Inwinteren voor de beginner

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
City2000
Berichten:41
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Inwinteren voor de beginner

Bericht door City2000 » ma 01 sep 2003, 23:37

Hallo imkers!

Ik ben de afgelopen jaren steeds mee geintereseerd geraakt in de bijen. Ik heb dan ook aan het begin van deze zomer een volk gekocht van een imker die er vanaf moest. Het is een volk die het zeer goed doet in mijn achtertuin in Amsterdam. Ik heb twee broedkasten van 10 ramen erin en een honingkamer van 10 ramen. Ik heb deze zomer nog niet de honing eruit gehaald, dat omdat ik nog geen slinger had en er op het moment niet zo snel veel geld voor heb. Nou nadert de winter en heb ik op vele plaatsen op het internet al gelezen over hoe je je volk moet inwinteren. Nou ik moet dan eerlijk bekennen dat er wel over gepraat wordt maar dat het voor mij als beginnende imker zeer moeilijk is om nou psies te begrijpen wat er allemaal bedoelt wordt.
dus vandaar mijn branden de vraag aan jullie of jullie mij op zo'n eenvoudige mogelijke, makkelijk te begrijpen manier mij zouden kunnen uitleggen hoe het nou precies in zijn werk gaat.
Wat ik me dan ook nog afvraag.. is het honing wat de bijen zelf gehaald hebben gewoon genoeg voor hen zelf gedurende winter?

alvast hartstikke bedankt!
met vriendelijke groeten,
Roelof Stadt uit amsterdam

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Inwinteren voor de beginner

Bericht door dickvanleeuwen » wo 03 sep 2003, 23:13

Hoi Roelof,

Daar zijn boeken vol over geschreven, worden cursussen voor gegeven en wordt door iedere imker anders over gedacht. Dat is allemaal afhankelijk van jouw mogelijkheden en inzicht. Jij zal dat inzicht moeten ontwikkelen door kennis te vergaren. Het lijkt me weinig zinvol om dat via internet te doen want op jouw vraag zijn zoveel antwoorden mogelijk. Op een cursus krijg je veel meer persoonlijk advies. Voor dit moment kan ik je alleen adviseren om een mentor te zoeken. Iemand die je door deze tijd heen helpt.

Succes en groet, Dick

City2000
Berichten:41
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Inwinteren voor de beginner

Bericht door City2000 » wo 03 sep 2003, 23:40

Hallo Dick,

Ik weet ook wel dat je zoiets moet leren via een cursus.
Het einige probleem is dat de cursussen hier in het voorjaar zijn,
iets waar ik nu dus niets meer aan heb.
Ook heb ik in boeken gesnuffeld om me meer te verdiepen in het inwinteren, maar nergens wordt echt duidelijk gemaakt hoe het nou in zijn werk gaat. Ik hoopte daarom dus ook of iemand mij dit kon vertellen via de forum, in iedergeval de belangrijkste dingen die nodig zijn om je volk de winter door te laten komen.
dat ik dan na de winter al te teleurgesteld bent met een overleden volk.

vandaar of iemand mij zou kunnen helpen op het forum?!



Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Inwinteren voor de beginner

Bericht door Romée van der Zee » do 04 sep 2003, 10:25

Dag Roelof,
Op het imkerforum zit een zoekfunctie waarmee je alle berichten kunt doorzoeken. Je vindt het in het zijmenu onder imkerforum/zoeken. Als je inwinteren als zoekwoord ingeeft kom je talloze reeksen met dat onderwerp tegen.
Vergeet niet het archief te doorzoeken. Daarvoor moet je op de zoekpagina het vakje voor archief berichten aanvinken.
Inwinteren is een van de meest besproken onderwerpen. Mocht je daarna nog vragen hebben, laat het dan weten.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Inwinteren voor de beginner

Bericht door kole.amj » vr 05 sep 2003, 23:19

Roelof

Ik voel met je mee.Toen ik 3 jaar geleden begon en mijn eerste volken moest inwinteren wist ik het ook allemaal niet. Maar er zijn enkele vaste regels denk ik die zijn:
- een groot volk heeft ongeveer 15 kg voer nodig om probleemloos mei 2004 te kunnen halen.
- het voer kan bestaan uit de verzamelde nektar en is als honing opgeslagen. Je weet hoeveel ramen er met voer bezet zijn en dus kun je uitrekenen hoeveel voer er al aanwezig is.
Immers per raam is bekend hoeveel voer er bij volledige bezetting in kan zitten.
- Meen je dat er nu teweinig voer aanwezig is dan kun je dat aanvullen door de volken bij te voeren oa met opgeloste
suiker(kristalsuiker).Wellicht weet je hoe dat moet.
- Als je nu te veel voer geeft dan zie je dat in het voorjaar terug,maar dat is geen enkel probleem want dat wordt dan ook dankbaar gebruikt voor het opstarten van een jong volk.
Te weinig voer is een groter probleem dus probeer rond de
14 kilo plus te zitten en dan verhongeren ze zeker niet.
SUCCES A-3

City2000
Berichten:41
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Inwinteren voor de beginner

Bericht door City2000 » za 06 sep 2003, 19:49

Hallo A-3,

Bedantk voor de informatie, denk dat ik hier wel wat aan heb!
Ik heb zelf een fraai groot volk en heb twee broedkamers van 10 ramen met daar boven op nog een honingkamer. Nu heb ik gehoord dat als je je volk gaat inwinteren dat je dan je honingkamer boven bodem moet neerzitten en daar boven je broedkamer(s).
We willen graag beide broedkamers houden, maar er word wel eens gezegd dat je je volk terug moet brengen tot 1 kamer.. maar ik denk dat dat niet past al die bijen in 1 broedkamer.
dus mijn situatie is als volgt: honingkamer + 2 broedkamers
heb ik het nu goed begrepen dat de honingkamer onder de broekamers moet?



Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Inwinteren voor de beginner

Bericht door wilde » za 06 sep 2003, 21:55

Roelof, dat wisselen van honing- en broedkamers doen sommigen, maar meestal met 1 BK en 1 HK. Ik doe het zelf nooit, want ik vind het zonde van mijn honingkamers. Die worden uitsluitend (boven een rooster) voor honing gebruikt en nooit voor broed. De kans is bovendien groot dat er volgend voorjaar op die plaats in het volk beschimmelde ramen komen. Dan is de raat dus ook verloren. Niet doen zou ik zeggen en die HK afnemen en slingeren. Als je de honing niet wilt kun je die ook weer terugvoeren in een voerbak.
De honing uit dat soort (schone) raat is gewoon lekkerder. De HK-raat gaat jarenlang mee en wordt steeds sterker. Om in te winteren zijn 20 BK-ramen ruim voldoende, ook voor een super groot volk.
Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Inwinteren voor de beginner

Bericht door Hans van der Post. » za 06 sep 2003, 22:05

Een voorbeeld hoe een raam er kan uitzien in de bovenbak bij halverwege het inwinteren.
Afbeelding
Vlieggat------------------------------------------ achterkant raam

Boven ongeveer 6 - achter onder 8 tot 10 cm verzegeld het open gedeelte zit broed. De kantramen 1 en 10 zijn verzegeld, 2 en 9 tot minsten voor de helft.
Als het zo uit ziet hoef je er verder niets aan te doen. Als het minder is wat voeren in de verhouding van 2 kg. suiker op een liter water is de regel. Maar ik zou die liter aanvullen met een kwart meer. Beter oplosbaar en het versuikert minder in de voerinrichting.
Als je voert, langzaam bij deze volken d.w.z. 1 liter per dag. Niet denken het kan in een keer!
Hans

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Inwinteren voor de beginner

Bericht door Henk Klok » za 06 sep 2003, 23:25

Roelof,
ik zou je graag helpen met inwinteren, woon ook in Amsterdam, maar ben zelf ook elk jaar weer bezig met proberen om het zo goed mogelijk voor mijn bijen te doen. Ik heb nu zo'n vijf jaar bijen, en moet elk jaar weer goed m'n best doen om alles op orde te krijgen :-)
Ben je al lid van een bijenvereniging? Daar zijn vaak doorgewinterde imkers die je denk ik wel verder kunnen helpen.

Groeten,

Henk

City2000
Berichten:41
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Inwinteren voor de beginner

Bericht door City2000 » zo 07 sep 2003, 21:02

Nou mede imkers,

Ik wou jullie allemaal bedanken voor alles!
Ik heb vrijdag van een oud imker een honingslinger mogen overnemen.
Ik was er zo enthausiast mee dat ik er toen maar meteen mijn twee honingkamers eraf heb gehaald om ze leeg te slingeren (niet overal zat honing op). Ik heb ze toen ook maar meteen ingewinterd met jullie tips. Zoals Wilde zei heb ik ze ingewinterd met 20 broedkamers en dus geen honing kamer erop terug opgezet. Ik heb daarna de geslingerde honing in een voerbak gedaan en die aan de bijen gegeven.
alleen toen ik 10 minuten later terug keek of het goed ging zag ik dat alle bijen zo aan het dringen waren bij de honing (ze leken net een stel hebberige mensen) dat ze allemaal verdronken in de honing.
Ik heb ze er toen uit gevist en op de grond gelegd zodat ze zich konden schoonmaken voor zover dat nog zou helpen. Ik had toen als oplossing bedacht om wat takken boven op de honing te leggen zodat ze daar op konden staan en dan niet zouden verdrinken.
nou dat bleek dus te werken.

nou alles is uiteindelijk gelukt!
alleen nog een klein vraagje voor de kenner..
wat voor een soort honing heb ik gewonnen van de bijen?
Afbeelding

Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 35 gasten