat verkleinen tot 2 cm lengte (eventueel naar gelang de sterkte van het volk)
3. Gelijktijdig de andere volken voeren
4. Niet morsen met suikerwater
5. Kastdeksel en kast moeten verder goed afsluiten

Waar vond je de dode bijen?
Hoe zagen ze er toen uit?
Lagen ze verspreid over een groter oppervlakte?

!Piet

Frans Klein Breteler
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: invoeren

Bericht door Frans Klein Breteler » vr 29 aug 2003, 14:30

de dode bijen vond ik in de bak waarin normaliter het suikerwater gegoten wordt en voor de vliegklep liggen ook dode bijen. donderdag lagen er meer dan de maandag ervoor. de bijen voor de vliegklep zagen er vuil, van het stof en zand waar ze inlagen, uit. in de voerbak zagen ze er vrij gaaf uit, enkele leefden nog maar oogden 'suf'. over roof gesproken, in een eerder bericht op dit forum melde ik al dat er amper honig in de bovenkamer zat. ROOF???

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten